Brister eller olikheter? - Specialpedagogik på alternativa grundvalar; Hans Atterström, Roland S Persson; 2000

Brister eller olikheter? - Specialpedagogik på alternativa grundvalar Upplaga 1

av Hans Atterström, Roland S Persson
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.
Några av bokens huvudpunkter är:
- Hurdan skola vill vi ha?
- Olika historiska specialpedagogiska modeller
- Flerkompetens och flervetenskaplighet
- Barn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystem
- Bristmodell kontra differentieringsmodell
- Specialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetens
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.
Några av bokens huvudpunkter är:
- Hurdan skola vill vi ha?
- Olika historiska specialpedagogiska modeller
- Flerkompetens och flervetenskaplighet
- Barn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystem
- Bristmodell kontra differentieringsmodell
- Specialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetens
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144061245
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 67 st
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.
Några av bokens huvudpunkter är:
- Hurdan skola vill vi ha?
- Olika historiska specialpedagogiska modeller
- Flerkompetens och flervetenskaplighet
- Barn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystem
- Bristmodell kontra differentieringsmodell
- Specialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetens
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
I denna bok ifrågasätter författarna den förhärskande synen på specialpedagogiska åtgärder som ett sätt att avhjälpa en eller flera av samhället påpekade brister. Detta ställs mot ett alternativt synsätt som understryker elevers individuella psykologiska skillnader och olika kompetens. Författarna ger i boken förslag till vidare läsning och självstudier av litteratur som är både positiv och kritisk till de tankegångar som presenteras.
Några av bokens huvudpunkter är:
- Hurdan skola vill vi ha?
- Olika historiska specialpedagogiska modeller
- Flerkompetens och flervetenskaplighet
- Barn i behov av särskilt stöd i ett rationalistiskt utbildningssystem
- Bristmodell kontra differentieringsmodell
- Specialpedagogisk lärarroll, lärarfunktion och lärarkompetens
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och pedagoger, skolledare, pedagogiska forskare och utbildningspolitiker på alla nivåer. Den är avsedd att, ibland provokativt, väcka tankar och debatt om behovet av en alternativ grundval för skola och utbildning.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)