Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter; Emilie Kinge; 2018
spara 36%
5+ säljare

Barnsamtal : den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter Upplaga 2

av Emilie Kinge
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar ­kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i ­familjen, ­förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med ­rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och ­problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem och samtalar med dem, som hjälper dem att förstå sig själva och uttrycka sina känslor.
Barnsamtal handlar om hur vi kan använda en samvaro och samtalsform som grundar sig på bejakande och empati, och hur dessa värden gynnar ­kontakten med barnet. Författaren visar hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång med och genomföra barnsamtal och ger många exempel på barns tankar och upplevelser av sin situation.

Denna reviderade ­utgåva har utökats med två kapitel där författaren redogör för dialogen som ­samtalsform och det dialogiska barnsamtalet samt förskolan och skolan som arena för kultur och lärande.
Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den ­utmärkt som kompetensutveckling.
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar ­kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i ­familjen, ­förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med ­rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och ­problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem och samtalar med dem, som hjälper dem att förstå sig själva och uttrycka sina känslor.
Barnsamtal handlar om hur vi kan använda en samvaro och samtalsform som grundar sig på bejakande och empati, och hur dessa värden gynnar ­kontakten med barnet. Författaren visar hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång med och genomföra barnsamtal och ger många exempel på barns tankar och upplevelser av sin situation.

Denna reviderade ­utgåva har utökats med två kapitel där författaren redogör för dialogen som ­samtalsform och det dialogiska barnsamtalet samt förskolan och skolan som arena för kultur och lärande.
Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den ­utmärkt som kompetensutveckling.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144120911
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 220 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2008)
från 105 kr
Upplaga 2 (2018)
från 239 kr
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar ­kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i ­familjen, ­förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med ­rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och ­problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem och samtalar med dem, som hjälper dem att förstå sig själva och uttrycka sina känslor.
Barnsamtal handlar om hur vi kan använda en samvaro och samtalsform som grundar sig på bejakande och empati, och hur dessa värden gynnar ­kontakten med barnet. Författaren visar hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång med och genomföra barnsamtal och ger många exempel på barns tankar och upplevelser av sin situation.

Denna reviderade ­utgåva har utökats med två kapitel där författaren redogör för dialogen som ­samtalsform och det dialogiska barnsamtalet samt förskolan och skolan som arena för kultur och lärande.
Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den ­utmärkt som kompetensutveckling.
Hur blir vi bättre på att tala med och inte bara till barn? Förmågan att ”se”, känna empati och föra nära dialogiska samtal som kan fånga upp barn i nöd är i dag kanske viktigare än någonsin. Många barn och ungdomar ­kämpar med svåra tankar och föreställningar kring det som händer i ­familjen, ­förskolan eller skolan, men även i omvärlden. En del reagerar med ­rädsla och otrygghet och kompenserar sina känslor genom ett krävande och ­problematiskt beteende. Vad de behöver är vuxna som ser dem och samtalar med dem, som hjälper dem att förstå sig själva och uttrycka sina känslor.
Barnsamtal handlar om hur vi kan använda en samvaro och samtalsform som grundar sig på bejakande och empati, och hur dessa värden gynnar ­kontakten med barnet. Författaren visar hur man praktiskt och metodiskt kan sätta igång med och genomföra barnsamtal och ger många exempel på barns tankar och upplevelser av sin situation.

Denna reviderade ­utgåva har utökats med två kapitel där författaren redogör för dialogen som ­samtalsform och det dialogiska barnsamtalet samt förskolan och skolan som arena för kultur och lärande.
Boken vänder sig till studenter inom grundläggande utbildningar till lärare, specialpedagog/speciallärare och psykolog. För yrkesverksamma är den ­utmärkt som kompetensutveckling.
Begagnad bok
239 kr368 krSpara 129 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr368 krSpara 129 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar