En handbok om utvärdering och kvalitet i förskola och skola
Det finns många åsikter om skolan och förskolan, om kvalitet och organisation. Skolverket inspekterar, resultaten jämförs och Sverige deltar i internationella undersökningar men vad är det som mäts och jämförs? Hur förhåller sig läroplanernas värdegrund till de utvärderingar som görs? Och var finns de professionellas röster? Dessa och andra frågor behandlas i Våga värdera! - en helt omarbetad utgåva av Våga värdera vetandets vägar.
Låt de verksamma utvärdera!
Med Våga värdera! vill författarna göra det enklare för dem som är verksamma i förskolan och skolan att med kraft kunna uttala sig om den egna verksamheten. Den typ av utvärdering som boken vill inspirera till innebär att man beskriver, analyserar och värderar verksamheten utifrån uppsatta mål för att kunna förstå och förklara och sedan förnya och förbättra. Ett systematiskt utvärderingsarbete i skolan och förskolan ökar också förutsättningarna för ett kritiskt förhållningssätt gentemot inspektionsrapporter, kvalitetsindikatorer etc och lägger grunden till en utveckling med kvalitet. Som professionellt ansvariga äger pedagoger och skolledare kunskaper som, om de dokumenteras och värderas, kan vara av stort förklaringsvärde när det gäller att kunna förstå och förbättra verksamheten.
Tre delar
Boken är indelad i tre huvudavsnitt. I del 1 behandlas olika motiv till utvärdering, i del 2 hur man planerar och genomför en utvärdering och i del 3 resoneras kring uppföljningen. Hur tar vi till exempel vara på den kunskap som finns i organisationen när vi ska förnya och förbättra? Slutligen finns en omfattande referens- och litteraturtipslista.
Elisabet Nihlfors, fil dr i pedagogik, har lång erfarenhet från skolområdet som lärare, rektor och skolchef. Britta Wingård, fi l dr i pedagogik, har många års erfarenhet som rektor och är nu lektor vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker