Propaganda : historia, teori och analys Upplaga 1
Vi lever i propagandans era. Både traditionella och nya medier översvämmas av alltmer intensiva och frekventa kampanjer. Fake news, alternativa realiteter, krigsrubriker och rekrytering till extremistorganisationer via sociala medier är bara några exempel på fenomen vi stöter på. Denna bok vänder sig till dem som vill få en djupare insikt i denna utveckling från ett historiskt och teoretiskt perspektiv, och de som behöver verktyg för att kunna analysera den. Bokens fokus ligger tydligt på renodlade propagandateorier och den kopplar samman historisk kunskap med den senaste digitala utvecklingen, vilket gör den extremt relevant. Det avslutande kapitlet erbjuder praktiska råd för de som ska skriva en uppsats om propaganda. Boken riktar sig inte bara till universitets- och högskolestudenter, utan också till allmänt intresserade läsare och lärare som i sitt yrke måste hantera olika former av propaganda.
Vi lever i propagandans era. Både traditionella och nya medier översvämmas av alltmer intensiva och frekventa kampanjer. Fake news, alternativa realiteter, krigsrubriker och rekrytering till extremistorganisationer via sociala medier är bara några exempel på fenomen vi stöter på. Denna bok vänder sig till dem som vill få en djupare insikt i denna utveckling från ett historiskt och teoretiskt perspektiv, och de som behöver verktyg för att kunna analysera den. Bokens fokus ligger tydligt på renodlade propagandateorier och den kopplar samman historisk kunskap med den senaste digitala utvecklingen, vilket gör den extremt relevant. Det avslutande kapitlet erbjuder praktiska råd för de som ska skriva en uppsats om propaganda. Boken riktar sig inte bara till universitets- och högskolestudenter, utan också till allmänt intresserade läsare och lärare som i sitt yrke måste hantera olika former av propaganda.