Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken; Ingela Wadbring, Michael Karlsson; 2024
Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken; Ingela Wadbring, Michael Karlsson; 2024

Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken Upplaga 3

av Ingela Wadbring, Michael Karlsson

  • Upplaga: 3e upplagan
  • Utgiven: 2024
  • ISBN: 9789147147588
  • Sidor: 228 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

I Det svenska medielandskapet redovisas och diskuteras olika mediers villkor, och perspektiv ges på såväl historien som dagsläget och framtiden. Medier och sociala nätverk är centrala för vår orientering i samhället. Men för att kunna bedöma det innehåll som förmedlas i olika kanaler är det viktigt för oss att känna till villkoren för deras verksamhet, från teknisk utveckling, ekonomiska förhållanden och politiska ställningstaganden till publikens intresse. Boken har sedan första utgåvan 1970 kommit i många upplagor och titeln har förändrats i takt med medielandskapets förändring. Under många år var huvudtiteln Massmedier, men när Liber 2018 tog över utgivningen ändrades huvudtiteln till Det svenska medielandskapet. Digitaliseringen genomsyrar hela samhället i dag, och det har också fått gälla för den här boken. Strukturen är därför omgjord, jämfört med tidigare upplagor. Boken inleds med medielogik i relation till plattformslogik. De traditionella nyhetsmedierna - press, radio och tv - är fortfarande centrala, men även de måste i dag förhålla sig till plattformslogiken. Boken lämpar sig för journalistutbildningar på universitet, högskolor och folkhögskolor samt på kurser inom medie- och kommunikationsvetenskap. Den är, genom sin sammanhållna form och sitt breda anslag, ett standardverk för alla som vill få en överblick över medielandskapet. Om författarna Ingela Wadbring, f. 1964, är professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet. Michael Karlsson, f. 1970, är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken (2024)

I juni 2024 släpptes boken Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken skriven av Ingela Wadbring, Michael Karlsson. Det är den 3e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 228 sidor djupgående information om media och kommunikation. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken på Studentapan och spara uppåt 14% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Finns i 3 upplagor

Upplaga 3, Upplaga 2, Upplaga 1

Referera till Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken (Upplaga 3)

Harvard

Wadbring, I. & Karlsson, M. (2024). Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken. 3:e uppl. Liber.

Oxford

Wadbring, Ingela & Karlsson, Michael, Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken, 3 uppl. (Liber, 2024).

APA

Wadbring, I., & Karlsson, M. (2024). Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken (3:e uppl.). Liber.

Vancouver

Wadbring I, Karlsson M. Det svenska medielandskapet : Kampen om opinionsbildningen och journalistiken. 3:e uppl. Liber; 2024.

Köp boken

399 kr
465 kr

Skynda dig - Bara 1 säljare kvar!