Information : ett verktyg för bättre skolsystem; Gabriel Heller Sahlgren, Henrik Jordahl; 2016
endast ny

Information : ett verktyg för bättre skolsystem

av Gabriel Heller Sahlgren, Henrik Jordahl
Den svenska skolans kvalitet och elevernas sjunkande studieresultat har varit föremål för intensiv diskussion under de senaste åren. För att ett system med skolval, som det vi har i Sverige, ska fungera bra behövs tillförlitlig information om skolornas kvalitet. Myndigheter behöver också veta hur olika skolor presterar för att kunna sätta in stöd och utkräva ansvar. I rapporten beskrivs och analyseras den utbildningsekonomiska forskningen om informationens betydelse i skolsystemet. Författarna har undersökt hur föräldrar, elever och andra aktörer inom skolan reagerar på information om utbildningskvalitet. Reaktionerna är ofta starka när sådan information finns lättillgänglig. Med utgångspunkt i forskningsresultaten ger författarna förslag på hur dagens knapphändiga information om de svenska skolornas kvalitet kan förbättras: Centraliserat betygssystem Diagnostiska prov med relativ rättning från första klass Mått på skolors förädlingsvärden som kommuniceras externt Oannonserade skolinspektioner Författare är Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Gabriel Heller Sahlgren, doktorand vid London School of Economics och knuten till IFN.
Den svenska skolans kvalitet och elevernas sjunkande studieresultat har varit föremål för intensiv diskussion under de senaste åren. För att ett system med skolval, som det vi har i Sverige, ska fungera bra behövs tillförlitlig information om skolornas kvalitet. Myndigheter behöver också veta hur olika skolor presterar för att kunna sätta in stöd och utkräva ansvar. I rapporten beskrivs och analyseras den utbildningsekonomiska forskningen om informationens betydelse i skolsystemet. Författarna har undersökt hur föräldrar, elever och andra aktörer inom skolan reagerar på information om utbildningskvalitet. Reaktionerna är ofta starka när sådan information finns lättillgänglig. Med utgångspunkt i forskningsresultaten ger författarna förslag på hur dagens knapphändiga information om de svenska skolornas kvalitet kan förbättras: Centraliserat betygssystem Diagnostiska prov med relativ rättning från första klass Mått på skolors förädlingsvärden som kommuniceras externt Oannonserade skolinspektioner Författare är Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Gabriel Heller Sahlgren, doktorand vid London School of Economics och knuten till IFN.
Utgiven: 2016
ISBN: 9789186949716
Förlag: SNS Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 151 st
Den svenska skolans kvalitet och elevernas sjunkande studieresultat har varit föremål för intensiv diskussion under de senaste åren. För att ett system med skolval, som det vi har i Sverige, ska fungera bra behövs tillförlitlig information om skolornas kvalitet. Myndigheter behöver också veta hur olika skolor presterar för att kunna sätta in stöd och utkräva ansvar. I rapporten beskrivs och analyseras den utbildningsekonomiska forskningen om informationens betydelse i skolsystemet. Författarna har undersökt hur föräldrar, elever och andra aktörer inom skolan reagerar på information om utbildningskvalitet. Reaktionerna är ofta starka när sådan information finns lättillgänglig. Med utgångspunkt i forskningsresultaten ger författarna förslag på hur dagens knapphändiga information om de svenska skolornas kvalitet kan förbättras: Centraliserat betygssystem Diagnostiska prov med relativ rättning från första klass Mått på skolors förädlingsvärden som kommuniceras externt Oannonserade skolinspektioner Författare är Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Gabriel Heller Sahlgren, doktorand vid London School of Economics och knuten till IFN.
Den svenska skolans kvalitet och elevernas sjunkande studieresultat har varit föremål för intensiv diskussion under de senaste åren. För att ett system med skolval, som det vi har i Sverige, ska fungera bra behövs tillförlitlig information om skolornas kvalitet. Myndigheter behöver också veta hur olika skolor presterar för att kunna sätta in stöd och utkräva ansvar. I rapporten beskrivs och analyseras den utbildningsekonomiska forskningen om informationens betydelse i skolsystemet. Författarna har undersökt hur föräldrar, elever och andra aktörer inom skolan reagerar på information om utbildningskvalitet. Reaktionerna är ofta starka när sådan information finns lättillgänglig. Med utgångspunkt i forskningsresultaten ger författarna förslag på hur dagens knapphändiga information om de svenska skolornas kvalitet kan förbättras: Centraliserat betygssystem Diagnostiska prov med relativ rättning från första klass Mått på skolors förädlingsvärden som kommuniceras externt Oannonserade skolinspektioner Författare är Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN) och Gabriel Heller Sahlgren, doktorand vid London School of Economics och knuten till IFN.
Ny bok
211 kr222 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
211 kr222 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)