Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass Upplaga 1
I "Problemlösning som utgångspunkt" argumenterar författarna för att det inte bara är möjligt och önskvärt, men också roligt för både studenter och lärare att centrum för matematikundervisning bör vara problemlösning. Detta problemlösningsfokuserade tillvägagångssätt är klart uttryckt i förskoleklassens mål och centrala innehåll. I denna andra upplaga av boken demonstreras sambandet och utvecklingsstegen mellan förskola, förskoleklass och grundskola.
Utöver en introduktion till en problemlösningsbaserad metod presenteras fullbordade problemövningar med tydliga kopplingar till styrdokumenten. Varje problemövning har prövats och bearbetats av många förskoleelever, och boken innehåller förslag på hur dessa övningar kan göras mer komplexa eller simplare. Boken inkluderar också reflektioner från lärare som har infört det problemlösningsbaserade tillvägagångssättet i sina förskoleklasser. Författarna ger dessutom exempel på hur eleverna kan bedöma både problemövningarna och det problemlösningsbaserade tillvägagångssättet.
Boken riktar sig till blivande och aktiva lärare i förskola, förskoleklass och de första skolåren.
Författarna, Hanna Palmér och Jorryt van Bommel, är båda lektorer i matematikdidaktik. De är verksamma vid Linnéuniversitetet respektive Karlstads universitet där de fokuserar på forskning, lärarutbildning och uppdragsutbildning.
I "Problemlösning som utgångspunkt" argumenterar författarna för att det inte bara är möjligt och önskvärt, men också roligt för både studenter och lärare att centrum för matematikundervisning bör vara problemlösning. Detta problemlösningsfokuserade tillvägagångssätt är klart uttryckt i förskoleklassens mål och centrala innehåll. I denna andra upplaga av boken demonstreras sambandet och utvecklingsstegen mellan förskola, förskoleklass och grundskola.
Utöver en introduktion till en problemlösningsbaserad metod presenteras fullbordade problemövningar med tydliga kopplingar till styrdokumenten. Varje problemövning har prövats och bearbetats av många förskoleelever, och boken innehåller förslag på hur dessa övningar kan göras mer komplexa eller simplare. Boken inkluderar också reflektioner från lärare som har infört det problemlösningsbaserade tillvägagångssättet i sina förskoleklasser. Författarna ger dessutom exempel på hur eleverna kan bedöma både problemövningarna och det problemlösningsbaserade tillvägagångssättet.
Boken riktar sig till blivande och aktiva lärare i förskola, förskoleklass och de första skolåren.
Författarna, Hanna Palmér och Jorryt van Bommel, är båda lektorer i matematikdidaktik. De är verksamma vid Linnéuniversitetet respektive Karlstads universitet där de fokuserar på forskning, lärarutbildning och uppdragsutbildning.