Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet; Anna L. V. Lundberg; 2024
Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet; Anna L. V. Lundberg; 2024

Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet Upplaga 1

av Anna L. V. Lundberg

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2024
  • ISBN: 9789179630164
  • Sidor: 221 st
  • Förlag: Acta Universitatis Gothoburgensis
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Ur ett forskningsperspektiv är proportionalitetsresonemang intressanta då de exemplifierar tänkesätt som enligt Vygotskij är både vardagliga och vetenskapliga. Att behärska proportionalitetsresonemang är värdefullt i många situationer, men forskning visar att det är svårt att övergå från en vardaglig förståelse till mer systematiska och matematiskt precisa resonemang. Avhandlingen belyser hur uppgifter med proportionalitet behandlas i läromedel och nationella prov samt hur lärare och elever möter sådana uppgifter i klassrummet. Det empiriska materialet består dels av videoinspelade lektioner där lärare och elever arbetar med proportionalitet, dels av läromedel, nationella prov och läroplaner. Historiskt har proportionalitet införts i läroplaner på olika nivåer och inom olika ämnesområden med stöd i två modeller, statisk respektive dynamisk. En slutsats i avhandlingen är att elever har en intuitiv förståelse av proportionella samband när de möter dem i matematikundervisningen. Proportionalitet introduceras i de lägre åldrarna och utvecklas under skoltiden. Genom att studera elevers utvecklingsbanor visar studien att lärprocessen för proportionalitetsresonemang är ickelinjär och innefattar både progressioner och regressioner.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet (2024)

I december 2024 släpptes boken Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet skriven av Anna L. V. Lundberg. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 221 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Acta Universitatis Gothoburgensis.

Köp boken Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet på Studentapan och spara pengar.

Referera till Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet (Upplaga 1)

Harvard

Lundberg, A. L. V. (2024). Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet. 1:a uppl. Acta Universitatis Gothoburgensis.

Oxford

Lundberg, Anna L. V., Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet, 1 uppl. (Acta Universitatis Gothoburgensis, 2024).

APA

Lundberg, A. L. V. (2024). Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet (1:a uppl.). Acta Universitatis Gothoburgensis.

Vancouver

Lundberg ALV. Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet. 1:a uppl. Acta Universitatis Gothoburgensis; 2024.

Köp boken

Helt ny

311 kr