Texts, topics and tasks : teaching english in years 4-6 Upplaga 2
Titeln på denna bok identifierar tre begrepp som är centrala för språkinlärning och språkundervisning: texter, ämnen och uppgifter. Texter är ett brett begrepp som förutom muntligt och skriftligt språk även omfattar bilder. Ämnen representerar innehållet i språkinlärning och språkundervisning, medan uppgifter är ytterligare nycklar till språkinlärning och språkundervisning. Samtidigt som boken ger en solid teoretisk och forskningsbaserad grund, är den också full av praktiska exempel.
Texter, ämnen och uppgifter förespråkar en tydligt strukturerad språkundervisning, tydliga modeller för att arbeta med texter, fokus på meningsfull kommunikation och uppgifter som integrerar olika dimensioner av språkinlärning. Den främjar också en socialt stödjande inlärningsmiljö, där eleverna vägleds av en känsla av självförtroende, delaktighet och samarbete. För detta ändamål bör bedömningsmetoderna ha ett övervägande formativt syfte.
Denna andra upplaga har genomgått en omfattande revidering, och flera kapitel är nya. Ny forskning om språkutveckling med fokus på unga elever har integrerats, och många av de praktiska exemplen kommer från svenska klassrum för årskurserna K-3 och 4-6. Boken har också uppdaterats med hänsyn till den reviderade kursplanen för engelska och de senaste nationella riktlinjerna för lektionsplanering och bedömning.
Texts, Topics and Tasks vänder sig till lärarstudenter och lärare som fokuserar på år 4-6 i sin utbildning eller undervisning, men boken är även relevant för K-3-lärare.
Titeln på denna bok identifierar tre begrepp som är centrala för språkinlärning och språkundervisning: texter, ämnen och uppgifter. Texter är ett brett begrepp som förutom muntligt och skriftligt språk även omfattar bilder. Ämnen representerar innehållet i språkinlärning och språkundervisning, medan uppgifter är ytterligare nycklar till språkinlärning och språkundervisning. Samtidigt som boken ger en solid teoretisk och forskningsbaserad grund, är den också full av praktiska exempel.
Texter, ämnen och uppgifter förespråkar en tydligt strukturerad språkundervisning, tydliga modeller för att arbeta med texter, fokus på meningsfull kommunikation och uppgifter som integrerar olika dimensioner av språkinlärning. Den främjar också en socialt stödjande inlärningsmiljö, där eleverna vägleds av en känsla av självförtroende, delaktighet och samarbete. För detta ändamål bör bedömningsmetoderna ha ett övervägande formativt syfte.
Denna andra upplaga har genomgått en omfattande revidering, och flera kapitel är nya. Ny forskning om språkutveckling med fokus på unga elever har integrerats, och många av de praktiska exemplen kommer från svenska klassrum för årskurserna K-3 och 4-6. Boken har också uppdaterats med hänsyn till den reviderade kursplanen för engelska och de senaste nationella riktlinjerna för lektionsplanering och bedömning.
Texts, Topics and Tasks vänder sig till lärarstudenter och lärare som fokuserar på år 4-6 i sin utbildning eller undervisning, men boken är även relevant för K-3-lärare.