Motiverande samtal vid autism och adhd; Liria Ortiz, Anna Sjölund; 2015
1 säljare

Motiverande samtal vid autism och adhd Upplaga 1

av Liria Ortiz, Anna Sjölund
Personer med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare.

Här beskrivs två metoder som tillsammans ger goda förutsättningar för meningsfulla möten: Motiverande samtal (MI) betonar klientens rätt till självbestämmande och väcker samtidigt lust till förändring. Tydliggörande pedagogik gör det som sker omkring oss begripligt och hanterbart. Med många exempel och dialoger får du här vägledning i hur dessa samtalsverktyg kan användas och vävas ihop. Författarna beskriver också funktionsskillnader vid autism och adhd, samt vilka anpassningar du behöver göra i samtalen.

Denna handfasta samtalsguide är skriven för bland andra socionomer, skötare, personliga ombud, behandlingsassistenter, boendestödjare, handläggare, lärare, psykologer och läkare. De metoder som beskrivs kan med fördel användas vid rådgivning, stöd i vardagen, i skolan, utredningar och behandling.

”En bok som handlar om samtal bör rikta ljuset mot den egna personen: –Vad kan jag göra för att tydliggöra och skapa tillit med mitt sätt att kommunicera? Denna bok gör just det. Många tydliga exempel ger förståelse för hur vi kan skapa bättre förutsättningar för stödjande och motiverande samtal. En bok för alla som i sitt arbete möter personer med funktionsskillnader.”
-Ulrika Aspeflo Logoped, verksam vid Utvecklings- och stödenheten i Härryda kommun samt som föreläsare, kursledare och handledare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

”En bok som verkligen saknats! Den ger läsaren ökad begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i samtal och möten. Beskrivningar av funktionsskillnader och vad det får för konsekvenser ökar förståelse för varför vi behöver anpassa våra samtal. Boken ger också många konkreta tips på hur vi kan göra dessa anpassningar. Läs den och framför allt: praktisera innehållet!”
-Nåkkve Balldin Socionom med vidareutbildning i lösningsfokuserat arbete och motiverande samtal, verksam som handledare, föreläsare och utbildare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Det är inte alltid så att ’samma språk’ talas av personer med autism eller adhd och andra; vi tenderar att prata förbi varandra, missuppfatta och känna oss ömsesidigt missförstådda. Motiverande samtal vid autism och adhd är en föredömligt pedagogisk handbok som överbryggar språkförbistringen och bjuder på sammanhangsförståelse.

Susanne Bejerot Psykiater, professor vid Örebro universitet
Personer med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare.

Här beskrivs två metoder som tillsammans ger goda förutsättningar för meningsfulla möten: Motiverande samtal (MI) betonar klientens rätt till självbestämmande och väcker samtidigt lust till förändring. Tydliggörande pedagogik gör det som sker omkring oss begripligt och hanterbart. Med många exempel och dialoger får du här vägledning i hur dessa samtalsverktyg kan användas och vävas ihop. Författarna beskriver också funktionsskillnader vid autism och adhd, samt vilka anpassningar du behöver göra i samtalen.

Denna handfasta samtalsguide är skriven för bland andra socionomer, skötare, personliga ombud, behandlingsassistenter, boendestödjare, handläggare, lärare, psykologer och läkare. De metoder som beskrivs kan med fördel användas vid rådgivning, stöd i vardagen, i skolan, utredningar och behandling.

”En bok som handlar om samtal bör rikta ljuset mot den egna personen: –Vad kan jag göra för att tydliggöra och skapa tillit med mitt sätt att kommunicera? Denna bok gör just det. Många tydliga exempel ger förståelse för hur vi kan skapa bättre förutsättningar för stödjande och motiverande samtal. En bok för alla som i sitt arbete möter personer med funktionsskillnader.”
-Ulrika Aspeflo Logoped, verksam vid Utvecklings- och stödenheten i Härryda kommun samt som föreläsare, kursledare och handledare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

”En bok som verkligen saknats! Den ger läsaren ökad begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i samtal och möten. Beskrivningar av funktionsskillnader och vad det får för konsekvenser ökar förståelse för varför vi behöver anpassa våra samtal. Boken ger också många konkreta tips på hur vi kan göra dessa anpassningar. Läs den och framför allt: praktisera innehållet!”
-Nåkkve Balldin Socionom med vidareutbildning i lösningsfokuserat arbete och motiverande samtal, verksam som handledare, föreläsare och utbildare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Det är inte alltid så att ’samma språk’ talas av personer med autism eller adhd och andra; vi tenderar att prata förbi varandra, missuppfatta och känna oss ömsesidigt missförstådda. Motiverande samtal vid autism och adhd är en föredömligt pedagogisk handbok som överbryggar språkförbistringen och bjuder på sammanhangsförståelse.

Susanne Bejerot Psykiater, professor vid Örebro universitet
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789127141711
Förlag: Natur & Kultur Akademisk
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 207 st
Personer med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare.

