Eldens återsken : första världskriget i svensk föreställningsvärld; Lina Sturfelt; 2008

Eldens återsken : första världskriget i svensk föreställningsvärld

av Lina Sturfelt
Första världskriget ses idag som en meningslös, tragisk konflikt där alla var offer. Men medan kriget pågick var en sådan tolkning långtifrån den enda. I Eldens återsken undersöks hur den stora katastrofen formade svenska föreställningar om krig, neutralitet och modernitet från krigsutbrottet 1914 till några år in på 1930-talet. Krigets kulturella betydelser studeras här ur ett annorlunda perspektiv, den samtida veckopressens. I det berättelsekrig som rasade i Allers, Hvar 8 Dag, Idun och Vecko-Journalen existerade heroism och tragik, idyll och fasa, ära och meningslöshet, krigsglorifiering och krigsavsky sida vid sida. I centrum står hur de mediala berättelserna skänkte tröst, ordning och spänning och hjälpte läsarna att hantera, förstå och skapa mening i världskrigets nya, fruktansvärda och ofta obeskrivliga verklighet. Boken handlar emellertid också i hög grad om Sveriges speciella roll som icke-deltagande en neutralitet som väckte tvivel, skam och rädsla men framför allt skapade en svensk självförståelse där fredlig idyll och moralisk överlägsenhet ställdes mot europeiskt barbari och kaos.
Första världskriget ses idag som en meningslös, tragisk konflikt där alla var offer. Men medan kriget pågick var en sådan tolkning långtifrån den enda. I Eldens återsken undersöks hur den stora katastrofen formade svenska föreställningar om krig, neutralitet och modernitet från krigsutbrottet 1914 till några år in på 1930-talet. Krigets kulturella betydelser studeras här ur ett annorlunda perspektiv, den samtida veckopressens. I det berättelsekrig som rasade i Allers, Hvar 8 Dag, Idun och Vecko-Journalen existerade heroism och tragik, idyll och fasa, ära och meningslöshet, krigsglorifiering och krigsavsky sida vid sida. I centrum står hur de mediala berättelserna skänkte tröst, ordning och spänning och hjälpte läsarna att hantera, förstå och skapa mening i världskrigets nya, fruktansvärda och ofta obeskrivliga verklighet. Boken handlar emellertid också i hög grad om Sveriges speciella roll som icke-deltagande en neutralitet som väckte tvivel, skam och rädsla men framför allt skapade en svensk självförståelse där fredlig idyll och moralisk överlägsenhet ställdes mot europeiskt barbari och kaos.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789185767243
Förlag: Sekel Bokförlag/Isell & Jinert
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 365 st
Första världskriget ses idag som en meningslös, tragisk konflikt där alla var offer. Men medan kriget pågick var en sådan tolkning långtifrån den enda. I Eldens återsken undersöks hur den stora katastrofen formade svenska föreställningar om krig, neutralitet och modernitet från krigsutbrottet 1914 till några år in på 1930-talet. Krigets kulturella betydelser studeras här ur ett annorlunda perspektiv, den samtida veckopressens. I det berättelsekrig som rasade i Allers, Hvar 8 Dag, Idun och Vecko-Journalen existerade heroism och tragik, idyll och fasa, ära och meningslöshet, krigsglorifiering och krigsavsky sida vid sida. I centrum står hur de mediala berättelserna skänkte tröst, ordning och spänning och hjälpte läsarna att hantera, förstå och skapa mening i världskrigets nya, fruktansvärda och ofta obeskrivliga verklighet. Boken handlar emellertid också i hög grad om Sveriges speciella roll som icke-deltagande en neutralitet som väckte tvivel, skam och rädsla men framför allt skapade en svensk självförståelse där fredlig idyll och moralisk överlägsenhet ställdes mot europeiskt barbari och kaos.
Första världskriget ses idag som en meningslös, tragisk konflikt där alla var offer. Men medan kriget pågick var en sådan tolkning långtifrån den enda. I Eldens återsken undersöks hur den stora katastrofen formade svenska föreställningar om krig, neutralitet och modernitet från krigsutbrottet 1914 till några år in på 1930-talet. Krigets kulturella betydelser studeras här ur ett annorlunda perspektiv, den samtida veckopressens. I det berättelsekrig som rasade i Allers, Hvar 8 Dag, Idun och Vecko-Journalen existerade heroism och tragik, idyll och fasa, ära och meningslöshet, krigsglorifiering och krigsavsky sida vid sida. I centrum står hur de mediala berättelserna skänkte tröst, ordning och spänning och hjälpte läsarna att hantera, förstå och skapa mening i världskrigets nya, fruktansvärda och ofta obeskrivliga verklighet. Boken handlar emellertid också i hög grad om Sveriges speciella roll som icke-deltagande en neutralitet som väckte tvivel, skam och rädsla men framför allt skapade en svensk självförståelse där fredlig idyll och moralisk överlägsenhet ställdes mot europeiskt barbari och kaos.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)