Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden; Björn Lindell; 2007
5 säljare

Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden Upplaga 1

av Björn Lindell
Uppföljare till boken "Var går gränsen?"I boken ?Slåss för det goda!? utvecklar Björn Lindell områdena träning, uppfostran, mobbning och värdegrundsarbete.Nya områden som behandlas är ledarskap, konflikter, mångkultur och gemensamma värden.Slåss för det goda! bygger på en del resonemang i boken Var går gränsen? men fungerar helt fristående - man behöver alltså inte ha läst Var går gränsen? för att tillgodogöra sig innehållet även i denna bok.Arbetet mot mobbning och kränkningar är förskolans/skolans viktigaste sociala uppgift.Detta får inte enbart fokuseras till vilken modell som fungerarbäst på den inskridande nivån. Det finns ingen ?bästa modell?. .Vi måste se detta arbete som ett pågående kulturarbete. Vilken kultur (latin cultura=odling) ska råda på vår förskola/skola?Vi vuxna har givetvis det största ansvaret för den odlingsom ska finnas. Det är vi som är råmodeller för de unga. Vi måste gå i täten som frontsoldater med gott ledarskap.Vi måste genom god uppfostran skapa de nödvändiga vanorna.Vi ska leda arbetet så att vi återvinner barnens respekt och tillit.Arbetet måste föras på många plan, vara målinriktat och praktiskt genomförbart.Vi måste utmana våra rädslor, bli mer bestämda, ta nödvändiga konflikter och söka gemensamma värden i dagens mångkulturella verklighet. Vi kan klara detta tillsammans.Det finns ingen skillnad mellan barns och vuxnas syn på en bra arbetsmiljö.Författare:Björn Lindell - beteendevetare, handledare och utbildare i socialpsykologiska frågor,mångårig erfarenhet av arbete med grupputveckling, värdegrund, våld/rasism/mobbning.Även författare till Var går gränsen? Värdegrunden i praktiken.Innehåll:GRÄNSKRAFT (stopp och övergång)UPPFOSTRAN AV BARN - GRUNDFUNDAMENTBeröring/närhet/flocktillhörighetPositiv förstärkning/UppmuntranVillkorslös kärlek/Att bry sig omGränser/Stopp -- Att sätta gränserATT SLÅSS FÖR DET GODATRÄNING AV BARNLEDARSKAP OCH KONFLIKTHANTERINGLedaren ? gruppen ? omvärlden.KonflikthanteringVad skiljer en vanlig konflikt från mobbning?Att klara och dirigera tuffa mötenMÅNGKULTUR OCH GEMENSAMMA VÄRDENMångkulturellt samhälle - hot eller möjlighetBegrepp - fördomar - diskriminering?Ras? och rasismPraktiskt arbete för demokratiska värden - arbetsmodellPRAKTISKT VÄRDEGRUNDSARBETEBeteendeöverenskommelse, sociala spelreglerFörslag ? POLICYDOKUMENT ? skolanFörväntansdokument skolledning-personalAtt omsätta värdegrunden i skolan/förskolanFörslag ? POLICYDOKUMENT ? förskolanMOBBNINGMobbning/kränkande särbehandlingAntimobbningsarbete på olika nivåerAntimobbningsmodellerSlutordBILAGOR, ENKÄTER, SAMMANFATTNINGARFörfattarens tackLitteraturtipsLäsarkommentar:Reie Larsson, skolchef, Uppsala:?Slåss för det goda!? är en informativ fortsättning på "Var går gränsen?"I "Slåss för det goda!" ger författaren många goda exempel på hur skola och föräldrar kan hantera svåra situationerDen nya likabehandlingslagen behandlas utförligt liksom de ständigt aktuella områdena barnuppfostran, konflikthantering, mobbning, gränssättning m.m.Speciellt intressanta är Lindells förslag till hur man bör arbeta med att motarbeta rasism och främlingsfientlighet, för att lyckas med en god mångkulturell skola.Boken kan (och bör) liksom den förra användas som handbok.
