Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år; Åsa Wedin; 2017
spara 53%
5+ säljare

Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år Upplaga 2

av Åsa Wedin

Språk har en avgörande roll inom skol- och utbildningsområdet. Det är nästan omöjligt att föreställa sig någon skolaktivitet där språk inte spelar en central roll. Denna bok utgår från att vi bor i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola redan har stött på olika språk i olika miljöer. Således anses flerspråkighet vara normen. Detta synsätt inkluderar även de som traditionellt sett har betraktats som enspråkiga i den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöd för att utveckla kunskap om andra språkliga register och variationer. Att vara flerspråkig betyder nämligen inte bara att man kan flera språk, utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I bokens olika kapitel diskuteras bland annat barns språkutvecklingsvillkor, språkliga register och variationer, skolspråk och vardagsspråk, samt språkutvecklande arbetsmetoder, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken vänder sig till både framtida och nuvarande förskollärare samt lärare i förskoleklass och de tidigare åren av grundskolan.

Språk har en avgörande roll inom skol- och utbildningsområdet. Det är nästan omöjligt att föreställa sig någon skolaktivitet där språk inte spelar en central roll. Denna bok utgår från att vi bor i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola redan har stött på olika språk i olika miljöer. Således anses flerspråkighet vara normen. Detta synsätt inkluderar även de som traditionellt sett har betraktats som enspråkiga i den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöd för att utveckla kunskap om andra språkliga register och variationer. Att vara flerspråkig betyder nämligen inte bara att man kan flera språk, utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I bokens olika kapitel diskuteras bland annat barns språkutvecklingsvillkor, språkliga register och variationer, skolspråk och vardagsspråk, samt språkutvecklande arbetsmetoder, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken vänder sig till både framtida och nuvarande förskollärare samt lärare i förskoleklass och de tidigare åren av grundskolan.

Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144116822
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 156 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2011)
från 85 kr
Upplaga 2 (2017)
från 155 kr

Språk har en avgörande roll inom skol- och utbildningsområdet. Det är nästan omöjligt att föreställa sig någon skolaktivitet där språk inte spelar en central roll. Denna bok utgår från att vi bor i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola redan har stött på olika språk i olika miljöer. Således anses flerspråkighet vara normen. Detta synsätt inkluderar även de som traditionellt sett har betraktats som enspråkiga i den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöd för att utveckla kunskap om andra språkliga register och variationer. Att vara flerspråkig betyder nämligen inte bara att man kan flera språk, utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I bokens olika kapitel diskuteras bland annat barns språkutvecklingsvillkor, språkliga register och variationer, skolspråk och vardagsspråk, samt språkutvecklande arbetsmetoder, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken vänder sig till både framtida och nuvarande förskollärare samt lärare i förskoleklass och de tidigare åren av grundskolan.

Språk har en avgörande roll inom skol- och utbildningsområdet. Det är nästan omöjligt att föreställa sig någon skolaktivitet där språk inte spelar en central roll. Denna bok utgår från att vi bor i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola redan har stött på olika språk i olika miljöer. Således anses flerspråkighet vara normen. Detta synsätt inkluderar även de som traditionellt sett har betraktats som enspråkiga i den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöd för att utveckla kunskap om andra språkliga register och variationer. Att vara flerspråkig betyder nämligen inte bara att man kan flera språk, utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när. I bokens olika kapitel diskuteras bland annat barns språkutvecklingsvillkor, språkliga register och variationer, skolspråk och vardagsspråk, samt språkutvecklande arbetsmetoder, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken vänder sig till både framtida och nuvarande förskollärare samt lärare i förskoleklass och de tidigare åren av grundskolan.

Begagnad bok
155 kr327 krSpara 172 kr (53%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr327 krSpara 172 kr (53%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar