Läsförståelse B; Görel Hydén, Magdalena Schubert, Cecilia Svidén; 2002
Läsförståelse B; Görel Hydén, Magdalena Schubert, Cecilia Svidén; 2002

Läsförståelse B Upplaga 1

av Görel Hydén, Magdalena Schubert, Cecilia Svidén

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2002
  • ISBN: 9789171797308
  • Sidor: 48 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

I Läsförståelse tränas eleven till att bli en aktiv läsare – en som läser för att förstå, och som löser problemet om man inte förstår. Läsförståelse innebär i detta material allt från att förstå vad texten handlar om, bokstavligen, till att förstå textens budskap. Frågorna är konstruerade så att svaren måste sökas i texten och motiveras utifrån den, ibland i kombination med egna erfarenheter. - Frågor på grön tonplatta – informationen står klart och tydligt i texten. - Frågor på gul tonplatta – information och ledtrådar ges på ett eller flera ställen i texten. - Frågor på röd tonplatta – informationen står "mellan raderna". Här finns även frågor om textens syfte och budskap. I Läsförståelse får eleverna möta olika texttyper, t.ex. berättelser, noveller, utdrag ur romaner, insändare, reportage, dikter, fabler, instruktioner, recensioner, inbjudningar och reklamtexter. Man läser ju olika slags texter på olika sätt, och detta ska eleverna bli medvetna om och arbeta med. En läsare med genrekunskap har lättare att "genomskåda" en text och förstår, till exempel, att man i en insändare läser en persons åsikter, inte fakta. I varje bok finns 22 texter, både faktatexter och skönlitterära texter. Några genrer återkommer i alla böcker, några i två eller tre, medan ytterligare några tas upp bara i en av böckerna. Textmängden och textens svårighetsgrad ökar i rimlig omfattning från bok till bok. Varje uppslag är ett kapitel. På vänstersidan finns den text som eleverna ska läsa och sedan arbeta med. På högersidan finns uppgifterna med de tre olika inriktningarna på frågorna. I del B, C och D finns dessutom en uppgift på högersidan att välja en överskrift till texten på vänstersidan. I Läsförståelse C har frågor som tränar tolkning och reflektion, gula och röda frågor, fått större utrymme än i Läsförståelse B, och i Läsförståelse D tränas enbart den typen av frågor.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Läsförståelse B (2002)

I januari 2002 släpptes boken Läsförståelse B skriven av Görel Hydén, Magdalena Schubert, Cecilia Svidén. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 48 sidor djupgående information om språk. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Läsförståelse B på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Läsförståelse B (Upplaga 1)

Harvard

Hydén, G., Schubert, M. & Svidén, C. (2002). Läsförståelse B. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Hydén, Görel, Schubert, Magdalena & Svidén, Cecilia, Läsförståelse B, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2002).

APA

Hydén, G., Schubert, M., & Svidén, C. (2002). Läsförståelse B (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Hydén G, Schubert M, Svidén C. Läsförståelse B. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2002.

Tillfälligt slut

Bevaka boken och få meddelande när den är tillgänglig igen.