4 säljare
Musik och språk i samverkan : en aktionsforskningsstudie i årskurs 1
Språk och musik - inlärning tillsammans ger mer!
Barn som börjar skolan skiljer inte på olika ämnen utan använder flera sätt att kommunicera och uttrycka sig. Hur kan man ta vara på detta i en lärmiljö? Estetiska lärprocesser i skolan har debatterats flitigt de senaste åren. De estetiska ämnenas roll har varit att betona kreativt lärande samt att ge nya infallsvinklar och kunskaper i skolans kärnämnen. Katharina Dahlbäck gör en synvända i sin bok och visar dels vilken roll musiken kan spela i det språkliga lärandet men också vilken betydelse språket har för det musikaliska lärandet.
Med aktionsforskning studerades elevers deltagande i en språk- och musikmodell, SML; språklig och musikalisk literacitet, där det språkliga lärandet - att kunna läsa, skriva, förstå och tolka en text och det musikaliska lärandet - att kunna sjunga, gestalta och skapa musik integrerades i lärmiljön. Sånger och ramsor gav ett rikt material där lärarna arbetade med de gemensamma beståndsdelarna i språk och musik som rytm, melodi, nyanser och symboler. Studien visar dels hur lärare kan förändra och forska i sin egen praktik med aktionsforskning och dels hur en språklig och musikalisk lärmiljö kan gestaltas.
Katharina Dahlbäck är lärare i svenska och lektor i musik. Hon arbetar inom grundskola, kulturskola och högskola.
Utgiven: 2011
ISBN: 9789197847766
Förlag: ArtMonitor Avhandling
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 166 st
Språk och musik - inlärning tillsammans ger mer!
Barn som börjar skolan skiljer inte på olika ämnen utan använder flera sätt att kommunicera och uttrycka sig. Hur kan man ta vara på detta i en lärmiljö? Estetiska lärprocesser i skolan har debatterats flitigt de senaste åren. De estetiska ämnenas roll har varit att betona kreativt lärande samt att ge nya infallsvinklar och kunskaper i skolans kärnämnen. Katharina Dahlbäck gör en synvända i sin bok och visar dels vilken roll musiken kan spela i det språkliga lärandet men också vilken betydelse språket har för det musikaliska lärandet.
Med aktionsforskning studerades elevers deltagande i en språk- och musikmodell, SML; språklig och musikalisk literacitet, där det språkliga lärandet - att kunna läsa, skriva, förstå och tolka en text och det musikaliska lärandet - att kunna sjunga, gestalta och skapa musik integrerades i lärmiljön. Sånger och ramsor gav ett rikt material där lärarna arbetade med de gemensamma beståndsdelarna i språk och musik som rytm, melodi, nyanser och symboler. Studien visar dels hur lärare kan förändra och forska i sin egen praktik med aktionsforskning och dels hur en språklig och musikalisk lärmiljö kan gestaltas.
Katharina Dahlbäck är lärare i svenska och lektor i musik. Hon arbetar inom grundskola, kulturskola och högskola.
169 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.