Silicon Valley och makten över medierna; Carl-Gustav Lindén; 2022
Silicon Valley och makten över medierna; Carl-Gustav Lindén; 2022

Silicon Valley och makten över medierna Upplaga 1

av Carl-Gustav Lindén

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2022
  • ISBN: 9789188855343
  • Sidor: 140 st
  • Förlag: Nordicom
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Tidningarnas intäkter från den gamla finansieringsmodellen, där annonser i den tryckta tidningen spelade en central roll, sjunker som en sten. I nyhetsarbetet har sociala medier integrerats i det dagliga arbetet och ”tidningen på frukostbordet” har i hög grad ersatts av ”mobilen i fickan” – vilka nyheter som lockar till läsning registreras och analyseras i form av användardata. Många av förändringarna kan spåras till ett och samma ursprung: teknikjättarna från Silicon Valley. En utgångspunkt för Silicon Valley och makten över medierna är att demokratiska samhällen kräver journalistik – utan journalistik fungerar inte demokratin. Men journalistiken i det digitala samhället kan inte organiseras på samma sätt som journalistiken i det fördigitala samhället, och istället för att konkurrera måste medierna finna gemensamma lösningar – ensam är inte stark, medierna i plattformssamhället är bara starka tillsammans. Mot bakgrund av ett omfattande intervjumaterial, där såväl representanter för teknikföretagen som forskare och journalister kommer till tals, tecknar Carl-Gustav Lindén en bild där läget för journalistiken är kritiskt men inte hopplöst. Boken vänder sig till beslutsfattare, forskare och studenter, men också företrädare för branschen självt. Carl-Gustav Lindén har en bakgrund som journalist och ledarskribent och är idag verksam som biträdande professor vid Universitet i Bergen. Hans forskningsintressen kretsar kring nyhetsmediernas organisationsmodeller, redaktionell innovation och utveckling, och lokaljournalistikens möjligheter och förutsättningar.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Silicon Valley och makten över medierna (2022)

I september 2022 släpptes boken Silicon Valley och makten över medierna skriven av Carl-Gustav Lindén. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 140 sidor djupgående information om media och kommunikation. Förlaget bakom boken är Nordicom.

Köp boken Silicon Valley och makten över medierna på Studentapan och spara uppåt 38% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Silicon Valley och makten över medierna (Upplaga 1)

Harvard

Lindén, C.-G. (2022). Silicon Valley och makten över medierna. 1:a uppl. Nordicom.

Oxford

Lindén, Carl-Gustav, Silicon Valley och makten över medierna, 1 uppl. (Nordicom, 2022).

APA

Lindén, C.-G. (2022). Silicon Valley och makten över medierna (1:a uppl.). Nordicom.

Vancouver

Lindén CG. Silicon Valley och makten över medierna. 1:a uppl. Nordicom; 2022.

Köp boken

119 kr
191 kr

Skynda dig - Bara 1 säljare kvar!