Att skriva sig till läsning - Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet; Eva Hultin (red.), Maria Westman (red.); 2014
5+ säljare

Att skriva sig till läsning - Erfarenheter och analyser av det digitaliserade klassrummet Upplaga 1

av Eva Hultin (red.), Maria Westman (red.)
Att skriva sig till läsning (ASL) är en metod som används i den tidiga läs- och skrivundervisningen och där skrivandet sker på datorer eller lärplattor. I den här boken beskriver författarna hur metoden didaktiskt har gestaltats i Sandvikens kommun, där man redan år 2003 införde arbetssättet, först i liten skala och sedan i hela kommunen. Här synliggörs praktikers kunskaper om arbete med metoden ASL; samtidigt bidrar boken med en fördjupad reflexion kring vilka villkor för läs- och skrivundervisningen som digitaliseringen av klassrummet medför. I fem av bokens kapitel berättar praktiker om sin verksamhet och olika utmaningar de har ställts inför vid implementeringen av ASL. Deras erfarenheter visar på komplexiteten i klassrumspraktiken och hur lärare behöver vara lyhörda när de didaktiskt navigerar mot ett hållbart läs- och skrivlärande för alla barn i skolan. I boken presenteras även den forskning av ASL som genomförts i Sandviken. Här redovisas inte enbart forskningsresultaten, utan även de teoretiska och metodologiska utgångspunkterna för forskningsprojektet. Att skriva sig till läsning inbjuder till didaktisk diskussion och reflexion. Vilka didaktiska val var möjliga att göra i de situationer som beskrivs och vilka blir konsekvenserna av dessa val? Eva Hultin arbetar som lektor i pedagogik och är vetenskaplig ledare för forskarskolan Teknikburna Kunskapsprocesser vid Högskolan Dalarna. Maria Westman arbetar som lektor i nordiska språk och projektledare för nationella prov i svenska vid Uppsala universitet. Övriga författare är Mona Wiklander, specialpedagog/projektledare i Sandvikens kommun, samt Emily Lennander, Liselott Sjödin, Veronika Söderblom, Therese Vuolle och Linnea Westerberg, tidigarelärare i Sandvikens kommun.
Att skriva sig till läsning (ASL) är en metod som används i den tidiga läs- och skrivundervisningen och där skrivandet sker på datorer eller lärplattor. I den här boken beskriver författarna hur metoden didaktiskt har gestaltats i Sandvikens kommun, där man redan år 2003 införde arbetssättet, först i liten skala och sedan i hela kommunen. Här synliggörs praktikers kunskaper om arbete med metoden ASL; samtidigt bidrar boken med en fördjupad reflexion kring vilka villkor för läs- och skrivundervisningen som digitaliseringen av klassrummet medför. I fem av bokens kapitel berättar praktiker om sin verksamhet och olika utmaningar de har ställts inför vid implementeringen av ASL. Deras erfarenheter visar på komplexiteten i klassrumspraktiken och hur lärare behöver vara lyhörda när de didaktiskt navigerar mot ett hållbart läs- och skrivlärande för alla barn i skolan. I boken presenteras även den forskning av ASL som genomförts i Sandviken. Här redovisas inte enbart forskningsresultaten, utan även de teoretiska och metodologiska utgångspunkterna för forskningsprojektet. Att skriva sig till läsning inbjuder till didaktisk diskussion och reflexion. Vilka didaktiska val var möjliga att göra i de situationer som beskrivs och vilka blir konsekvenserna av dessa val? Eva Hultin arbetar som lektor i pedagogik och är vetenskaplig ledare för forskarskolan Teknikburna Kunskapsprocesser vid Högskolan Dalarna. Maria Westman arbetar som lektor i nordiska språk och projektledare för nationella prov i svenska vid Uppsala universitet. Övriga författare är Mona Wiklander, specialpedagog/projektledare i Sandvikens kommun, samt Emily Lennander, Liselott Sjödin, Veronika Söderblom, Therese Vuolle och Linnea Westerberg, tidigarelärare i Sandvikens kommun.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789140685728