Här beskrivs två metoder som tillsammans ger goda förutsättningar för meningsfulla möten: Motiverande samtal (MI) betonar klientens rätt till självbestämmande och väcker samtidigt lust till förändring. Tydliggörande pedagogik gör det som sker omkring oss begripligt och hanterbart. Med många exempel och dialoger får du här vägledning i hur dessa samtalsverktyg kan användas och vävas ihop. Författarna beskriver också funktionsskillnader vid autism och adhd, samt vilka anpassningar du behöver göra i samtalen.

Denna handfasta samtalsguide är skriven för bland andra socionomer, skötare, personliga ombud, behandlingsassistenter, boendestödjare, handläggare, lärare, psykologer och läkare. De metoder som beskrivs kan med fördel användas vid rådgivning, stöd i vardagen, i skolan, utredningar och behandling.

”En bok som handlar om samtal bör rikta ljuset mot den egna personen: –Vad kan jag göra för att tydliggöra och skapa tillit med mitt sätt att kommunicera? Denna bok gör just det. Många tydliga exempel ger förståelse för hur vi kan skapa bättre förutsättningar för stödjande och motiverande samtal. En bok för alla som i sitt arbete möter personer med funktionsskillnader.”
-Ulrika Aspeflo Logoped, verksam vid Utvecklings- och stödenheten i Härryda kommun samt som föreläsare, kursledare och handledare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

”En bok som verkligen saknats! Den ger läsaren ökad begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i samtal och möten. Beskrivningar av funktionsskillnader och vad det får för konsekvenser ökar förståelse för varför vi behöver anpassa våra samtal. Boken ger också många konkreta tips på hur vi kan göra dessa anpassningar. Läs den och framför allt: praktisera innehållet!”
-Nåkkve Balldin Socionom med vidareutbildning i lösningsfokuserat arbete och motiverande samtal, verksam som handledare, föreläsare och utbildare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Det är inte alltid så att ’samma språk’ talas av personer med autism eller adhd och andra; vi tenderar att prata förbi varandra, missuppfatta och känna oss ömsesidigt missförstådda. Motiverande samtal vid autism och adhd är en föredömligt pedagogisk handbok som överbryggar språkförbistringen och bjuder på sammanhangsförståelse.

Susanne Bejerot Psykiater, professor vid Örebro universitet
Personer med autism och adhd har ett annorlunda sätt att uppmärksamma och bearbeta information. Det är därför viktigt att vi som i vår yrkesroll möter dessa personer kan göra samtalen begripliga och relevanta. Vi behöver fånga upp personens styrkor, navigera runt svårigheter och fungera som sammanhangsförklarare.

Här beskrivs två metoder som tillsammans ger goda förutsättningar för meningsfulla möten: Motiverande samtal (MI) betonar klientens rätt till självbestämmande och väcker samtidigt lust till förändring. Tydliggörande pedagogik gör det som sker omkring oss begripligt och hanterbart. Med många exempel och dialoger får du här vägledning i hur dessa samtalsverktyg kan användas och vävas ihop. Författarna beskriver också funktionsskillnader vid autism och adhd, samt vilka anpassningar du behöver göra i samtalen.

Denna handfasta samtalsguide är skriven för bland andra socionomer, skötare, personliga ombud, behandlingsassistenter, boendestödjare, handläggare, lärare, psykologer och läkare. De metoder som beskrivs kan med fördel användas vid rådgivning, stöd i vardagen, i skolan, utredningar och behandling.

”En bok som handlar om samtal bör rikta ljuset mot den egna personen: –Vad kan jag göra för att tydliggöra och skapa tillit med mitt sätt att kommunicera? Denna bok gör just det. Många tydliga exempel ger förståelse för hur vi kan skapa bättre förutsättningar för stödjande och motiverande samtal. En bok för alla som i sitt arbete möter personer med funktionsskillnader.”
-Ulrika Aspeflo Logoped, verksam vid Utvecklings- och stödenheten i Härryda kommun samt som föreläsare, kursledare och handledare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

”En bok som verkligen saknats! Den ger läsaren ökad begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i samtal och möten. Beskrivningar av funktionsskillnader och vad det får för konsekvenser ökar förståelse för varför vi behöver anpassa våra samtal. Boken ger också många konkreta tips på hur vi kan göra dessa anpassningar. Läs den och framför allt: praktisera innehållet!”
-Nåkkve Balldin Socionom med vidareutbildning i lösningsfokuserat arbete och motiverande samtal, verksam som handledare, föreläsare och utbildare inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Det är inte alltid så att ’samma språk’ talas av personer med autism eller adhd och andra; vi tenderar att prata förbi varandra, missuppfatta och känna oss ömsesidigt missförstådda. Motiverande samtal vid autism och adhd är en föredömligt pedagogisk handbok som överbryggar språkförbistringen och bjuder på sammanhangsförståelse.

Susanne Bejerot Psykiater, professor vid Örebro universitet
Begagnad bok
419 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
419 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar