Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken; Dylan Wiliam; 2013
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken; Dylan Wiliam; 2013

Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken Upplaga 1

av Dylan Wiliam

5.0 (10)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789144083698
  • Sidor: 200 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Boken har två huvudsyften. Det ena är att komma med enkla, praktiska idéer om förändringar som varje lärare kan göra i klassrummet för att utveckla sin undervisning. Det andra är att bevisa att förändringar kan förbättra elevernas resultat. I kapitel 1 visar författaren varför skolprestationer är viktiga och varför bättre utbildning är angeläget eftersom människor blir friskare, lever längre och bidrar mer till samhället. Tre frågor har avgörande betydelse, viktigast är lärarkvalitet som är den enskilt viktigaste faktorn i utbildningssystemet, högst varierande samt av mer avgörande betydelse för vissa elever än för andra. I kapitel 2 undersöker författaren några metoder som kan utveckla och beräkna hur stor verkan förändringarna kan få på elevresultaten och visar att t.ex. lärstilar inte har någon som helst verkan i jäm­förelse med ökade ämneskunskaper. Författaren diskuterar forskningen om formativ bedömning i klassrummen och visar att arbetssättet har mycket stor positiv inverkan på elevers skolprestationer. I kapitel 3, 4, 5, 6 och 7 avhandlas i tur och ordning de fem nyckelstrategierna inom formativ bedömning: klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och framsteg åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter ge feedback som för lärandet framåt aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra samt att äga sitt eget lärande. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskolan samt till skolledare, skolpolitiker, föräldrar och andra med intresse för området.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken (2013)

I februari 2013 släpptes boken Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken skriven av Dylan Wiliam. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 200 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken på Studentapan och spara pengar.

Finns i 2 upplagor

Upplaga 2, Upplaga 1

Referera till Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken (Upplaga 1)

Harvard

Wiliam, D. (2013). Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Wiliam, Dylan, Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2013).

APA

Wiliam, D. (2013). Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Wiliam D. Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2013.

Alla upplagor

Köp boken

95 kr
392 kr