Uppföljare till boken "Var går gränsen?"I boken ?Slåss för det goda!? utvecklar Björn Lindell områdena träning, uppfostran, mobbning och värdegrundsarbete.Nya områden som behandlas är ledarskap, konflikter, mångkultur och gemensamma värden.Slåss för det goda! bygger på en del resonemang i boken Var går gränsen? men fungerar helt fristående - man behöver alltså inte ha läst Var går gränsen? för att tillgodogöra sig innehållet även i denna bok.Arbetet mot mobbning och kränkningar är förskolans/skolans viktigaste sociala uppgift.Detta får inte enbart fokuseras till vilken modell som fungerarbäst på den inskridande nivån. Det finns ingen ?bästa modell?. .Vi måste se detta arbete som ett pågående kulturarbete. Vilken kultur (latin cultura=odling) ska råda på vår förskola/skola?Vi vuxna har givetvis det största ansvaret för den odlingsom ska finnas. Det är vi som är råmodeller för de unga. Vi måste gå i täten som frontsoldater med gott ledarskap.Vi måste genom god uppfostran skapa de nödvändiga vanorna.Vi ska leda arbetet så att vi återvinner barnens respekt och tillit.Arbetet måste föras på många plan, vara målinriktat och praktiskt genomförbart.Vi måste utmana våra rädslor, bli mer bestämda, ta nödvändiga konflikter och söka gemensamma värden i dagens mångkulturella verklighet. Vi kan klara detta tillsammans.Det finns ingen skillnad mellan barns och vuxnas syn på en bra arbetsmiljö.Författare:Björn Lindell - beteendevetare, handledare och utbildare i socialpsykologiska frågor,mångårig erfarenhet av arbete med grupputveckling, värdegrund, våld/rasism/mobbning.Även författare till Var går gränsen? Värdegrunden i praktiken.Innehåll:GRÄNSKRAFT (stopp och övergång)UPPFOSTRAN AV BARN - GRUNDFUNDAMENTBeröring/närhet/flocktillhörighetPositiv förstärkning/UppmuntranVillkorslös kärlek/Att bry sig omGränser/Stopp -- Att sätta gränserATT SLÅSS FÖR DET GODATRÄNING AV BARNLEDARSKAP OCH KONFLIKTHANTERINGLedaren ? gruppen ? omvärlden.KonflikthanteringVad skiljer en vanlig konflikt från mobbning?Att klara och dirigera tuffa mötenMÅNGKULTUR OCH GEMENSAMMA VÄRDENMångkulturellt samhälle - hot eller möjlighetBegrepp - fördomar - diskriminering?Ras? och rasismPraktiskt arbete för demokratiska värden - arbetsmodellPRAKTISKT VÄRDEGRUNDSARBETEBeteendeöverenskommelse, sociala spelreglerFörslag ? POLICYDOKUMENT ? skolanFörväntansdokument skolledning-personalAtt omsätta värdegrunden i skolan/förskolanFörslag ? POLICYDOKUMENT ? förskolanMOBBNINGMobbning/kränkande särbehandlingAntimobbningsarbete på olika nivåerAntimobbningsmodellerSlutordBILAGOR, ENKÄTER, SAMMANFATTNINGARFörfattarens tackLitteraturtipsLäsarkommentar:Reie Larsson, skolchef, Uppsala:?Slåss för det goda!? är en informativ fortsättning på "Var går gränsen?"I "Slåss för det goda!" ger författaren många goda exempel på hur skola och föräldrar kan hantera svåra situationerDen nya likabehandlingslagen behandlas utförligt liksom de ständigt aktuella områdena barnuppfostran, konflikthantering, mobbning, gränssättning m.m.Speciellt intressanta är Lindells förslag till hur man bör arbeta med att motarbeta rasism och främlingsfientlighet, för att lyckas med en god mångkulturell skola.Boken kan (och bör) liksom den förra användas som handbok.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789197496704
