En avestetiserad skol- och lärandekultur. En studie om lärprocessers estetiska dimensioner; Marie-Louise Hansson Stenhammar; 2015
endast ny

En avestetiserad skol- och lärandekultur. En studie om lärprocessers estetiska dimensioner

av Marie-Louise Hansson Stenhammar
Avhandling i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, Högskolan för scen och musik 2015 Göteborgs Universitet 2015. I sin doktorsavhandling beskriver och analyserar Marie-Louise Hansson Stenhammar lärprocessers innehåll i relation till begreppet estetiska lärprocesser. Tidigare studier i ämnet har i första hand lyft fram, problematiserat, diskuterat och legitimerat konstens existentiella värde i relation till utbildningsvetenskapliga frågor. Denna studie undersöker denna relation i den faktiska praktiken mellan estetiska ämnens lärprocesser och övriga ämnen i läroplanen. kommunikation, kreativitet och fantasi. Avhandlingen bygger på observationer och intervjuer som genomfördes i en musikklass, årskurs 5 med 29 elever och deras 5 lärare. Studiens resultat bygger även på avhandlingens förstudie ”Samtal kring lärandets process i en klass i årskurs 4-5” som även den genomfördes under fyra veckor. Marie-Louise Hansson Stenhammar är utbildad fritidspedagog och 1-7 lärare i svenska, svenska som andraspråk, didaktisk matematik och skapande verksamhet inom ämnesområdena bild, drama, musik och rytmik. Hon har tidigare undervisat i grundskolan, bland annat i förberedelsegrupp för nyanlända barn och unga. På Högskolan för design och konsthantverk har hon sedan 2013 undervisat på lärarutbildningen och ingår idag i en forskargrupp som intresserar sig för estetiska lärprocessers potential att främja interkulturella lärprocesser.
Avhandling i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, Högskolan för scen och musik 2015 Göteborgs Universitet 2015. I sin doktorsavhandling beskriver och analyserar Marie-Louise Hansson Stenhammar lärprocessers innehåll i relation till begreppet estetiska lärprocesser. Tidigare studier i ämnet har i första hand lyft fram, problematiserat, diskuterat och legitimerat konstens existentiella värde i relation till utbildningsvetenskapliga frågor. Denna studie undersöker denna relation i den faktiska praktiken mellan estetiska ämnens lärprocesser och övriga ämnen i läroplanen. kommunikation, kreativitet och fantasi. Avhandlingen bygger på observationer och intervjuer som genomfördes i en musikklass, årskurs 5 med 29 elever och deras 5 lärare. Studiens resultat bygger även på avhandlingens förstudie ”Samtal kring lärandets process i en klass i årskurs 4-5” som även den genomfördes under fyra veckor. Marie-Louise Hansson Stenhammar är utbildad fritidspedagog och 1-7 lärare i svenska, svenska som andraspråk, didaktisk matematik och skapande verksamhet inom ämnesområdena bild, drama, musik och rytmik. Hon har tidigare undervisat i grundskolan, bland annat i förberedelsegrupp för nyanlända barn och unga. På Högskolan för design och konsthantverk har hon sedan 2013 undervisat på lärarutbildningen och ingår idag i en forskargrupp som intresserar sig för estetiska lärprocessers potential att främja interkulturella lärprocesser.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789198171280
Förlag: ArtMonitor
Format: Häftad
Språk: Svenska
Avhandling i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, Högskolan för scen och musik 2015 Göteborgs Universitet 2015. I sin doktorsavhandling beskriver och analyserar Marie-Louise Hansson Stenhammar lärprocessers innehåll i relation till begreppet estetiska lärprocesser. Tidigare studier i ämnet har i första hand lyft fram, problematiserat, diskuterat och legitimerat konstens existentiella värde i relation till utbildningsvetenskapliga frågor. Denna studie undersöker denna relation i den faktiska praktiken mellan estetiska ämnens lärprocesser och övriga ämnen i läroplanen. kommunikation, kreativitet och fantasi. Avhandlingen bygger på observationer och intervjuer som genomfördes i en musikklass, årskurs 5 med 29 elever och deras 5 lärare. Studiens resultat bygger även på avhandlingens förstudie ”Samtal kring lärandets process i en klass i årskurs 4-5” som även den genomfördes under fyra veckor. Marie-Louise Hansson Stenhammar är utbildad fritidspedagog och 1-7 lärare i svenska, svenska som andraspråk, didaktisk matematik och skapande verksamhet inom ämnesområdena bild, drama, musik och rytmik. Hon har tidigare undervisat i grundskolan, bland annat i förberedelsegrupp för nyanlända barn och unga. På Högskolan för design och konsthantverk har hon sedan 2013 undervisat på lärarutbildningen och ingår idag i en forskargrupp som intresserar sig för estetiska lärprocessers potential att främja interkulturella lärprocesser.
Avhandling i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap, Högskolan för scen och musik 2015 Göteborgs Universitet 2015. I sin doktorsavhandling beskriver och analyserar Marie-Louise Hansson Stenhammar lärprocessers innehåll i relation till begreppet estetiska lärprocesser. Tidigare studier i ämnet har i första hand lyft fram, problematiserat, diskuterat och legitimerat konstens existentiella värde i relation till utbildningsvetenskapliga frågor. Denna studie undersöker denna relation i den faktiska praktiken mellan estetiska ämnens lärprocesser och övriga ämnen i läroplanen. kommunikation, kreativitet och fantasi. Avhandlingen bygger på observationer och intervjuer som genomfördes i en musikklass, årskurs 5 med 29 elever och deras 5 lärare. Studiens resultat bygger även på avhandlingens förstudie ”Samtal kring lärandets process i en klass i årskurs 4-5” som även den genomfördes under fyra veckor. Marie-Louise Hansson Stenhammar är utbildad fritidspedagog och 1-7 lärare i svenska, svenska som andraspråk, didaktisk matematik och skapande verksamhet inom ämnesområdena bild, drama, musik och rytmik. Hon har tidigare undervisat i grundskolan, bland annat i förberedelsegrupp för nyanlända barn och unga. På Högskolan för design och konsthantverk har hon sedan 2013 undervisat på lärarutbildningen och ingår idag i en forskargrupp som intresserar sig för estetiska lärprocessers potential att främja interkulturella lärprocesser.
Ny bok
237 kr249 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
237 kr249 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)