Silicon Valley och makten över medierna; Carl-Gustav Lindén; 2022
spara 38%
1 säljare

Silicon Valley och makten över medierna Upplaga 1

av Carl-Gustav Lindén
Tidningarnas intäkter från den gamla finansieringsmodellen, där annonser i den tryckta tidningen spelade en central roll, sjunker som en sten. I nyhetsarbetet har sociala medier integrerats i det dagliga arbetet och ”tidningen på frukostbordet” har i hög grad ersatts av ”mobilen i fickan” – vilka nyheter som lockar till läsning registreras och analyseras i form av användardata. Många av förändringarna kan spåras till ett och samma ursprung: teknikjättarna från Silicon Valley. En utgångspunkt för Silicon Valley och makten över medierna är att demokratiska samhällen kräver journalistik – utan journalistik fungerar inte demokratin. Men journalistiken i det digitala samhället kan inte organiseras på samma sätt som journalistiken i det fördigitala samhället, och istället för att konkurrera måste medierna finna gemensamma lösningar – ensam är inte stark, medierna i plattformssamhället är bara starka tillsammans. Mot bakgrund av ett omfattande intervjumaterial, där såväl representanter för teknikföretagen som forskare och journalister kommer till tals, tecknar Carl-Gustav Lindén en bild där läget för journalistiken är kritiskt men inte hopplöst. Boken vänder sig till beslutsfattare, forskare och studenter, men också företrädare för branschen självt. Carl-Gustav Lindén har en bakgrund som journalist och ledarskribent och är idag verksam som biträdande professor vid Universitet i Bergen. Hans forskningsintressen kretsar kring nyhetsmediernas organisationsmodeller, redaktionell innovation och utveckling, och lokaljournalistikens möjligheter och förutsättningar.
Tidningarnas intäkter från den gamla finansieringsmodellen, där annonser i den tryckta tidningen spelade en central roll, sjunker som en sten. I nyhetsarbetet har sociala medier integrerats i det dagliga arbetet och ”tidningen på frukostbordet” har i hög grad ersatts av ”mobilen i fickan” – vilka nyheter som lockar till läsning registreras och analyseras i form av användardata. Många av förändringarna kan spåras till ett och samma ursprung: teknikjättarna från Silicon Valley. En utgångspunkt för Silicon Valley och makten över medierna är att demokratiska samhällen kräver journalistik – utan journalistik fungerar inte demokratin. Men journalistiken i det digitala samhället kan inte organiseras på samma sätt som journalistiken i det fördigitala samhället, och istället för att konkurrera måste medierna finna gemensamma lösningar – ensam är inte stark, medierna i plattformssamhället är bara starka tillsammans. Mot bakgrund av ett omfattande intervjumaterial, där såväl representanter för teknikföretagen som forskare och journalister kommer till tals, tecknar Carl-Gustav Lindén en bild där läget för journalistiken är kritiskt men inte hopplöst. Boken vänder sig till beslutsfattare, forskare och studenter, men också företrädare för branschen självt. Carl-Gustav Lindén har en bakgrund som journalist och ledarskribent och är idag verksam som biträdande professor vid Universitet i Bergen. Hans forskningsintressen kretsar kring nyhetsmediernas organisationsmodeller, redaktionell innovation och utveckling, och lokaljournalistikens möjligheter och förutsättningar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789188855343
Förlag: Nordicom
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 140 st
Tidningarnas intäkter från den gamla finansieringsmodellen, där annonser i den tryckta tidningen spelade en central roll, sjunker som en sten. I nyhetsarbetet har sociala medier integrerats i det dagliga arbetet och ”tidningen på frukostbordet” har i hög grad ersatts av ”mobilen i fickan” – vilka nyheter som lockar till läsning registreras och analyseras i form av användardata. Många av förändringarna kan spåras till ett och samma ursprung: teknikjättarna från Silicon Valley. En utgångspunkt för Silicon Valley och makten över medierna är att demokratiska samhällen kräver journalistik – utan journalistik fungerar inte demokratin. Men journalistiken i det digitala samhället kan inte organiseras på samma sätt som journalistiken i det fördigitala samhället, och istället för att konkurrera måste medierna finna gemensamma lösningar – ensam är inte stark, medierna i plattformssamhället är bara starka tillsammans. Mot bakgrund av ett omfattande intervjumaterial, där såväl representanter för teknikföretagen som forskare och journalister kommer till tals, tecknar Carl-Gustav Lindén en bild där läget för journalistiken är kritiskt men inte hopplöst. Boken vänder sig till beslutsfattare, forskare och studenter, men också företrädare för branschen självt. Carl-Gustav Lindén har en bakgrund som journalist och ledarskribent och är idag verksam som biträdande professor vid Universitet i Bergen. Hans forskningsintressen kretsar kring nyhetsmediernas organisationsmodeller, redaktionell innovation och utveckling, och lokaljournalistikens möjligheter och förutsättningar.
Tidningarnas intäkter från den gamla finansieringsmodellen, där annonser i den tryckta tidningen spelade en central roll, sjunker som en sten. I nyhetsarbetet har sociala medier integrerats i det dagliga arbetet och ”tidningen på frukostbordet” har i hög grad ersatts av ”mobilen i fickan” – vilka nyheter som lockar till läsning registreras och analyseras i form av användardata. Många av förändringarna kan spåras till ett och samma ursprung: teknikjättarna från Silicon Valley. En utgångspunkt för Silicon Valley och makten över medierna är att demokratiska samhällen kräver journalistik – utan journalistik fungerar inte demokratin. Men journalistiken i det digitala samhället kan inte organiseras på samma sätt som journalistiken i det fördigitala samhället, och istället för att konkurrera måste medierna finna gemensamma lösningar – ensam är inte stark, medierna i plattformssamhället är bara starka tillsammans. Mot bakgrund av ett omfattande intervjumaterial, där såväl representanter för teknikföretagen som forskare och journalister kommer till tals, tecknar Carl-Gustav Lindén en bild där läget för journalistiken är kritiskt men inte hopplöst. Boken vänder sig till beslutsfattare, forskare och studenter, men också företrädare för branschen självt. Carl-Gustav Lindén har en bakgrund som journalist och ledarskribent och är idag verksam som biträdande professor vid Universitet i Bergen. Hans forskningsintressen kretsar kring nyhetsmediernas organisationsmodeller, redaktionell innovation och utveckling, och lokaljournalistikens möjligheter och förutsättningar.
Begagnad bok
119 kr191 krSpara 72 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr191 krSpara 72 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar