Organisera för utveckling och lärande :  om skolprojekt i nätverksform; Kajsa Tegnér, Jacek Hochwälder, Eva Lorentzon Bonander, Ulf Blossing; 2002
Organisera för utveckling och lärande :  om skolprojekt i nätverksform; Kajsa Tegnér, Jacek Hochwälder, Eva Lorentzon Bonander, Ulf Blossing; 2002

Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksformUpplaga 1

av Kajsa Tegnér, Jacek Hochwälder, Eva Lorentzon Bonander, Ulf Blossing

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2002
  • ISBN: 9789144021850
  • Sidor: 228 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Många skolor arbetar idag med förbättringsarbete. Det kan omfatta både elevernas lärmiljö och personalens arbetsvillkor. För att åstadkomma ett bestående och gott utvecklingsklimat kan de också behöva arbeta med frågan hur själva förbättringsarbetet kan göras bättre. Olika utvecklingsstrategier har nämligen visat på problem: Projekt som styrs uppifrån får sällan genomslag i verksamheten eftersom de inte engagerar personal och elever. Projekt som initieras underifrån skapar ofta ett starkt engagemang som kan vara svårt att upprätthålla då arbetet ofta saknar aktivt stöd ovanifrån, vilket försvårar långsiktighet och spridning av utvecklingsarbetet. I boken studeras och diskuteras samarbete mellan skolor i nätverksform som en alternativ utvecklings- strategi. Vilka fördelar och nackdelar finns med nätverk som form för skolors förbättringsarbete? Vad bör man tänka på när man organiserar ett samarbete med andra skolor för att förbättra sin egen? Hur kan man skapa en bred delaktighet i skolans utvecklingsarbete? Och hur kan man organisera skolans utvecklingsarbete så att det samtidigt medför ett utvecklingsinriktat lärande hos skolpersonalen? Boken belyser dessa och liknande frågor utifrån en analys av arbetet i två större nätverksprojekt, Albatross- projektet och "Skolor lär skolor". Den teoretiska modell som presenteras är tänkt att fungera som stöd för skolors egen reflektion över sitt sätt att organisera för utveckling och lärande. Boken riktar sig främst till dig som är intresserad av att förändra skolan på ett medvetet och långsiktigt sätt oavsett om du är lärare, skolledare eller politiker. Den är också lämplig för grundutbildning och fortbildning av lärare och skolledare samt för kurser i pedagogik och organisationsutveckling.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksform (2002)

I februari 2002 släpptes boken Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksform skriven av Kajsa Tegnér, Jacek Hochwälder, Eva Lorentzon Bonander, Ulf Blossing. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 228 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksform på Studentapan och spara pengar.

Referera till Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksform (Upplaga 1)

Harvard

Tegnér, K., Hochwälder, J., Bonander, E. L. & Blossing, U. (2002). Organisera för utveckling och lärande :  om skolprojekt i nätverksform. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Tegnér, Kajsa, Hochwälder, Jacek, Bonander, Eva Lorentzon & Blossing, Ulf, Organisera för utveckling och lärande :  om skolprojekt i nätverksform, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2002).

APA

Tegnér, K., Hochwälder, J., Bonander, E. L., & Blossing, U. (2002). Organisera för utveckling och lärande :  om skolprojekt i nätverksform (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Tegnér K, Hochwälder J, Bonander EL, Blossing U. Organisera för utveckling och lärande :  om skolprojekt i nätverksform. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2002.