För många människor är montessoripedagogiken identisk med det undervisningsmaterial som konstruerades av Maria Montessori i början av 1900-talet. Syftet med denna bok är att visa en annan sida av hennes pedagogik, en sida där Montessoris tankar om barn och undervisning kommer fram. Boken ger inledningsvis en bild av Maria Montessori, från hennes barndom fram till studierna och öppnandet av den första skolan, Casa dei Bambini, i Rom 1907. Här ges också en beskrivning av de pedagoger som Montessori kom i kontakt med, personligen eller genom litteraturen, och hur hon påverkades av dem och vidareutvecklade deras teorier. Vidare tar författaren upp Montessoris holistiska syn och tankar om freden, fram till det att hon nominerades till Nobels fredspris i slutet av sin levnad. I bokens senare del beskrivs montessorirörelsens utveckling i Sverige 1920–1999. Avslutningsvis behandlas den kritik som förekommit och som fortfarande förekommer, både mot Maria Montessori själv och hennes pedagogik.
Boken är lika viktig inom grundutbildningen som i fortbildningen av lärare och förskollärare. Den är också värdefull för andra som är intresserade av att få veta mer om personen Maria Montessori och den pedagogik hon skapade.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker