Ungdom som samhällsproblem; L Ohlsson, H Swärd; 1994

Ungdom som samhällsproblem Upplaga 1

av L Ohlsson, H Swärd
Varför förfasar sig så många över dagens ungdom? Var de unga mer skötsamma förr? Vad innebär egentligen det slitna begreppet ”ungdomsproblem” och vilka är det som genom historien utmålat ungdomar som problem?
I denna bok redogör författarna för hur man betraktat ungdomsproblem genom tiderna, vilka problem som dominerat det offentliga samtalet under olika tidsperioder och vilka åtgärder som föreslagits och vidtagits för att förhindra ungdomsproblem. Dessutom görs en genomgång av hur olika vetenskapliga teorier förklarar problemens uppkomst och vilka lösningar som dessa anvisar. Författarna visar att uppfattningar om hur marginaliserade ungdomar ska anpassas har historiska, kulturella, klassmässiga, regionala och vetenskapliga förklaringar och att fenomenet ungdomsproblem måste ses i ljuset av ständiga samhälleliga förändringar och skiftande vetenskapliga idéer och synsätt.
Boken är avsedd för högskolekurser med anknytning till utbildning, fritid, vård och omsorg.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Varför förfasar sig så många över dagens ungdom? Var de unga mer skötsamma förr? Vad innebär egentligen det slitna begreppet ”ungdomsproblem” och vilka är det som genom historien utmålat ungdomar som problem?
I denna bok redogör författarna för hur man betraktat ungdomsproblem genom tiderna, vilka problem som dominerat det offentliga samtalet under olika tidsperioder och vilka åtgärder som föreslagits och vidtagits för att förhindra ungdomsproblem. Dessutom görs en genomgång av hur olika vetenskapliga teorier förklarar problemens uppkomst och vilka lösningar som dessa anvisar. Författarna visar att uppfattningar om hur marginaliserade ungdomar ska anpassas har historiska, kulturella, klassmässiga, regionala och vetenskapliga förklaringar och att fenomenet ungdomsproblem måste ses i ljuset av ständiga samhälleliga förändringar och skiftande vetenskapliga idéer och synsätt.
Boken är avsedd för högskolekurser med anknytning till utbildning, fritid, vård och omsorg.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1994
ISBN: 9789144358314
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 242 st
Varför förfasar sig så många över dagens ungdom? Var de unga mer skötsamma förr? Vad innebär egentligen det slitna begreppet ”ungdomsproblem” och vilka är det som genom historien utmålat ungdomar som problem?
I denna bok redogör författarna för hur man betraktat ungdomsproblem genom tiderna, vilka problem som dominerat det offentliga samtalet under olika tidsperioder och vilka åtgärder som föreslagits och vidtagits för att förhindra ungdomsproblem. Dessutom görs en genomgång av hur olika vetenskapliga teorier förklarar problemens uppkomst och vilka lösningar som dessa anvisar. Författarna visar att uppfattningar om hur marginaliserade ungdomar ska anpassas har historiska, kulturella, klassmässiga, regionala och vetenskapliga förklaringar och att fenomenet ungdomsproblem måste ses i ljuset av ständiga samhälleliga förändringar och skiftande vetenskapliga idéer och synsätt.
Boken är avsedd för högskolekurser med anknytning till utbildning, fritid, vård och omsorg.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Varför förfasar sig så många över dagens ungdom? Var de unga mer skötsamma förr? Vad innebär egentligen det slitna begreppet ”ungdomsproblem” och vilka är det som genom historien utmålat ungdomar som problem?
I denna bok redogör författarna för hur man betraktat ungdomsproblem genom tiderna, vilka problem som dominerat det offentliga samtalet under olika tidsperioder och vilka åtgärder som föreslagits och vidtagits för att förhindra ungdomsproblem. Dessutom görs en genomgång av hur olika vetenskapliga teorier förklarar problemens uppkomst och vilka lösningar som dessa anvisar. Författarna visar att uppfattningar om hur marginaliserade ungdomar ska anpassas har historiska, kulturella, klassmässiga, regionala och vetenskapliga förklaringar och att fenomenet ungdomsproblem måste ses i ljuset av ständiga samhälleliga förändringar och skiftande vetenskapliga idéer och synsätt.
Boken är avsedd för högskolekurser med anknytning till utbildning, fritid, vård och omsorg.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)