Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass; Hans Olofsson; 2011
Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass; Hans Olofsson; 2011

Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass

av Hans Olofsson

  • Utgiven: 2011
  • ISBN: 9789170633621
  • Sidor: 233 st
  • Förlag: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Vad händer i mötet mellan lärare, elev och ämne på historielektionerna? Denna studies huvudsyfte är att utforska hur historieämnet konstitueras av lärare och elever i en niondeklass under deras arbete med ett ämnesområde - i det här fallet första världskrigets och mellankrigstidens historia. Närmare bestämt undersöker studien hur informanterna gemensamt skapar historisk mening genom att erfara och tolka det förflutna i klassrummet. Enligt studiens teoretiska utgångspunkter kan skolans historieundervisning betraktas som ett organiserat kollektivt bruk av det förflutna som står i nära förbindelse med andra samhälleliga historiebruk. Studien omfattar data från 16 observerade lektioner, intervjuer med läraren och eleverna och analyser av elevernas essäskrivningar. Studien visar hur realhistoriska kunskaper i, metahistoriska kunskaper om och värdeförmedlande kunskaper av historia framträder och tvinnas samman till en helhet i undervisningen. En hypotetisk slutsats är att dessa tre kunskapsformer är ömsesidigt beroende av varandra i den konkreta undervisningssituationen. En didaktisk implikation är indikationer på att olika metaperspektiv i historieundervisningen kan behöva utvecklas. Särskilt gäller det om de historiska aktörsperspektiven som förefaller vara viktiga för att stärka elevers förmåga att artikulera sitt historiemedvetande. Ett teoretiskt bidrag rör studiens eklektiska användning av ("tyska") teorier om historiemedvetande och ("anglosaxiska") teorier om historiskt tänkande.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass (2011)

I maj 2011 släpptes boken Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass skriven av Hans Olofsson. Den är skriven på svenska och består av 233 sidor djupgående information om historia och arkeologi. Förlaget bakom boken är Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet.

Köp boken Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass på Studentapan och spara pengar.

Referera till Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass

Harvard

Olofsson, H. (2011). Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet.

Oxford

Olofsson, Hans, Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass (Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet, 2011).

APA

Olofsson, H. (2011). Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet.

Vancouver

Olofsson H. Fatta historia : en explorativ fallstudie om historieundervisning och historiebruk i en högstadieklass. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Karlstads universitet; 2011.

Köp boken

179 kr

Skynda dig - Bara 1 säljare kvar!