Förlag: Uppsala Fortbildning
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 244 st
Uppföljare till boken "Var går gränsen?"I boken ?Slåss för det goda!? utvecklar Björn Lindell områdena träning, uppfostran, mobbning och värdegrundsarbete.Nya områden som behandlas är ledarskap, konflikter, mångkultur och gemensamma värden.Slåss för det goda! bygger på en del resonemang i boken Var går gränsen? men fungerar helt fristående - man behöver alltså inte ha läst Var går gränsen? för att tillgodogöra sig innehållet även i denna bok.Arbetet mot mobbning och kränkningar är förskolans/skolans viktigaste sociala uppgift.Detta får inte enbart fokuseras till vilken modell som fungerarbäst på den inskridande nivån. Det finns ingen ?bästa modell?. .Vi måste se detta arbete som ett pågående kulturarbete. Vilken kultur (latin cultura=odling) ska råda på vår förskola/skola?Vi vuxna har givetvis det största ansvaret för den odlingsom ska finnas. Det är vi som är råmodeller för de unga. Vi måste gå i täten som frontsoldater med gott ledarskap.Vi måste genom god uppfostran skapa de nödvändiga vanorna.Vi ska leda arbetet så att vi återvinner barnens respekt och tillit.Arbetet måste föras på många plan, vara målinriktat och praktiskt genomförbart.Vi måste utmana våra rädslor, bli mer bestämda, ta nödvändiga konflikter och söka gemensamma värden i dagens mångkulturella verklighet. Vi kan klara detta tillsammans.Det finns ingen skillnad mellan barns och vuxnas syn på en bra arbetsmiljö.Författare:Björn Lindell - beteendevetare, handledare och utbildare i socialpsykologiska frågor,mångårig erfarenhet av arbete med grupputveckling, värdegrund, våld/rasism/mobbning.Även författare till Var går gränsen? Värdegrunden i praktiken.Innehåll:GRÄNSKRAFT (stopp och övergång)UPPFOSTRAN AV BARN - GRUNDFUNDAMENTBeröring/närhet/flocktillhörighetPositiv förstärkning/UppmuntranVillkorslös kärlek/Att bry sig omGränser/Stopp -- Att sätta gränserATT SLÅSS FÖR DET GODATRÄNING AV BARNLEDARSKAP OCH KONFLIKTHANTERINGLedaren ? gruppen ? omvärlden.KonflikthanteringVad skiljer en vanlig konflikt från mobbning?Att klara och dirigera tuffa mötenMÅNGKULTUR OCH GEMENSAMMA VÄRDENMångkulturellt samhälle - hot eller möjlighetBegrepp - fördomar - diskriminering?Ras? och rasismPraktiskt arbete för demokratiska värden - arbetsmodellPRAKTISKT VÄRDEGRUNDSARBETEBeteendeöverenskommelse, sociala spelreglerFörslag ? POLICYDOKUMENT ? skolanFörväntansdokument skolledning-personalAtt omsätta värdegrunden i skolan/förskolanFörslag ? POLICYDOKUMENT ? förskolanMOBBNINGMobbning/kränkande särbehandlingAntimobbningsarbete på olika nivåerAntimobbningsmodellerSlutordBILAGOR, ENKÄTER, SAMMANFATTNINGARFörfattarens tackLitteraturtipsLäsarkommentar:Reie Larsson, skolchef, Uppsala:?Slåss för det goda!? är en informativ fortsättning på "Var går gränsen?"I "Slåss för det goda!" ger författaren många goda exempel på hur skola och föräldrar kan hantera svåra situationerDen nya likabehandlingslagen behandlas utförligt liksom de ständigt aktuella områdena barnuppfostran, konflikthantering, mobbning, gränssättning m.m.Speciellt intressanta är Lindells förslag till hur man bör arbeta med att motarbeta rasism och främlingsfientlighet, för att lyckas med en god mångkulturell skola.Boken kan (och bör) liksom den förra användas som handbok.
