Introduktion till filmpedagogik : Vita duken som svarta tavlan; Malena Janson (red.); 2014

Introduktion till filmpedagogik : Vita duken som svarta tavlan Upplaga 1

av Malena Janson (red.)
Introduktion till filmpedagogik belyser hur filmen och andra rörliga bildmedier kan användas för en modern, dialogbaserad undervisning i skolan. Vad är egentligen filmpedagogik? Hur kan den bedrivas? Här finns inspirerande och resonerande texter om nyttan och nöjet med filmpedagogik ur både teoretiskt och praktiskt perspektiv.

Den här boken tar upp dokumentärfilmens sanningsanspråk och högstadieelevers filmpreferenser, hur filmljud analyseras och normkritik kan bedrivas med hjälp av populärfilm, varför en kamera kan få den tystaste elev att prata och hur det kommer sig att animationsverkstad fungerar så bra i särskolan.

Den filmpedagogiska metoden är en estetisk lärprocess – en som stimulerar eleven att aktivt se, samtala och skapa såväl självständigt som i dialog med klasskamrater och pedagog. Att reflektera kring individ och samhälle, liv och död, verklighet och fantasi – samt att högst konkret praktisera bildanalys genom att själv välja kameravinkel. Det är en metod som delvis sätts på undantag i en era där "mätbarhet" premieras men som visat sig leda till mycket goda resultat i så vitt skilda skolämnen som svenska, engelska, matematik, NO, SO och bild! 

Författarna är alla erfarna filmskribenter, filmpedagoger, forskare och lärare. Förordet är skrivet av Bengt Göransson, f d kulturminister och ivrig förespråkare för den filmpedagogiska metoden. Boken ges ut i samarbete med Svenska Filminstitutet.

Redaktör fil. dr Malena Janson är forskare, skribent och samordnare för Barn & Unga på Svenska Filminstitutet.
Introduktion till filmpedagogik belyser hur filmen och andra rörliga bildmedier kan användas för en modern, dialogbaserad undervisning i skolan. Vad är egentligen filmpedagogik? Hur kan den bedrivas? Här finns inspirerande och resonerande texter om nyttan och nöjet med filmpedagogik ur både teoretiskt och praktiskt perspektiv.

Den här boken tar upp dokumentärfilmens sanningsanspråk och högstadieelevers filmpreferenser, hur filmljud analyseras och normkritik kan bedrivas med hjälp av populärfilm, varför en kamera kan få den tystaste elev att prata och hur det kommer sig att animationsverkstad fungerar så bra i särskolan.

Den filmpedagogiska metoden är en estetisk lärprocess – en som stimulerar eleven att aktivt se, samtala och skapa såväl självständigt som i dialog med klasskamrater och pedagog. Att reflektera kring individ och samhälle, liv och död, verklighet och fantasi – samt att högst konkret praktisera bildanalys genom att själv välja kameravinkel. Det är en metod som delvis sätts på undantag i en era där "mätbarhet" premieras men som visat sig leda till mycket goda resultat i så vitt skilda skolämnen som svenska, engelska, matematik, NO, SO och bild! 

Författarna är alla erfarna filmskribenter, filmpedagoger, forskare och lärare. Förordet är skrivet av Bengt Göransson, f d kulturminister och ivrig förespråkare för den filmpedagogiska metoden. Boken ges ut i samarbete med Svenska Filminstitutet.

Redaktör fil. dr Malena Janson är forskare, skribent och samordnare för Barn & Unga på Svenska Filminstitutet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789140687302
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 208 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2016)
från 285 kr
Upplaga 1 (2014)
Tillfälligt slut
Introduktion till filmpedagogik belyser hur filmen och andra rörliga bildmedier kan användas för en modern, dialogbaserad undervisning i skolan. Vad är egentligen filmpedagogik? Hur kan den bedrivas? Här finns inspirerande och resonerande texter om nyttan och nöjet med filmpedagogik ur både teoretiskt och praktiskt perspektiv.

Den här boken tar upp dokumentärfilmens sanningsanspråk och högstadieelevers filmpreferenser, hur filmljud analyseras och normkritik kan bedrivas med hjälp av populärfilm, varför en kamera kan få den tystaste elev att prata och hur det kommer sig att animationsverkstad fungerar så bra i särskolan.

Den filmpedagogiska metoden är en estetisk lärprocess – en som stimulerar eleven att aktivt se, samtala och skapa såväl självständigt som i dialog med klasskamrater och pedagog. Att reflektera kring individ och samhälle, liv och död, verklighet och fantasi – samt att högst konkret praktisera bildanalys genom att själv välja kameravinkel. Det är en metod som delvis sätts på undantag i en era där "mätbarhet" premieras men som visat sig leda till mycket goda resultat i så vitt skilda skolämnen som svenska, engelska, matematik, NO, SO och bild! 

Författarna är alla erfarna filmskribenter, filmpedagoger, forskare och lärare. Förordet är skrivet av Bengt Göransson, f d kulturminister och ivrig förespråkare för den filmpedagogiska metoden. Boken ges ut i samarbete med Svenska Filminstitutet.

Redaktör fil. dr Malena Janson är forskare, skribent och samordnare för Barn & Unga på Svenska Filminstitutet.
Introduktion till filmpedagogik belyser hur filmen och andra rörliga bildmedier kan användas för en modern, dialogbaserad undervisning i skolan. Vad är egentligen filmpedagogik? Hur kan den bedrivas? Här finns inspirerande och resonerande texter om nyttan och nöjet med filmpedagogik ur både teoretiskt och praktiskt perspektiv.

Den här boken tar upp dokumentärfilmens sanningsanspråk och högstadieelevers filmpreferenser, hur filmljud analyseras och normkritik kan bedrivas med hjälp av populärfilm, varför en kamera kan få den tystaste elev att prata och hur det kommer sig att animationsverkstad fungerar så bra i särskolan.

Den filmpedagogiska metoden är en estetisk lärprocess – en som stimulerar eleven att aktivt se, samtala och skapa såväl självständigt som i dialog med klasskamrater och pedagog. Att reflektera kring individ och samhälle, liv och död, verklighet och fantasi – samt att högst konkret praktisera bildanalys genom att själv välja kameravinkel. Det är en metod som delvis sätts på undantag i en era där "mätbarhet" premieras men som visat sig leda till mycket goda resultat i så vitt skilda skolämnen som svenska, engelska, matematik, NO, SO och bild! 

Författarna är alla erfarna filmskribenter, filmpedagoger, forskare och lärare. Förordet är skrivet av Bengt Göransson, f d kulturminister och ivrig förespråkare för den filmpedagogiska metoden. Boken ges ut i samarbete med Svenska Filminstitutet.

Redaktör fil. dr Malena Janson är forskare, skribent och samordnare för Barn & Unga på Svenska Filminstitutet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)