Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3; Karin Jönsson; 2007
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3; Karin Jönsson; 2007

Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3

av Karin Jönsson

5.0 (5)

  • Utgiven: 2007
  • ISBN: 9789197653749
  • Sidor: 276 st
  • Förlag: Malmö högskola
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

När yngre skolelevers läsning i skolan uppmärksammas är det oftast olika läsmetoder som undersöks och diskuteras. I denna avhandling står emellertid yngre elevers läsning av skönlitteratur i centrum. I ett klassrum där olika litteraturpedagogiska redskap används undersöks litteraturarbetets möjligheter. En utgångspunkt är att läsning är en social process där det är i samarbete och i mötet med andra som förståelse kan skapas. Klassens gemensamma arbete beskrivs som en läsargemenskap. Eleverna i klassen följs under fyra år, från början av årskurs F till slutet av årskurs 3. Läraren är forskare i egen klass och dokumenterar alltså arbetet med ett inifrånperspektiv. Avhandlingen är en studie av klassens litteraturarbete. Studien fokuserar klassens gemensamma högläsning, läsloggsskrivande, boksamtal och elevernas enskilda läsning. För att illustrera hur komplext läsarbete är presenteras särskilt fyra elevers väg in i läsningen under de fyra åren. Studien pekar på att eleverna är aktiva och skapar förståelse genom att bygga upp sin föreställning under läsningen. De använder sig av olika lässtrategier i sitt förståelsearbete och uttrycker detta inte bara genom verbalt språk, utan också genom lek, gester och rörelser och i bilder och andra estetiska uttryck. Avhandlingen lyfter fram och diskuterar hur undervisningen med hjälp av de litteraturpedagogiska redskapen, olika lässtrategier och elevernas läslek fungerar som stödstrukturer för det meningsskapande arbetet. Läraren använder dessutom olikhet och skillnad som viktiga stödstrukturer i arbetet. De språkliga aktiviteterna hänger samman: samtal, lyssnande, läsning och skrivande samverkar när barn undersöker och ger respons på innehållet i böcker.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3 (2007)

I januari 2007 släpptes boken Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3 skriven av Karin Jönsson. Den är skriven på svenska och består av 276 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Malmö högskola.

Köp boken Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3 på Studentapan och spara uppåt 24% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3

Harvard

Jönsson, K. (2007). Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3. Malmö högskola.

Oxford

Jönsson, Karin, Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3 (Malmö högskola, 2007).

APA

Jönsson, K. (2007). Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3. Malmö högskola.

Vancouver

Jönsson K. Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3. Malmö högskola; 2007.

Köp boken

175 kr
229 kr