Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år Upplaga 2
Språk har en avgörande roll inom skol- och utbildningsområdet. Det är nästan omöjligt att föreställa sig någon skolaktivitet där språk inte spelar en central roll. Denna bok utgår från att vi bor i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola redan har stött på olika språk i olika miljöer. Således anses flerspråkighet vara normen. Detta synsätt inkluderar även de som traditionellt sett har betraktats som enspråkiga i den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöd för att utveckla kunskap om andra språkliga register och variationer. Att vara flerspråkig betyder nämligen inte bara att man kan flera språk, utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I bokens olika kapitel diskuteras bland annat barns språkutvecklingsvillkor, språkliga register och variationer, skolspråk och vardagsspråk, samt språkutvecklande arbetsmetoder, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken vänder sig till både framtida och nuvarande förskollärare samt lärare i förskoleklass och de tidigare åren av grundskolan.
Språk har en avgörande roll inom skol- och utbildningsområdet. Det är nästan omöjligt att föreställa sig någon skolaktivitet där språk inte spelar en central roll. Denna bok utgår från att vi bor i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola redan har stött på olika språk i olika miljöer. Således anses flerspråkighet vara normen. Detta synsätt inkluderar även de som traditionellt sett har betraktats som enspråkiga i den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöd för att utveckla kunskap om andra språkliga register och variationer. Att vara flerspråkig betyder nämligen inte bara att man kan flera språk, utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I bokens olika kapitel diskuteras bland annat barns språkutvecklingsvillkor, språkliga register och variationer, skolspråk och vardagsspråk, samt språkutvecklande arbetsmetoder, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken vänder sig till både framtida och nuvarande förskollärare samt lärare i förskoleklass och de tidigare åren av grundskolan.