spara 24%
1 säljare
En resa i kommunikation : fallet Sveriges riksbank Upplaga 1
Åren 2007-2009 upplevde Sveriges riksbank en berg- och dalbana när det gällde förtroende hos vissa målgrupper, först utskälld och sedan hyllad. Kritiken handlade i mångt och mycket om Riksbankens kommunikation. Riksbanken ansågs kommunicera för lite, för otydligt och göra dåliga eller svårbegripliga prognoser. Omsvängningen skedde snabbt, på mindre än ett år. Hösten 2008 när den finansiella krisen drabbade Sverige och världen med full kraft skrev tidningarna om hjältarna på Brunkebergstorg. Hur kunde förtroendet svänga så snabbt? Kan förtroende vara högt och lågt samtidigt och vilken roll spelar kommunikation i förtroendebygget? Det här är några av de frågor som författarna belyser och diskuterar genom att berätta om Riksbankens resa i kommunikation under snart 20 år. Transparens, tydlighet och förutsägbarhet är viktiga ingredienser för att bygga förtroende, inte bara i centralbanksvärlden utan i alla typer av verksamheter. Men författarna menar också att här finns en konflikt, en alltför öppen institution kan bli otydlig. För mycket information, för många budskap och för mycket oenighet kan medföra förtroendeproblem. Transparensen måste vårdas. Pernilla Meyersson har arbetat på Riksbanken sedan 1996, och är sedan 2007 informationschef. Pernilla Petrelius Karlberg är forskare på Handelshögskolan i Stockholm med särskilt fokus på medialiseringen av näringsliv och samhälle.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789186203856
Förlag: SNS Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 174 st
Åren 2007-2009 upplevde Sveriges riksbank en berg- och dalbana när det gällde förtroende hos vissa målgrupper, först utskälld och sedan hyllad. Kritiken handlade i mångt och mycket om Riksbankens kommunikation. Riksbanken ansågs kommunicera för lite, för otydligt och göra dåliga eller svårbegripliga prognoser. Omsvängningen skedde snabbt, på mindre än ett år. Hösten 2008 när den finansiella krisen drabbade Sverige och världen med full kraft skrev tidningarna om hjältarna på Brunkebergstorg. Hur kunde förtroendet svänga så snabbt? Kan förtroende vara högt och lågt samtidigt och vilken roll spelar kommunikation i förtroendebygget? Det här är några av de frågor som författarna belyser och diskuterar genom att berätta om Riksbankens resa i kommunikation under snart 20 år. Transparens, tydlighet och förutsägbarhet är viktiga ingredienser för att bygga förtroende, inte bara i centralbanksvärlden utan i alla typer av verksamheter. Men författarna menar också att här finns en konflikt, en alltför öppen institution kan bli otydlig. För mycket information, för många budskap och för mycket oenighet kan medföra förtroendeproblem. Transparensen måste vårdas. Pernilla Meyersson har arbetat på Riksbanken sedan 1996, och är sedan 2007 informationschef. Pernilla Petrelius Karlberg är forskare på Handelshögskolan i Stockholm med särskilt fokus på medialiseringen av näringsliv och samhälle.
215 kr282 krSpara 67 kr (24%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.