1 säljare
Marknadsföring och distribution : strategiska vägval avseende marknadskanaler Upplaga 1
Distribution och marknadskanaler är centrala dimensioner av ett företags konkurrenskraft. ÃndÃ¥ saknas det ofta nytänkande inom dessa omrÃ¥den. Marknadsföring och distribution: Strategiska vägval avseende marknadskanaler bidrar till att fylla detta tomrum.Läs merBilden i sÃ¥väl marknadsföringslitteratur som bland mÃ¥nga beslutsfattare är att distributionsbeslut primärt handlar om att styra ett flöde av varor och tjänster pÃ¥ ett mer kostnadseffektivt sätt än konkurrenterna. I denna bok är utgÃ¥ngspunkten istället att distribution har blivit sÃ¥ integrerat i erbjudandet att det är svÃ¥rt att isolera frÃ¥n produkten och varumärket. Företag som känner till detta samband arbetar inte slentrianmässigt med sin distribution utan förstÃ¥r dess strategiska betydelse för framgÃ¥ng i en alltmer konkurrensintensiv och mättad marknad där konsumenter är krävande, emotionellt styrda och generellt trötta pÃ¥ företags marknadskommunikation. Genom studier av svenska och internationella företag och varumärken som Stiga, Fenix Outdoor, Svenssons i Lammhult, Nike, Samsung och Starbucks exemplifieras och fördjupas förstÃ¥elsen för distributionens betydelse. Boken lämpar sig som komplement till introduktionsboken i grundläggande marknadsföringskurser vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur. Den vänder sig ocksÃ¥ till yrkesverksamma som arbetar med eller kommer i kontakt med marknadsföring och distribution.Om författarna Anders Parment, ek. dr, är lektor vid School of Business, Stockholms universitet. Han har skrivit ett tjugotal böcker och artiklar om marknadsföring samt verkat som strategikonsult Ã¥t konsumentföretag, banker, försäkringsbolag, Konkurrensverket, regeringen med mera, ofta med fokus pÃ¥ distributionsfrÃ¥gor.Mikael Ottosson, fil. dr, är universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Linköpings universitet. Han undervisar i marknadsföring pÃ¥ samtliga nivÃ¥er och forskar inom ämnet.Recensioner"Anders Parment och Mikael Ottosson har lÃ¥ng erfarenhet av marknadsföringarbete och undervisning inom ämnesomrÃ¥det. Denna aktuella och intressanta lärobok är ett utmärkt komplement till introduktionsboken vid grundläggande marknadsföringskurser pÃ¥ högskolenivÃ¥. [...] Denna pedagogiska och nydanande bok är mycket lämplig dels för dem som arbetar praktiskt med distribution och marknadsföring, dels för studerande inom ekonomi och marknadsföring pÃ¥ universitetsnivÃ¥." - BTJ häfte 13106205 Lektör Jan-Olof Svensson
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789147099108
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 273 st
Distribution och marknadskanaler är centrala dimensioner av ett företags konkurrenskraft. ÃndÃ¥ saknas det ofta nytänkande inom dessa omrÃ¥den. Marknadsföring och distribution: Strategiska vägval avseende marknadskanaler bidrar till att fylla detta tomrum.Läs merBilden i sÃ¥väl marknadsföringslitteratur som bland mÃ¥nga beslutsfattare är att distributionsbeslut primärt handlar om att styra ett flöde av varor och tjänster pÃ¥ ett mer kostnadseffektivt sätt än konkurrenterna. I denna bok är utgÃ¥ngspunkten istället att distribution har blivit sÃ¥ integrerat i erbjudandet att det är svÃ¥rt att isolera frÃ¥n produkten och varumärket. Företag som känner till detta samband arbetar inte slentrianmässigt med sin distribution utan förstÃ¥r dess strategiska betydelse för framgÃ¥ng i en alltmer konkurrensintensiv och mättad marknad där konsumenter är krävande, emotionellt styrda och generellt trötta pÃ¥ företags marknadskommunikation. Genom studier av svenska och internationella företag och varumärken som Stiga, Fenix Outdoor, Svenssons i Lammhult, Nike, Samsung och Starbucks exemplifieras och fördjupas förstÃ¥elsen för distributionens betydelse. Boken lämpar sig som komplement till introduktionsboken i grundläggande marknadsföringskurser vid universitet och högskolor samt som fördjupningslitteratur. Den vänder sig ocksÃ¥ till yrkesverksamma som arbetar med eller kommer i kontakt med marknadsföring och distribution.Om författarna Anders Parment, ek. dr, är lektor vid School of Business, Stockholms universitet. Han har skrivit ett tjugotal böcker och artiklar om marknadsföring samt verkat som strategikonsult Ã¥t konsumentföretag, banker, försäkringsbolag, Konkurrensverket, regeringen med mera, ofta med fokus pÃ¥ distributionsfrÃ¥gor.Mikael Ottosson, fil. dr, är universitetslektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Linköpings universitet. Han undervisar i marknadsföring pÃ¥ samtliga nivÃ¥er och forskar inom ämnet.Recensioner"Anders Parment och Mikael Ottosson har lÃ¥ng erfarenhet av marknadsföringarbete och undervisning inom ämnesomrÃ¥det. Denna aktuella och intressanta lärobok är ett utmärkt komplement till introduktionsboken vid grundläggande marknadsföringskurser pÃ¥ högskolenivÃ¥. [...] Denna pedagogiska och nydanande bok är mycket lämplig dels för dem som arbetar praktiskt med distribution och marknadsföring, dels för studerande inom ekonomi och marknadsföring pÃ¥ universitetsnivÃ¥." - BTJ häfte 13106205 Lektör Jan-Olof Svensson
189 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.