Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud; Erika Lunell; 2008
spara 36%
1 säljare

Okonventionella varumärken : Form, färg, doft, ljud Upplaga 6

av Erika Lunell
Avhandlingen belyser i vilken utsträckning okonventionella varumärkesobjekt fungerar respektive erkänns som registrerbara varumärken, ur såväl ett EG-rättsligt som nordiskt perspektiv, och vilka problem som aktualiseras när en ansökan om varumärkesregistrering görs. Traditionellt har varumärken utgjorts av ord och figurer som applicerats på varor eller förpackningar, men i dagens varumärkestäta samhälle har man sökt nya sätt att skilja sig från mängden och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Under det senaste decenniet har därför användningen av nya, mer okonventionella varumärkesobjekt, som design, färger och ljud, ökat starkt. I syfte att engagera konsumenterna mer emotionellt i olika produkter har försök också gjorts att använda dofter, smak och känsel som varumärken och därmed ge en upplevelse för alla sinnen ”multisensory branding”. En central fråga är i vilken utsträckning de traditionella rättsliga begrepp som primärt utvecklats i förhållande till konventionella varumärken är lämpade för okonventionella sådana. Alternativa skyddsformer diskuteras. Vissa jämförelser görs även med amerikansk rätt, för att visa på likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet. Erika Lunell forskar och undervisar i immaterialrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare bl.a. författat avsnittet om svensk immaterialrätt i handboken ”Gemeinschaftsmarke und Recht der EU-Mitgliedstaaten”, Eds. Schricker/Bastian/Knaak, Verlag C.H. Beck, München 2006.
Avhandlingen belyser i vilken utsträckning okonventionella varumärkesobjekt fungerar respektive erkänns som registrerbara varumärken, ur såväl ett EG-rättsligt som nordiskt perspektiv, och vilka problem som aktualiseras när en ansökan om varumärkesregistrering görs. Traditionellt har varumärken utgjorts av ord och figurer som applicerats på varor eller förpackningar, men i dagens varumärkestäta samhälle har man sökt nya sätt att skilja sig från mängden och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Under det senaste decenniet har därför användningen av nya, mer okonventionella varumärkesobjekt, som design, färger och ljud, ökat starkt. I syfte att engagera konsumenterna mer emotionellt i olika produkter har försök också gjorts att använda dofter, smak och känsel som varumärken och därmed ge en upplevelse för alla sinnen ”multisensory branding”. En central fråga är i vilken utsträckning de traditionella rättsliga begrepp som primärt utvecklats i förhållande till konventionella varumärken är lämpade för okonventionella sådana. Alternativa skyddsformer diskuteras. Vissa jämförelser görs även med amerikansk rätt, för att visa på likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet. Erika Lunell forskar och undervisar i immaterialrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare bl.a. författat avsnittet om svensk immaterialrätt i handboken ”Gemeinschaftsmarke und Recht der EU-Mitgliedstaaten”, Eds. Schricker/Bastian/Knaak, Verlag C.H. Beck, München 2006.
Upplaga: 6e upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789139012290
Förlag: Norstedts juridik
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 329 st
Avhandlingen belyser i vilken utsträckning okonventionella varumärkesobjekt fungerar respektive erkänns som registrerbara varumärken, ur såväl ett EG-rättsligt som nordiskt perspektiv, och vilka problem som aktualiseras när en ansökan om varumärkesregistrering görs. Traditionellt har varumärken utgjorts av ord och figurer som applicerats på varor eller förpackningar, men i dagens varumärkestäta samhälle har man sökt nya sätt att skilja sig från mängden och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Under det senaste decenniet har därför användningen av nya, mer okonventionella varumärkesobjekt, som design, färger och ljud, ökat starkt. I syfte att engagera konsumenterna mer emotionellt i olika produkter har försök också gjorts att använda dofter, smak och känsel som varumärken och därmed ge en upplevelse för alla sinnen ”multisensory branding”. En central fråga är i vilken utsträckning de traditionella rättsliga begrepp som primärt utvecklats i förhållande till konventionella varumärken är lämpade för okonventionella sådana. Alternativa skyddsformer diskuteras. Vissa jämförelser görs även med amerikansk rätt, för att visa på likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet. Erika Lunell forskar och undervisar i immaterialrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare bl.a. författat avsnittet om svensk immaterialrätt i handboken ”Gemeinschaftsmarke und Recht der EU-Mitgliedstaaten”, Eds. Schricker/Bastian/Knaak, Verlag C.H. Beck, München 2006.
Avhandlingen belyser i vilken utsträckning okonventionella varumärkesobjekt fungerar respektive erkänns som registrerbara varumärken, ur såväl ett EG-rättsligt som nordiskt perspektiv, och vilka problem som aktualiseras när en ansökan om varumärkesregistrering görs. Traditionellt har varumärken utgjorts av ord och figurer som applicerats på varor eller förpackningar, men i dagens varumärkestäta samhälle har man sökt nya sätt att skilja sig från mängden och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Under det senaste decenniet har därför användningen av nya, mer okonventionella varumärkesobjekt, som design, färger och ljud, ökat starkt. I syfte att engagera konsumenterna mer emotionellt i olika produkter har försök också gjorts att använda dofter, smak och känsel som varumärken och därmed ge en upplevelse för alla sinnen ”multisensory branding”. En central fråga är i vilken utsträckning de traditionella rättsliga begrepp som primärt utvecklats i förhållande till konventionella varumärken är lämpade för okonventionella sådana. Alternativa skyddsformer diskuteras. Vissa jämförelser görs även med amerikansk rätt, för att visa på likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet. Erika Lunell forskar och undervisar i immaterialrätt vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hon har tidigare bl.a. författat avsnittet om svensk immaterialrätt i handboken ”Gemeinschaftsmarke und Recht der EU-Mitgliedstaaten”, Eds. Schricker/Bastian/Knaak, Verlag C.H. Beck, München 2006.
Begagnad bok
385 kr593 krSpara 208 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
385 kr593 krSpara 208 kr (36%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar