Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning; Tomas Englund, Ann Quennerstedt, Guadalupe Francia, Maria Olson, Ninni Wahlström, Andreas Bergh, Lázaro Moreno Herrera; 2008
Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning; Tomas Englund, Ann Quennerstedt, Guadalupe Francia, Maria Olson, Ninni Wahlström, Andreas Bergh, Lázaro Moreno Herrera; 2008

Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning

av Tomas Englund, Ann Quennerstedt, Guadalupe Francia, Maria Olson, Ninni Wahlström

5.0 (2)

  • Utgiven: 2008
  • ISBN: 9789171732705
  • Sidor: 224 st
  • Förlag: Bokförlaget Daidalos
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Begreppet likvärdighet har under tre decennier varit ett nav i kampen mellan olika synsätt på utbildning och i reformer på utbildningsområdet. Bidragen i denna bok analyserar likvärdighetsbegreppets olika betydelser och dokumenterar tre faser i den utbildningspolitiska striden om begreppet. Under 1960- och 1970-tal samt tidigt 1980-tal hade begreppet en relativt omfattande betydelse och var kopplat till jämlikhet, enhetlighet, fostran till en gemensam referensram och kompensation. Under slutet av 1980- och under 1990-talet utvecklas en kamp om begreppet och successivt knyts likvärdighet till valfrihet och föräldrarätt. Individualisering ses nu inte i första hand som kompenserande behandling utan som att lägga till rätta för individers möjligheter att utnyttja sina komparativa fördelar. Under slutet av 1990-talet och under 2000-talet, kopplas likvärdighet alltmer till måluppnående och betygsättning. Likvärdighetsbegreppet förlorar nu successivt sin tidigare roll till förmån för kvalitetsbegreppet. I dagens diskussion bryts fortfarande dessa uttolkningar mot varandra, och de kommer som flera av bokens bidrag visar till uttryck på det kommunala planet, där det kan föras helt olika politik i likvärdighetens namn. Den enligt författarna i dag dominerande kvalitetsdiskursen om likvärdighet analyseras i flera bidrag och sätts också in i ett internationellt sammanhang. Tomas Englund är professor i pedagogik vid Örebro universitet och har under många år lett en forskargrupp om utbildning och demokrati. Denna bok är ett resultat av ett forskningsprojekt. Ann Quennerstedt är FD och lektor i pedagogik. Hon forskar och undervisar vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning (2008)

I juni 2008 släpptes boken Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning skriven av Tomas Englund, Ann Quennerstedt, Guadalupe Francia, Maria Olson, Ninni Wahlström, Andreas Bergh, Lázaro Moreno Herrera. Den är skriven på svenska och består av 224 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Bokförlaget Daidalos som har sitt säte i Göteborg.

Köp boken Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning på Studentapan och spara uppåt 33% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning

Harvard

Englund, T., Quennerstedt, A., Francia, G., Olson, M., Wahlström, N., Bergh, A. & Herrera, L. M. (2008). Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning. Bokförlaget Daidalos.

Oxford

Englund, Tomas, Quennerstedt, Ann, Francia, Guadalupe, Olson, Maria, Wahlström, Ninni, Bergh, Andreas & Herrera, Lázaro Moreno, Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning (Bokförlaget Daidalos, 2008).

APA

Englund, T., Quennerstedt, A., Francia, G., Olson, M., Wahlström, N., Bergh, A., & Herrera, L. M. (2008). Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning. Bokförlaget Daidalos.

Vancouver

Englund T, Quennerstedt A, Francia G, Olson M, Wahlström N, Bergh A, m.fl. Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning. Bokförlaget Daidalos; 2008.

Köp boken

159 kr
236 kr