Montage, metamorfos, extas : film- och konstteoretiska texter; Sergej Eisenstein; 2023
endast ny

Montage, metamorfos, extas : film- och konstteoretiska texter Upplaga 1

av Sergej Eisenstein
Sergej Eisenstein (1898-1948) blev i sin samtid sedd som en ny Leonardo da Vinci. Utöver att göra avtryck i filmhistorien genom klassiska filmer som "Pansarkryssaren Potemkin" och "Ivan den förskräcklige" lämnade han efter sig ett omfångsrikt textmaterial om en lång rad andra uttryck, som teater och bildkonst. Bland mycket annat intresserade han sig för manieristisk konst och japanskt bildberättande.

I denna volym samlas Eisensteins film- och konstteoretiska betraktelser i urval och översättning av Håkan Lövgren, som även står för en initierad introduktion.
Sergej Eisenstein (1898-1948) blev i sin samtid sedd som en ny Leonardo da Vinci. Utöver att göra avtryck i filmhistorien genom klassiska filmer som "Pansarkryssaren Potemkin" och "Ivan den förskräcklige" lämnade han efter sig ett omfångsrikt textmaterial om en lång rad andra uttryck, som teater och bildkonst. Bland mycket annat intresserade han sig för manieristisk konst och japanskt bildberättande.

I denna volym samlas Eisensteins film- och konstteoretiska betraktelser i urval och översättning av Håkan Lövgren, som även står för en initierad introduktion.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789189456129
Förlag: Atrium Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 209 st
Sergej Eisenstein (1898-1948) blev i sin samtid sedd som en ny Leonardo da Vinci. Utöver att göra avtryck i filmhistorien genom klassiska filmer som "Pansarkryssaren Potemkin" och "Ivan den förskräcklige" lämnade han efter sig ett omfångsrikt textmaterial om en lång rad andra uttryck, som teater och bildkonst. Bland mycket annat intresserade han sig för manieristisk konst och japanskt bildberättande.

I denna volym samlas Eisensteins film- och konstteoretiska betraktelser i urval och översättning av Håkan Lövgren, som även står för en initierad introduktion.
Sergej Eisenstein (1898-1948) blev i sin samtid sedd som en ny Leonardo da Vinci. Utöver att göra avtryck i filmhistorien genom klassiska filmer som "Pansarkryssaren Potemkin" och "Ivan den förskräcklige" lämnade han efter sig ett omfångsrikt textmaterial om en lång rad andra uttryck, som teater och bildkonst. Bland mycket annat intresserade han sig för manieristisk konst och japanskt bildberättande.

I denna volym samlas Eisensteins film- och konstteoretiska betraktelser i urval och översättning av Håkan Lövgren, som även står för en initierad introduktion.
Ny bok
237 kr249 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
237 kr249 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)