Värna barns psykiska hälsa och välbefinnande; Margareta Öhman; 2021

Värna barns psykiska hälsa och välbefinnande Upplaga 1

av Margareta Öhman
I boken Värna barns psykiska hälsa och välbefinnande beskriver Margareta Öhman hur förskolan kan vara en hälsofrämjande arena som erbjuder alla barn lika rättigheter och möjligheter att utveckla de strategier som krävs för att möta och balansera utmaningar i livet.

Alla barn har rätt till psykisk hälsa och socialt och emotionellt välbefinnande. Det finns stor oro för att barns psykiska ohälsa ökar. När det gäller förskolebarn bör vi förstå att barn reagerar på social och emotionell ohälsa i sin omgivning och signalerar detta via förändrat beteende. 

Med lagen om barnets rättigheter och läroplanen som grund, och med teoretisk förankring i hälsofrämjande teori och interpersonell neurobiologi, visar författaren hur pedagoger kan ställa sig till barnens förfogande i det pedagogiska känsloarbetet. För alla barn och i synnerhet de som på något sätt lever i utsatthet är en pedagogisk medvetenhet av detta slag avgörande för de kompensatoriska insatser som behöver göras för att ge barnen lika rätt och möjlighet att utvecklas.

Boken ger exempel på hur pedagoger kan formulera en verksamhetsidé för en likvärdig förskola som utgår från att värna barns psykiska hälsa. Verktyg som trygg anknytning, goda relationer samt etiska ställningstaganden skapar goda förutsättningar för att göra detta möjligt.

Margareta Öhman är leg. psykolog, familjeterapeut och författare. Hon har arbetat många år med pedagogisk-psykologisk konsultation och handledning, föreläsningar och fortbildningsinsatser för pedagoger och föräldrar inom förskola och skola.

Not: En referens har fallit bort i boken och det gäller sidan 64 och rutan ”I en psykiskt hälsofrämjande förskola”. Texten i rutan är hämtad från Line Melvolds bok Barn er budbringere, utgiven av Kommuneforlaget i Oslo 2019.
I boken Värna barns psykiska hälsa och välbefinnande beskriver Margareta Öhman hur förskolan kan vara en hälsofrämjande arena som erbjuder alla barn lika rättigheter och möjligheter att utveckla de strategier som krävs för att möta och balansera utmaningar i livet.

Alla barn har rätt till psykisk hälsa och socialt och emotionellt välbefinnande. Det finns stor oro för att barns psykiska ohälsa ökar. När det gäller förskolebarn bör vi förstå att barn reagerar på social och emotionell ohälsa i sin omgivning och signalerar detta via förändrat beteende. 

Med lagen om barnets rättigheter och läroplanen som grund, och med teoretisk förankring i hälsofrämjande teori och interpersonell neurobiologi, visar författaren hur pedagoger kan ställa sig till barnens förfogande i det pedagogiska känsloarbetet. För alla barn och i synnerhet de som på något sätt lever i utsatthet är en pedagogisk medvetenhet av detta slag avgörande för de kompensatoriska insatser som behöver göras för att ge barnen lika rätt och möjlighet att utvecklas.

Boken ger exempel på hur pedagoger kan formulera en verksamhetsidé för en likvärdig förskola som utgår från att värna barns psykiska hälsa. Verktyg som trygg anknytning, goda relationer samt etiska ställningstaganden skapar goda förutsättningar för att göra detta möjligt.

Margareta Öhman är leg. psykolog, familjeterapeut och författare. Hon har arbetat många år med pedagogisk-psykologisk konsultation och handledning, föreläsningar och fortbildningsinsatser för pedagoger och föräldrar inom förskola och skola.

