Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal; Elin Gardeström; 2018
Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal; Elin Gardeström; 2018

Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal Upplaga 1

av Elin Gardeström

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2018
  • ISBN: 9789188663405
  • Sidor: 234 st
  • Förlag: Södertörns högskola
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Vad var reklam? Under 1930-talet var reklam ett nytt modernt fenomen som det fästes visionära förhoppningar vid. Reklamen skulle tjäna samhället och bygga framtiden, menade företrädare för den framväxande näringsgren som reklam var. Reklamen skulle skapa välstånd, men också lära människor trafikvett och den användes även för att lösa samhällsproblem som trångboddhet – även politik kunde det göras reklam för. I denna bok undersöks reklamen som påverkansform och hur den relaterade till andra former av påverkan under 1930-talet; ett decennium under mellankrigstiden, klämt mellan depression och krigshot, men också en tid av utveckling av näringsliv och reklam. Studiens perspektiv är att nå historien om reklamens utveckling från två håll: För det första genom att empiriskt undersöka hur reklamen förstods och brukades. För det andra hur denna utveckling språkliggjordes. Här undersöks relationen mellan reklam och fyra andra kommunikativa begrepp; propaganda, upplysning, agitation och information. Undersökningen har fokuserat på tre olika aktörer; den framväxande reklambranschen, Kooperativa förbundet och det Socialdemokratiska partiet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal (2018)

I april 2018 släpptes boken Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal skriven av Elin Gardeström. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 234 sidor djupgående information om kulturhistoria. Förlaget bakom boken är Södertörns högskola.

Köp boken Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal på Studentapan och spara pengar.

Referera till Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal (Upplaga 1)

Harvard

Gardeström, E. (2018). Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal. 1:a uppl. Södertörns högskola.

Oxford

Gardeström, Elin, Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal, 1 uppl. (Södertörns högskola, 2018).

APA

Gardeström, E. (2018). Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal (1:a uppl.). Södertörns högskola.

Vancouver

Gardeström E. Reklam och propaganda under svenskt 1930-tal. 1:a uppl. Södertörns högskola; 2018.

Köp boken

Helt ny

234 kr