Språk har en avgörande roll inom skol- och utbildningsområdet. Det är nästan omöjligt att föreställa sig någon skolaktivitet där språk inte spelar en central roll. Denna bok utgår från att vi bor i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola redan har stött på olika språk i olika miljöer. Således anses flerspråkighet vara normen. Detta synsätt inkluderar även de som traditionellt sett har betraktats som enspråkiga i den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöd för att utveckla kunskap om andra språkliga register och variationer. Att vara flerspråkig betyder nämligen inte bara att man kan flera språk, utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I bokens olika kapitel diskuteras bland annat barns språkutvecklingsvillkor, språkliga register och variationer, skolspråk och vardagsspråk, samt språkutvecklande arbetsmetoder, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken vänder sig till både framtida och nuvarande förskollärare samt lärare i förskoleklass och de tidigare åren av grundskolan.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I januari 2017 släpptes boken Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år skriven av Åsa Wedin. Det är den 2a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 156 sidor djupgående information om språk. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.
Köp boken Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år på Studentapan och spara uppåt 46% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 34 recensioner från verifierade användare
4.8 (34)
34 recensioner
Sara
Slottsbron
Bra bok välanvänd
Pegah
Kista
Bra och tydlig bok!
Rania
Sandviken
Lätt att förstå
Madeleine
Växjö
Mycket bra bok
Linnéa
Tyresö
Bra för dig som studerar till eller redan är lärare på lågstadiet.
Natalie
Vega
Intressant och givande