Pedagogikboken Upplaga 1
"Pedagogikboken" riktar in sig på framtidens yrkesroller inom förskola, skola och fritidshem. Varje kurs representerar en unik del av boken och består av fyra kapitel som överensstämmer med respektive kursplan. Kurserna är väl strukturerade i boken och inleds och avslutas på ett konsekvent sätt. Boken inkluderar också två särskilda delar: "Inför praktik" och "Källkritik".
Förståelsefilmer som finns tillgängliga på webben ger eleverna en förhandsförståelse inför varje kapitel. I läroboken finns ett tvåsidigt uppslag per kapitel där lärare kan arbeta med att skapa en gemensam grundläggande förståelse. Här lyfts det huvudsakliga innehållet som utgör grunden för kapitlet, samt de kunskapsmål eleverna kommer att sträva efter att uppnå. Initiala reflektionsfrågor finns också för att skapa engagerande diskussioner innan det första arbetet med faktatexten inleds.
Varje kapitel består av faktatexter som kompletteras med fallstudier, reflektionsfrågor, faktafrågor och uppgifter, vilket hjälper till att fördjupa förståelsen och förtydliga kopplingen mellan teori och praktik. Eleverna ges många tillfällen att utveckla sin reflektionsförmåga och förmågan att motivera sina pedagogiska beslut. Pedagogikboken inkluderar också instruktioner för praktiska övningar, som hur man planerar, implementerar och utvärderar en pedagogisk aktivitet.
I slutet av varje kapitel finns en bedömningsuppgift i tre delar, utformad för att underlätta lärarens bedömning.
Kommande extramaterial kommer att inkludera självtester med svar, ordövningar med svar och lärarstöd (inklusive handledning och uppgifter), allt som gratis tilläggsresurser.
Pedagogikboken i korthet: Sammanfattar fyra kurser i en bok, uppmuntrar individuell reflektion, inkluderar många fallstudier, innehåller material inför praktik och källkritik, erbjuder filmer för förståelse, vägledning för planering, genomförande och utvärdering av pedagogiska aktiviteter, och är särskilt lämplig för Barn och Fritid-programmet på gymnasiet eller motsvarande kurser för vuxna.
"Pedagogikboken" riktar in sig på framtidens yrkesroller inom förskola, skola och fritidshem. Varje kurs representerar en unik del av boken och består av fyra kapitel som överensstämmer med respektive kursplan. Kurserna är väl strukturerade i boken och inleds och avslutas på ett konsekvent sätt. Boken inkluderar också två särskilda delar: "Inför praktik" och "Källkritik".
Förståelsefilmer som finns tillgängliga på webben ger eleverna en förhandsförståelse inför varje kapitel. I läroboken finns ett tvåsidigt uppslag per kapitel där lärare kan arbeta med att skapa en gemensam grundläggande förståelse. Här lyfts det huvudsakliga innehållet som utgör grunden för kapitlet, samt de kunskapsmål eleverna kommer att sträva efter att uppnå. Initiala reflektionsfrågor finns också för att skapa engagerande diskussioner innan det första arbetet med faktatexten inleds.
Varje kapitel består av faktatexter som kompletteras med fallstudier, reflektionsfrågor, faktafrågor och uppgifter, vilket hjälper till att fördjupa förståelsen och förtydliga kopplingen mellan teori och praktik. Eleverna ges många tillfällen att utveckla sin reflektionsförmåga och förmågan att motivera sina pedagogiska beslut. Pedagogikboken inkluderar också instruktioner för praktiska övningar, som hur man planerar, implementerar och utvärderar en pedagogisk aktivitet.
I slutet av varje kapitel finns en bedömningsuppgift i tre delar, utformad för att underlätta lärarens bedömning.
Kommande extramaterial kommer att inkludera självtester med svar, ordövningar med svar och lärarstöd (inklusive handledning och uppgifter), allt som gratis tilläggsresurser.
Pedagogikboken i korthet: Sammanfattar fyra kurser i en bok, uppmuntrar individuell reflektion, inkluderar många fallstudier, innehåller material inför praktik och källkritik, erbjuder filmer för förståelse, vägledning för planering, genomförande och utvärdering av pedagogiska aktiviteter, och är särskilt lämplig för Barn och Fritid-programmet på gymnasiet eller motsvarande kurser för vuxna.