Att handleda praktikanter i sociala yrken; Gunnar Bernler, Lisbeth Johansson; 2006

Att handleda praktikanter i sociala yrken Upplaga 1

av Gunnar Bernler, Lisbeth Johansson
I utbildningen till sociala och vårdande yrken – socionom, psykolog, socialpedagog, sjuksköterska – är studiepraktiken en viktig del. Den studerande lämnar sin utbildningsinstitution för att under ett antal månader lära och utföra socialt arbete inom sitt speciella fält. Detta sker under handledning. Om handledningens utformning, handeledarens roll och praktikantens inskolning i sitt yrke handlar den här boken.

Särskilt uppmärksammas vad som sker i samspelet mellan handledare och praktikant och mellan praktikant och klient. I ett centralt avsnitt beskrivs olika metoder som handledaren kan använda sig av under handledningssamtalen. Frågor som rör samspelet mellan utbildningsinstitutionen och praktikinstituionen samt integartionen teori–praktik är andra viktiga teman.

Gunnar Bernler och Lisbeth Johnsson är professor respektive docent i socialt arbete, verksamma som forskare och lärare vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs Universitet. Gunnar Bernler är därjämte överläkare inom barnpsykiatrin i Hallands län.
I utbildningen till sociala och vårdande yrken – socionom, psykolog, socialpedagog, sjuksköterska – är studiepraktiken en viktig del. Den studerande lämnar sin utbildningsinstitution för att under ett antal månader lära och utföra socialt arbete inom sitt speciella fält. Detta sker under handledning. Om handledningens utformning, handeledarens roll och praktikantens inskolning i sitt yrke handlar den här boken.

Särskilt uppmärksammas vad som sker i samspelet mellan handledare och praktikant och mellan praktikant och klient. I ett centralt avsnitt beskrivs olika metoder som handledaren kan använda sig av under handledningssamtalen. Frågor som rör samspelet mellan utbildningsinstitutionen och praktikinstituionen samt integartionen teori–praktik är andra viktiga teman.

Gunnar Bernler och Lisbeth Johnsson är professor respektive docent i socialt arbete, verksamma som forskare och lärare vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs Universitet. Gunnar Bernler är därjämte överläkare inom barnpsykiatrin i Hallands län.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2006
ISBN: 9789127110601
Förlag: Natur & Kultur Digital
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
I utbildningen till sociala och vårdande yrken – socionom, psykolog, socialpedagog, sjuksköterska – är studiepraktiken en viktig del. Den studerande lämnar sin utbildningsinstitution för att under ett antal månader lära och utföra socialt arbete inom sitt speciella fält. Detta sker under handledning. Om handledningens utformning, handeledarens roll och praktikantens inskolning i sitt yrke handlar den här boken.

Särskilt uppmärksammas vad som sker i samspelet mellan handledare och praktikant och mellan praktikant och klient. I ett centralt avsnitt beskrivs olika metoder som handledaren kan använda sig av under handledningssamtalen. Frågor som rör samspelet mellan utbildningsinstitutionen och praktikinstituionen samt integartionen teori–praktik är andra viktiga teman.

Gunnar Bernler och Lisbeth Johnsson är professor respektive docent i socialt arbete, verksamma som forskare och lärare vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs Universitet. Gunnar Bernler är därjämte överläkare inom barnpsykiatrin i Hallands län.
I utbildningen till sociala och vårdande yrken – socionom, psykolog, socialpedagog, sjuksköterska – är studiepraktiken en viktig del. Den studerande lämnar sin utbildningsinstitution för att under ett antal månader lära och utföra socialt arbete inom sitt speciella fält. Detta sker under handledning. Om handledningens utformning, handeledarens roll och praktikantens inskolning i sitt yrke handlar den här boken.

Särskilt uppmärksammas vad som sker i samspelet mellan handledare och praktikant och mellan praktikant och klient. I ett centralt avsnitt beskrivs olika metoder som handledaren kan använda sig av under handledningssamtalen. Frågor som rör samspelet mellan utbildningsinstitutionen och praktikinstituionen samt integartionen teori–praktik är andra viktiga teman.

Gunnar Bernler och Lisbeth Johnsson är professor respektive docent i socialt arbete, verksamma som forskare och lärare vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs Universitet. Gunnar Bernler är därjämte överläkare inom barnpsykiatrin i Hallands län.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)