Inkluderingskompetens vid adhd & autism; Linda Jensen; 2017

Inkluderingskompetens vid adhd & autism

av Linda Jensen
Skapa en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism med Funktionstrappans fyra steg. Där har hjärnforskning, evidensbaserad pedagogik och beteendevetenskap omvandlats till hundratals handfasta tips.

Funktionstrappan utgår ifrån elever med autism och ADHD och hur dessa lär sig bäst. Även dyslexi och dyskalkyli beskrivs. Men verktygen gynnar alla våra elever och bidrar enligt forskningen dessutom till en ökad studiero. En skola som förstår alla de 50 nedsatta funktionerna i Steg 1 och som vet hur varje funktion kan kompenseras kommer att successivt arbeta bort hindren för en effektiv inlärning och öka skolans tillgänglighet. Boken lyfter även den värdegrund och de synvändor som krävs för att framgångsrikt höja resultatet för våra pedagogiskt mest utmanande elever. Och röster från eleverna själva lyft fram genom deras citat.

Funktionstrappans uppdelning och helhetsperspektiv underlättar för lärare, elevhälsa och rektorer att gemensamt och metodiskt arbeta mot en ökad inkluderingskompetens där ingen behöver kunna allt, men där alla behöver kunna mer.

Många av de praktiska exemplen i boken passar för eleverna redan på låg- och mellanstadiet, men Funktionstrappan kan med fördel tillämpas även för äldre elever eller i förskolor, fritidshem och LSS-verksamheter.

Funktonstrappans fyra steg:

Steg 1: Förstå autism, ADHD, styrkorna och de 50 nedsatta funktionerna.

Steg 2: Kompensera nedsatta funktioner med rätt stöd och bygg på det som fungerar.

Steg 3: Interagera funktionellt med elever, vårdnadshavare och kolleger.

Steg 4: Excellera med en funktionell verksamhet genom rätt roller, processer och syn på inkludering.
Skapa en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism med Funktionstrappans fyra steg. Där har hjärnforskning, evidensbaserad pedagogik och beteendevetenskap omvandlats till hundratals handfasta tips.

Funktionstrappan utgår ifrån elever med autism och ADHD och hur dessa lär sig bäst. Även dyslexi och dyskalkyli beskrivs. Men verktygen gynnar alla våra elever och bidrar enligt forskningen dessutom till en ökad studiero. En skola som förstår alla de 50 nedsatta funktionerna i Steg 1 och som vet hur varje funktion kan kompenseras kommer att successivt arbeta bort hindren för en effektiv inlärning och öka skolans tillgänglighet. Boken lyfter även den värdegrund och de synvändor som krävs för att framgångsrikt höja resultatet för våra pedagogiskt mest utmanande elever. Och röster från eleverna själva lyft fram genom deras citat.

Funktionstrappans uppdelning och helhetsperspektiv underlättar för lärare, elevhälsa och rektorer att gemensamt och metodiskt arbeta mot en ökad inkluderingskompetens där ingen behöver kunna allt, men där alla behöver kunna mer.

Många av de praktiska exemplen i boken passar för eleverna redan på låg- och mellanstadiet, men Funktionstrappan kan med fördel tillämpas även för äldre elever eller i förskolor, fritidshem och LSS-verksamheter.

Funktonstrappans fyra steg:

Steg 1: Förstå autism, ADHD, styrkorna och de 50 nedsatta funktionerna.

Steg 2: Kompensera nedsatta funktioner med rätt stöd och bygg på det som fungerar.

Steg 3: Interagera funktionellt med elever, vårdnadshavare och kolleger.

Steg 4: Excellera med en funktionell verksamhet genom rätt roller, processer och syn på inkludering.
Utgiven: 2017
ISBN: 9789198241488
Förlag: Be my rails
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 384 st
Skapa en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism med Funktionstrappans fyra steg. Där har hjärnforskning, evidensbaserad pedagogik och beteendevetenskap omvandlats till hundratals handfasta tips.

Funktionstrappan utgår ifrån elever med autism och ADHD och hur dessa lär sig bäst. Även dyslexi och dyskalkyli beskrivs. Men verktygen gynnar alla våra elever och bidrar enligt forskningen dessutom till en ökad studiero. En skola som förstår alla de 50 nedsatta funktionerna i Steg 1 och som vet hur varje funktion kan kompenseras kommer att successivt arbeta bort hindren för en effektiv inlärning och öka skolans tillgänglighet. Boken lyfter även den värdegrund och de synvändor som krävs för att framgångsrikt höja resultatet för våra pedagogiskt mest utmanande elever. Och röster från eleverna själva lyft fram genom deras citat.

Funktionstrappans uppdelning och helhetsperspektiv underlättar för lärare, elevhälsa och rektorer att gemensamt och metodiskt arbeta mot en ökad inkluderingskompetens där ingen behöver kunna allt, men där alla behöver kunna mer.

Många av de praktiska exemplen i boken passar för eleverna redan på låg- och mellanstadiet, men Funktionstrappan kan med fördel tillämpas även för äldre elever eller i förskolor, fritidshem och LSS-verksamheter.

Funktonstrappans fyra steg:

Steg 1: Förstå autism, ADHD, styrkorna och de 50 nedsatta funktionerna.

Steg 2: Kompensera nedsatta funktioner med rätt stöd och bygg på det som fungerar.

Steg 3: Interagera funktionellt med elever, vårdnadshavare och kolleger.

Steg 4: Excellera med en funktionell verksamhet genom rätt roller, processer och syn på inkludering.
Skapa en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism med Funktionstrappans fyra steg. Där har hjärnforskning, evidensbaserad pedagogik och beteendevetenskap omvandlats till hundratals handfasta tips.

Funktionstrappan utgår ifrån elever med autism och ADHD och hur dessa lär sig bäst. Även dyslexi och dyskalkyli beskrivs. Men verktygen gynnar alla våra elever och bidrar enligt forskningen dessutom till en ökad studiero. En skola som förstår alla de 50 nedsatta funktionerna i Steg 1 och som vet hur varje funktion kan kompenseras kommer att successivt arbeta bort hindren för en effektiv inlärning och öka skolans tillgänglighet. Boken lyfter även den värdegrund och de synvändor som krävs för att framgångsrikt höja resultatet för våra pedagogiskt mest utmanande elever. Och röster från eleverna själva lyft fram genom deras citat.

Funktionstrappans uppdelning och helhetsperspektiv underlättar för lärare, elevhälsa och rektorer att gemensamt och metodiskt arbeta mot en ökad inkluderingskompetens där ingen behöver kunna allt, men där alla behöver kunna mer.

Många av de praktiska exemplen i boken passar för eleverna redan på låg- och mellanstadiet, men Funktionstrappan kan med fördel tillämpas även för äldre elever eller i förskolor, fritidshem och LSS-verksamheter.

Funktonstrappans fyra steg:

Steg 1: Förstå autism, ADHD, styrkorna och de 50 nedsatta funktionerna.

Steg 2: Kompensera nedsatta funktioner med rätt stöd och bygg på det som fungerar.

Steg 3: Interagera funktionellt med elever, vårdnadshavare och kolleger.

Steg 4: Excellera med en funktionell verksamhet genom rätt roller, processer och syn på inkludering.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)