Not: En referens har fallit bort i boken och det gäller sidan 64 och rutan ”I en psykiskt hälsofrämjande förskola”. Texten i rutan är hämtad från Line Melvolds bok Barn er budbringere, utgiven av Kommuneforlaget i Oslo 2019.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789177411208
Förlag: Gothia Kompetens AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 220 st
I boken Värna barns psykiska hälsa och välbefinnande beskriver Margareta Öhman hur förskolan kan vara en hälsofrämjande arena som erbjuder alla barn lika rättigheter och möjligheter att utveckla de strategier som krävs för att möta och balansera utmaningar i livet.

Alla barn har rätt till psykisk hälsa och socialt och emotionellt välbefinnande. Det finns stor oro för att barns psykiska ohälsa ökar. När det gäller förskolebarn bör vi förstå att barn reagerar på social och emotionell ohälsa i sin omgivning och signalerar detta via förändrat beteende. 

Med lagen om barnets rättigheter och läroplanen som grund, och med teoretisk förankring i hälsofrämjande teori och interpersonell neurobiologi, visar författaren hur pedagoger kan ställa sig till barnens förfogande i det pedagogiska känsloarbetet. För alla barn och i synnerhet de som på något sätt lever i utsatthet är en pedagogisk medvetenhet av detta slag avgörande för de kompensatoriska insatser som behöver göras för att ge barnen lika rätt och möjlighet att utvecklas.

Boken ger exempel på hur pedagoger kan formulera en verksamhetsidé för en likvärdig förskola som utgår från att värna barns psykiska hälsa. Verktyg som trygg anknytning, goda relationer samt etiska ställningstaganden skapar goda förutsättningar för att göra detta möjligt.

Margareta Öhman är leg. psykolog, familjeterapeut och författare. Hon har arbetat många år med pedagogisk-psykologisk konsultation och handledning, föreläsningar och fortbildningsinsatser för pedagoger och föräldrar inom förskola och skola.

Not: En referens har fallit bort i boken och det gäller sidan 64 och rutan ”I en psykiskt hälsofrämjande förskola”. Texten i rutan är hämtad från Line Melvolds bok Barn er budbringere, utgiven av Kommuneforlaget i Oslo 2019.
I boken Värna barns psykiska hälsa och välbefinnande beskriver Margareta Öhman hur förskolan kan vara en hälsofrämjande arena som erbjuder alla barn lika rättigheter och möjligheter att utveckla de strategier som krävs för att möta och balansera utmaningar i livet.

Alla barn har rätt till psykisk hälsa och socialt och emotionellt välbefinnande. Det finns stor oro för att barns psykiska ohälsa ökar. När det gäller förskolebarn bör vi förstå att barn reagerar på social och emotionell ohälsa i sin omgivning och signalerar detta via förändrat beteende. 

Med lagen om barnets rättigheter och läroplanen som grund, och med teoretisk förankring i hälsofrämjande teori och interpersonell neurobiologi, visar författaren hur pedagoger kan ställa sig till barnens förfogande i det pedagogiska känsloarbetet. För alla barn och i synnerhet de som på något sätt lever i utsatthet är en pedagogisk medvetenhet av detta slag avgörande för de kompensatoriska insatser som behöver göras för att ge barnen lika rätt och möjlighet att utvecklas.

Boken ger exempel på hur pedagoger kan formulera en verksamhetsidé för en likvärdig förskola som utgår från att värna barns psykiska hälsa. Verktyg som trygg anknytning, goda relationer samt etiska ställningstaganden skapar goda förutsättningar för att göra detta möjligt.

Margareta Öhman är leg. psykolog, familjeterapeut och författare. Hon har arbetat många år med pedagogisk-psykologisk konsultation och handledning, föreläsningar och fortbildningsinsatser för pedagoger och föräldrar inom förskola och skola.

Not: En referens har fallit bort i boken och det gäller sidan 64 och rutan ”I en psykiskt hälsofrämjande förskola”. Texten i rutan är hämtad från Line Melvolds bok Barn er budbringere, utgiven av Kommuneforlaget i Oslo 2019.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)