Uppföljare till boken "Var går gränsen?"I boken ?Slåss för det goda!? utvecklar Björn Lindell områdena träning, uppfostran, mobbning och värdegrundsarbete.Nya områden som behandlas är ledarskap, konflikter, mångkultur och gemensamma värden.Slåss för det goda! bygger på en del resonemang i boken Var går gränsen? men fungerar helt fristående - man behöver alltså inte ha läst Var går gränsen? för att tillgodogöra sig innehållet även i denna bok.Arbetet mot mobbning och kränkningar är förskolans/skolans viktigaste sociala uppgift.Detta får inte enbart fokuseras till vilken modell som fungerarbäst på den inskridande nivån. Det finns ingen ?bästa modell?. .Vi måste se detta arbete som ett pågående kulturarbete. Vilken kultur (latin cultura=odling) ska råda på vår förskola/skola?Vi vuxna har givetvis det största ansvaret för den odlingsom ska finnas. Det är vi som är råmodeller för de unga. Vi måste gå i täten som frontsoldater med gott ledarskap.Vi måste genom god uppfostran skapa de nödvändiga vanorna.Vi ska leda arbetet så att vi återvinner barnens respekt och tillit.Arbetet måste föras på många plan, vara målinriktat och praktiskt genomförbart.Vi måste utmana våra rädslor, bli mer bestämda, ta nödvändiga konflikter och söka gemensamma värden i dagens mångkulturella verklighet. Vi kan klara detta tillsammans.Det finns ingen skillnad mellan barns och vuxnas syn på en bra arbetsmiljö.Författare:Björn Lindell - beteendevetare, handledare och utbildare i socialpsykologiska frågor,mångårig erfarenhet av arbete med grupputveckling, värdegrund, våld/rasism/mobbning.Även författare till Var går gränsen? Värdegrunden i praktiken.Innehåll:GRÄNSKRAFT (stopp och övergång)UPPFOSTRAN AV BARN - GRUNDFUNDAMENTBeröring/närhet/flocktillhörighetPositiv förstärkning/UppmuntranVillkorslös kärlek/Att bry sig omGränser/Stopp -- Att sätta gränserATT SLÅSS FÖR DET GODATRÄNING AV BARNLEDARSKAP OCH KONFLIKTHANTERINGLedaren ? gruppen ? omvärlden.KonflikthanteringVad skiljer en vanlig konflikt från mobbning?Att klara och dirigera tuffa mötenMÅNGKULTUR OCH GEMENSAMMA VÄRDENMångkulturellt samhälle - hot eller möjlighetBegrepp - fördomar - diskriminering?Ras? och rasismPraktiskt arbete för demokratiska värden - arbetsmodellPRAKTISKT VÄRDEGRUNDSARBETEBeteendeöverenskommelse, sociala spelreglerFörslag ? POLICYDOKUMENT ? skolanFörväntansdokument skolledning-personalAtt omsätta värdegrunden i skolan/förskolanFörslag ? POLICYDOKUMENT ? förskolanMOBBNINGMobbning/kränkande särbehandlingAntimobbningsarbete på olika nivåerAntimobbningsmodellerSlutordBILAGOR, ENKÄTER, SAMMANFATTNINGARFörfattarens tackLitteraturtipsLäsarkommentar:Reie Larsson, skolchef, Uppsala:?Slåss för det goda!? är en informativ fortsättning på "Var går gränsen?"I "Slåss för det goda!" ger författaren många goda exempel på hur skola och föräldrar kan hantera svåra situationerDen nya likabehandlingslagen behandlas utförligt liksom de ständigt aktuella områdena barnuppfostran, konflikthantering, mobbning, gränssättning m.m.Speciellt intressanta är Lindells förslag till hur man bör arbeta med att motarbeta rasism och främlingsfientlighet, för att lyckas med en god mångkulturell skola.Boken kan (och bör) liksom den förra användas som handbok.
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar