endast ny
Konsten att hålla i rodret : om rektors och andra ledares roll och arbete Upplaga 1
Rektor har en intrikat uppgift. Det handlar om att leda unga och vuxna i en intensiv och ofta svårbemästrad miljö. Förväntningarna på vad en rektor ska uträtta är många och motstridiga. En vanlig förväntan är att rektor i första hand ska vara pedagogisk ledare. Författaren hävdar att rektors huvuduppgift är att vara ledare, inte första hand pedagog. Rektorn måste skapa sådana ramar runt verksamheten att elevernas lärande och lärarnas arbete kan bedrivas under trygga och behagliga former. Därför behöver också rektors professionella utveckling se annorlunda ut än lärarnas. Och där fyller inte den gängse ledarskapslitteraturen de behov rektor har för att kunna utvecklas inom sitt professionsområde. Vad som behövs är möjligheten att resonera med en klok kollega eller mentor kring utmaningar, konflikter, beslut och lösningar som dyker upp i det dagliga arbetet. Boken består av sex korta avsnitt som alla berör teman som har stor betydelse för att leda en skola på ett sätt som gör det möjligt för alla medarbetare elever, lärare och övrig personal att växa och utvecklas. Men boken är inte så specifik att den enbart talar till skolledare. Även de som leder ett äldreboende, en vårdcentral eller en arbetsförmedling är rektorer i någon mening. De har alla uppdraget att skapa bästa möjliga miljö för sina klienter och sin personal. Också till dem vänder sig denna bok. Oscar Öquist är leg. psykolog och har mångårig erfarenhet av ledarutbildningar och organisationsutveckling. Han är författare bl.a. till böckerna Systemteori i praktiken konsten att lösa problem och nå resultat och Framgångsrikt ledarskap med systemteori mönster, sammanhang och nya möjligheter. På Carlsson Bokförlag utkom han senast med Tyst erfarenhet om intuition och sinnlighet i en teknikpräglad kultur (1991, 1995, 2003). Bosatt i Sverige och Portugal.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789173317610
Förlag: Carlsson
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 122 st
Rektor har en intrikat uppgift. Det handlar om att leda unga och vuxna i en intensiv och ofta svårbemästrad miljö. Förväntningarna på vad en rektor ska uträtta är många och motstridiga. En vanlig förväntan är att rektor i första hand ska vara pedagogisk ledare. Författaren hävdar att rektors huvuduppgift är att vara ledare, inte första hand pedagog. Rektorn måste skapa sådana ramar runt verksamheten att elevernas lärande och lärarnas arbete kan bedrivas under trygga och behagliga former. Därför behöver också rektors professionella utveckling se annorlunda ut än lärarnas. Och där fyller inte den gängse ledarskapslitteraturen de behov rektor har för att kunna utvecklas inom sitt professionsområde. Vad som behövs är möjligheten att resonera med en klok kollega eller mentor kring utmaningar, konflikter, beslut och lösningar som dyker upp i det dagliga arbetet. Boken består av sex korta avsnitt som alla berör teman som har stor betydelse för att leda en skola på ett sätt som gör det möjligt för alla medarbetare elever, lärare och övrig personal att växa och utvecklas. Men boken är inte så specifik att den enbart talar till skolledare. Även de som leder ett äldreboende, en vårdcentral eller en arbetsförmedling är rektorer i någon mening. De har alla uppdraget att skapa bästa möjliga miljö för sina klienter och sin personal. Också till dem vänder sig denna bok. Oscar Öquist är leg. psykolog och har mångårig erfarenhet av ledarutbildningar och organisationsutveckling. Han är författare bl.a. till böckerna Systemteori i praktiken konsten att lösa problem och nå resultat och Framgångsrikt ledarskap med systemteori mönster, sammanhang och nya möjligheter. På Carlsson Bokförlag utkom han senast med Tyst erfarenhet om intuition och sinnlighet i en teknikpräglad kultur (1991, 1995, 2003). Bosatt i Sverige och Portugal.
160 kr168 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.