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Att skriva sig till läsning (ASL) är en metod som används i den tidiga läs- och skrivundervisningen och där skrivandet sker på datorer eller lärplattor. I den här boken beskriver författarna hur metoden didaktiskt har gestaltats i Sandvikens kommun, där man redan år 2003 införde arbetssättet, först i liten skala och sedan i hela kommunen. Här synliggörs praktikers kunskaper om arbete med metoden ASL; samtidigt bidrar boken med en fördjupad reflexion kring vilka villkor för läs- och skrivundervisningen som digitaliseringen av klassrummet medför. I fem av bokens kapitel berättar praktiker om sin verksamhet och olika utmaningar de har ställts inför vid implementeringen av ASL. Deras erfarenheter visar på komplexiteten i klassrumspraktiken och hur lärare behöver vara lyhörda när de didaktiskt navigerar mot ett hållbart läs- och skrivlärande för alla barn i skolan. I boken presenteras även den forskning av ASL som genomförts i Sandviken. Här redovisas inte enbart forskningsresultaten, utan även de teoretiska och metodologiska utgångspunkterna för forskningsprojektet. Att skriva sig till läsning inbjuder till didaktisk diskussion och reflexion. Vilka didaktiska val var möjliga att göra i de situationer som beskrivs och vilka blir konsekvenserna av dessa val? Eva Hultin arbetar som lektor i pedagogik och är vetenskaplig ledare för forskarskolan Teknikburna Kunskapsprocesser vid Högskolan Dalarna. Maria Westman arbetar som lektor i nordiska språk och projektledare för nationella prov i svenska vid Uppsala universitet. Övriga författare är Mona Wiklander, specialpedagog/projektledare i Sandvikens kommun, samt Emily Lennander, Liselott Sjödin, Veronika Söderblom, Therese Vuolle och Linnea Westerberg, tidigarelärare i Sandvikens kommun.
Att skriva sig till läsning (ASL) är en metod som används i den tidiga läs- och skrivundervisningen och där skrivandet sker på datorer eller lärplattor. I den här boken beskriver författarna hur metoden didaktiskt har gestaltats i Sandvikens kommun, där man redan år 2003 införde arbetssättet, först i liten skala och sedan i hela kommunen. Här synliggörs praktikers kunskaper om arbete med metoden ASL; samtidigt bidrar boken med en fördjupad reflexion kring vilka villkor för läs- och skrivundervisningen som digitaliseringen av klassrummet medför. I fem av bokens kapitel berättar praktiker om sin verksamhet och olika utmaningar de har ställts inför vid implementeringen av ASL. Deras erfarenheter visar på komplexiteten i klassrumspraktiken och hur lärare behöver vara lyhörda när de didaktiskt navigerar mot ett hållbart läs- och skrivlärande för alla barn i skolan. I boken presenteras även den forskning av ASL som genomförts i Sandviken. Här redovisas inte enbart forskningsresultaten, utan även de teoretiska och metodologiska utgångspunkterna för forskningsprojektet. Att skriva sig till läsning inbjuder till didaktisk diskussion och reflexion. Vilka didaktiska val var möjliga att göra i de situationer som beskrivs och vilka blir konsekvenserna av dessa val? Eva Hultin arbetar som lektor i pedagogik och är vetenskaplig ledare för forskarskolan Teknikburna Kunskapsprocesser vid Högskolan Dalarna. Maria Westman arbetar som lektor i nordiska språk och projektledare för nationella prov i svenska vid Uppsala universitet. Övriga författare är Mona Wiklander, specialpedagog/projektledare i Sandvikens kommun, samt Emily Lennander, Liselott Sjödin, Veronika Söderblom, Therese Vuolle och Linnea Westerberg, tidigarelärare i Sandvikens kommun.
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar