Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud; Erika Lunell; 2008
Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud; Erika Lunell; 2008

Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljudUpplaga 6

av Erika Lunell

  • Upplaga: 6e upplagan
  • Utgiven: 2008
  • ISBN: 9789139012290
  • Sidor: 329 st
  • Förlag: Norstedts juridik
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Avhandlingen belyser i vilken utsträckning okonventionella varumärkesobjekt fungerar respektive erkänns som registrerbara varumärken, ur såväl ett EG-rättsligt som nordiskt perspektiv, och vilka problem som aktualiseras när en ansökan om varumärkesregistrering görs. Traditionellt har varumärken utgjorts av ord och figurer som applicerats på varor eller förpackningar, men i dagens varumärkestäta samhälle har man sökt nya sätt att skilja sig från mängden och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Under det senaste decenniet har därför användningen av nya, mer okonventionella varumärkesobjekt, som design, färger och ljud, ökat starkt. I syfte att engagera konsumenterna mer emotionellt i olika produkter har försök också gjorts att använda dofter, smak och känsel som varumärken och därmed ge en upplevelse för alla sinnen ”multisensory branding”. En central fråga är i vilken utsträckning de traditionella rättsliga begrepp som primärt utvecklats i förhållande till konventionella varumärken är lämpade för okonventionella sådana. Alternativa skyddsformer diskuteras. Vissa jämförelser görs även med amerikansk rätt, för att visa på likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet. Erika Lunell forskar och undervisar i immaterialrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare bl.a. författat avsnittet om svensk immaterialrätt i handboken ”Gemeinschaftsmarke und Recht der EU-Mitgliedstaaten”, Eds. Schricker/Bastian/Knaak, Verlag C.H. Beck, München 2006.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud (2008)

I april 2008 släpptes boken Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud skriven av Erika Lunell. Det är den 6e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 329 sidor djupgående information om juridik. Förlaget bakom boken är Norstedts juridik som har sitt säte i Stockholm.

Köp boken Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud på Studentapan och spara uppåt 35% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Tillhör kategorierna

Referera till Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud (Upplaga 6)

Harvard

Lunell, E. (2008). Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud. 6:e uppl. Norstedts juridik.

Oxford

Lunell, Erika, Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud, 6 uppl. (Norstedts juridik, 2008).

APA

Lunell, E. (2008). Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud (6:e uppl.). Norstedts juridik.

Vancouver

Lunell E. Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud. 6:e uppl. Norstedts juridik; 2008.