Inte bara kyrkans : Jesus i kulturen; Tomas Fransson; 2012
endast ny

Inte bara kyrkans : Jesus i kulturen Upplaga 1

av Tomas Fransson
Som kanske ingen annan i historien har Jesus från Nasaret tol- kats på de mest varierande sätt och förknippats med de mest skif- tande ideologiska uppfattningar. I konsten har Jesus framställts som både svart man och vit kvinna, politiskt har han förknippats med både höger och vänster och i religionens namn har han åbe- ropats för att legitimera såväl strävanden för fred som för krig. Den här boken handlar om de stora variationer i tolkningen av vem Jesus var och vad han stod för som funnits i Sverige från mitten av 1800-talet till början av 2000-talet. När den lutherskt kristna enhetskulturen började lösas upp kring 1800-talets mitt och ersättas av en pluralistisk kultur inne- bar det inte bara att Svenska kyrkan förlorade sin roll som det ideologiska fundamentet i samhället. Det innebar också att det uppstod en mångfald av konkurrerande tolkningar och föreställ- ningar om vem Jesus var och vad han ville kristna såväl som icke traditionellt kristna. Bokens tyngdpunkt utgörs av tre studier som belyser hur Jesus tolkades och användes av tidiga svenska socialister, av författaren Dan Andersson och av den så kallade ungkyrkorörelsen i Svenska kyrkan. I bokens senare del diskuteras den senare utvecklingen under 1900-talet och de debatter som förts om hur Jesus får tol- kas och användas med anledning av bland annat de omdiskute- rade utställningarna Ecce Homo i Uppsala domkyrka 1998 och Uppenbar(a)t i Stockholms kulturhus 2006. Tomas Fransson är teologie doktor i kyrkovetenskap.
Som kanske ingen annan i historien har Jesus från Nasaret tol- kats på de mest varierande sätt och förknippats med de mest skif- tande ideologiska uppfattningar. I konsten har Jesus framställts som både svart man och vit kvinna, politiskt har han förknippats med både höger och vänster och i religionens namn har han åbe- ropats för att legitimera såväl strävanden för fred som för krig. Den här boken handlar om de stora variationer i tolkningen av vem Jesus var och vad han stod för som funnits i Sverige från mitten av 1800-talet till början av 2000-talet. När den lutherskt kristna enhetskulturen började lösas upp kring 1800-talets mitt och ersättas av en pluralistisk kultur inne- bar det inte bara att Svenska kyrkan förlorade sin roll som det ideologiska fundamentet i samhället. Det innebar också att det uppstod en mångfald av konkurrerande tolkningar och föreställ- ningar om vem Jesus var och vad han ville kristna såväl som icke traditionellt kristna. Bokens tyngdpunkt utgörs av tre studier som belyser hur Jesus tolkades och användes av tidiga svenska socialister, av författaren Dan Andersson och av den så kallade ungkyrkorörelsen i Svenska kyrkan. I bokens senare del diskuteras den senare utvecklingen under 1900-talet och de debatter som förts om hur Jesus får tol- kas och användas med anledning av bland annat de omdiskute- rade utställningarna Ecce Homo i Uppsala domkyrka 1998 och Uppenbar(a)t i Stockholms kulturhus 2006. Tomas Fransson är teologie doktor i kyrkovetenskap.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789175805924
Förlag: Artos & Norma Bokförlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 166 st
Som kanske ingen annan i historien har Jesus från Nasaret tol- kats på de mest varierande sätt och förknippats med de mest skif- tande ideologiska uppfattningar. I konsten har Jesus framställts som både svart man och vit kvinna, politiskt har han förknippats med både höger och vänster och i religionens namn har han åbe- ropats för att legitimera såväl strävanden för fred som för krig. Den här boken handlar om de stora variationer i tolkningen av vem Jesus var och vad han stod för som funnits i Sverige från mitten av 1800-talet till början av 2000-talet. När den lutherskt kristna enhetskulturen började lösas upp kring 1800-talets mitt och ersättas av en pluralistisk kultur inne- bar det inte bara att Svenska kyrkan förlorade sin roll som det ideologiska fundamentet i samhället. Det innebar också att det uppstod en mångfald av konkurrerande tolkningar och föreställ- ningar om vem Jesus var och vad han ville kristna såväl som icke traditionellt kristna. Bokens tyngdpunkt utgörs av tre studier som belyser hur Jesus tolkades och användes av tidiga svenska socialister, av författaren Dan Andersson och av den så kallade ungkyrkorörelsen i Svenska kyrkan. I bokens senare del diskuteras den senare utvecklingen under 1900-talet och de debatter som förts om hur Jesus får tol- kas och användas med anledning av bland annat de omdiskute- rade utställningarna Ecce Homo i Uppsala domkyrka 1998 och Uppenbar(a)t i Stockholms kulturhus 2006. Tomas Fransson är teologie doktor i kyrkovetenskap.
Som kanske ingen annan i historien har Jesus från Nasaret tol- kats på de mest varierande sätt och förknippats med de mest skif- tande ideologiska uppfattningar. I konsten har Jesus framställts som både svart man och vit kvinna, politiskt har han förknippats med både höger och vänster och i religionens namn har han åbe- ropats för att legitimera såväl strävanden för fred som för krig. Den här boken handlar om de stora variationer i tolkningen av vem Jesus var och vad han stod för som funnits i Sverige från mitten av 1800-talet till början av 2000-talet. När den lutherskt kristna enhetskulturen började lösas upp kring 1800-talets mitt och ersättas av en pluralistisk kultur inne- bar det inte bara att Svenska kyrkan förlorade sin roll som det ideologiska fundamentet i samhället. Det innebar också att det uppstod en mångfald av konkurrerande tolkningar och föreställ- ningar om vem Jesus var och vad han ville kristna såväl som icke traditionellt kristna. Bokens tyngdpunkt utgörs av tre studier som belyser hur Jesus tolkades och användes av tidiga svenska socialister, av författaren Dan Andersson och av den så kallade ungkyrkorörelsen i Svenska kyrkan. I bokens senare del diskuteras den senare utvecklingen under 1900-talet och de debatter som förts om hur Jesus får tol- kas och användas med anledning av bland annat de omdiskute- rade utställningarna Ecce Homo i Uppsala domkyrka 1998 och Uppenbar(a)t i Stockholms kulturhus 2006. Tomas Fransson är teologie doktor i kyrkovetenskap.
Ny bok
207 kr217 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
207 kr217 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)