Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser; Jesper Strömbäck, Lars Nord; 2013
Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser; Jesper Strömbäck, Lars Nord; 2013

Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser Upplaga 1

av Jesper Strömbäck, Lars Nord

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789186949389
  • Sidor: 333 st
  • Förlag: SNS Förlag
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Valdagen är demokratins högtidsstund, men utan en intensiv valrörelse och kamp om opinionen skulle valdagen förlora demokratisk betydelse. Demokratin förutsätter val, och val förutsätter valrörelser för att vara demokratiskt meningsfulla. Kärnan i dessa valrörelser är den politiska kommunikationen. Kampen om opinionen granskar därför den politiska kommunikationen under svenska valrörelser. Boken innehåller både teoretiska översikter av och aktuell forskning om bland annat partiernas sätt att bedriva valkampanjer, mediernas sätt att bevaka valrörelser samt olika kampanj- och medieeffekter under svenska valrörelser. I boken behandlas också väljarbeteendet under svenska valrörelser och hur viktiga valrörelserna är för att förklara människors politiska engagemang och valutgången. Särskilt fokus riktas mot de senaste svenska valrörelserna. Författarna tar upp de viktigaste trenderna i den politiska kommunikationen under svenska valrörelser, inte minst mot bakgrund av den snabba medieutvecklingen och dess betydelse för kampen om opinionen. Jesper Strömbäck är professor i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot politisk kommunikation vid Mittuniversitetet. Han är också forskningsledare för centrumbildningen DEMICOM vid Mittuniversitetet. Lars Nord är innehavare av Thorbjörn Fälldins professur i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall samt föreståndare för centrumbildningen DEMICOM vid Mittuniversitetet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser (2013)

I september 2013 släpptes boken Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser skriven av Jesper Strömbäck, Lars Nord. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 333 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är SNS Förlag som har sitt säte i Stockholm.

Köp boken Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser på Studentapan och spara uppåt 49% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser (Upplaga 1)

Harvard

Strömbäck, J. & Nord, L. (2013). Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser. 1:a uppl. SNS Förlag.

Oxford

Strömbäck, Jesper & Nord, Lars, Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser, 1 uppl. (SNS Förlag, 2013).

APA

Strömbäck, J., & Nord, L. (2013). Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser (1:a uppl.). SNS Förlag.

Vancouver

Strömbäck J, Nord L. Kampen om opinionen : politisk kommunikation under svenska valrörelser. 1:a uppl. SNS Förlag; 2013.

Köp boken

145 kr
282 kr