spara 33%
5+ säljare
Makt, medier och samhälle - En introduktion till politisk kommunikation Upplaga 2
Att tänka sig politik utan kommunikation är omöjligt. Lika omöjligt är det att tänka sig kommunikation som är opåverkad av politik. Politik och kommunikation hänger alltid samman. I moderna samhällen spelar medierna en central roll – det är via olika medier som människor hämtar information om allt som ligger bortom den egna vardagen, och det är via olika medier som politiska aktörer kan nå ut till allmänheten. Det gör att medierna kan utöva avsevärd makt.
För att förstå modern politik måste man därför ta hänsyn till hur medierna fungerar och samspelet mellan politik, medier och allmänhet. Oavsett om de vill det eller inte är politiska aktörer, medier och allmänhet ömsesidigt beroende av varandra. Samtidigt har medierna över tid blivit allt mer självständiga. Modern politik är inte bara medierad, förmedlad via olika medier, utan även medialiserad, genomsyrad och påverkad av mediernas inflytande och deras urval, presentation, form, tempo och innehåll.
Den här boken ger en bred introduktion till den politiska kommunikationen och det kommunikativa samspelet mellan politiska aktörer, medieaktörer och medborgare. Författaren avslutar med en diskussion kring vad politikens medialisering innebär ur ett demokratiskt perspektiv.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144099873
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 320 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2009)
från 109 krUpplaga 2 (2014)
från 285 krAtt tänka sig politik utan kommunikation är omöjligt. Lika omöjligt är det att tänka sig kommunikation som är opåverkad av politik. Politik och kommunikation hänger alltid samman. I moderna samhällen spelar medierna en central roll – det är via olika medier som människor hämtar information om allt som ligger bortom den egna vardagen, och det är via olika medier som politiska aktörer kan nå ut till allmänheten. Det gör att medierna kan utöva avsevärd makt.
För att förstå modern politik måste man därför ta hänsyn till hur medierna fungerar och samspelet mellan politik, medier och allmänhet. Oavsett om de vill det eller inte är politiska aktörer, medier och allmänhet ömsesidigt beroende av varandra. Samtidigt har medierna över tid blivit allt mer självständiga. Modern politik är inte bara medierad, förmedlad via olika medier, utan även medialiserad, genomsyrad och påverkad av mediernas inflytande och deras urval, presentation, form, tempo och innehåll.
Den här boken ger en bred introduktion till den politiska kommunikationen och det kommunikativa samspelet mellan politiska aktörer, medieaktörer och medborgare. Författaren avslutar med en diskussion kring vad politikens medialisering innebär ur ett demokratiskt perspektiv.
285 kr422 krSpara 137 kr (33%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.