Med livsvärlden som grund : bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning; Jan Bengtsson; 2005
spara 58%
5+ säljare

Med livsvärlden som grund : bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning Upplaga 2

av Jan Bengtsson
Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning.Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från olika områden som visar vad en livsvärldsansats kan innebära, vad som visar sig utifrån ett sådant perspektiv och hur man kan gå tillväga i sådan forskning. De olika undersökningarna skall således förstås mera som exempel än som föreskrifter. Genom denna uppläggning stöder bokens olika kapitel varandra och bildar en sammanhängande helhet. Denna andra, reviderade upplaga av boken är avsedd för undervisning på universitet och högskolor, men vänder sig till alla som arbetar med forskningsmetodologiska frågor och är intresserade av kvalitativ forskning, särskilt utifrån en livsvärldsansats.
Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning.Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från olika områden som visar vad en livsvärldsansats kan innebära, vad som visar sig utifrån ett sådant perspektiv och hur man kan gå tillväga i sådan forskning. De olika undersökningarna skall således förstås mera som exempel än som föreskrifter. Genom denna uppläggning stöder bokens olika kapitel varandra och bildar en sammanhängande helhet. Denna andra, reviderade upplaga av boken är avsedd för undervisning på universitet och högskolor, men vänder sig till alla som arbetar med forskningsmetodologiska frågor och är intresserade av kvalitativ forskning, särskilt utifrån en livsvärldsansats.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2005
ISBN: 9789144037974
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 200 st
2 upplagor
Upplaga 1 (1999)
från 169 kr
Upplaga 2 (2005)
från 155 kr
Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning.Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från olika områden som visar vad en livsvärldsansats kan innebära, vad som visar sig utifrån ett sådant perspektiv och hur man kan gå tillväga i sådan forskning. De olika undersökningarna skall således förstås mera som exempel än som föreskrifter. Genom denna uppläggning stöder bokens olika kapitel varandra och bildar en sammanhängande helhet. Denna andra, reviderade upplaga av boken är avsedd för undervisning på universitet och högskolor, men vänder sig till alla som arbetar med forskningsmetodologiska frågor och är intresserade av kvalitativ forskning, särskilt utifrån en livsvärldsansats.
Bidrag till utvecklandet av en livsvärldsfenomenologisk ansats i pedagogisk forskning.Ända sedan Edmund Husserl lanserade livsvärldsbegreppet har det utövat stor dragningskraft på forskningen inom skilda discipliner. Avsikten med denna bok är att försöka visa vad en livsvärldsansats kan innebära för pedagogisk forskning. I det inledande kapitlet redogörs för livsvärldsansatsens teoretiska grunder och metodologiska konsekvenser. I de efterföljande kapitlen presenteras empiriska bidrag från olika områden som visar vad en livsvärldsansats kan innebära, vad som visar sig utifrån ett sådant perspektiv och hur man kan gå tillväga i sådan forskning. De olika undersökningarna skall således förstås mera som exempel än som föreskrifter. Genom denna uppläggning stöder bokens olika kapitel varandra och bildar en sammanhängande helhet. Denna andra, reviderade upplaga av boken är avsedd för undervisning på universitet och högskolor, men vänder sig till alla som arbetar med forskningsmetodologiska frågor och är intresserade av kvalitativ forskning, särskilt utifrån en livsvärldsansats.
Begagnad bok
155 kr369 krSpara 214 kr (58%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
155 kr369 krSpara 214 kr (58%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar