Från lärandets loopar till lärande organisationer Upplaga 5
Erfarenhetsbaserat lärande framställs ofta som en cyklisk process: man upplever något, reflekterar över det, formulerar koncept och generaliseringar, och tillämpar dessa koncept i nya situationer. Varje ny testcykel inleder en ny lärprocess. Lärandet sker således genom ständigt fortgående återkopplingscykler.
Från lärandets cirkulation till inlärningsorganisationer ger en sammanfattning av teorier och forskning kring erfarenhetsbaserat lärande på individuell, grupp- och organisationsnivå. Genom att utgå från verk av tungviktare som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin, beskriver boken hur forskning och teoribildning kring individuellt och kollektivt lärande inom organisationer har utvecklats. Den historiska tillbakablicken leder till de senaste upptäckterna om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Boken tar även upp den kritik som har riktats mot begreppet "lärande organisation". I denna kraftigt uppdaterade upplaga har ny teoribildning inkluderats. Pedagogiska grundprinciper för lärande organisationer diskuteras i förhållande till dagens metoder för organisatorisk styrning och ledning.
Boken riktar sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsstudier, och kan användas effektivt för praktiskt utvecklingsarbete inom organisationer.
Erfarenhetsbaserat lärande framställs ofta som en cyklisk process: man upplever något, reflekterar över det, formulerar koncept och generaliseringar, och tillämpar dessa koncept i nya situationer. Varje ny testcykel inleder en ny lärprocess. Lärandet sker således genom ständigt fortgående återkopplingscykler.
Från lärandets cirkulation till inlärningsorganisationer ger en sammanfattning av teorier och forskning kring erfarenhetsbaserat lärande på individuell, grupp- och organisationsnivå. Genom att utgå från verk av tungviktare som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin, beskriver boken hur forskning och teoribildning kring individuellt och kollektivt lärande inom organisationer har utvecklats. Den historiska tillbakablicken leder till de senaste upptäckterna om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Boken tar även upp den kritik som har riktats mot begreppet "lärande organisation". I denna kraftigt uppdaterade upplaga har ny teoribildning inkluderats. Pedagogiska grundprinciper för lärande organisationer diskuteras i förhållande till dagens metoder för organisatorisk styrning och ledning.
Boken riktar sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsstudier, och kan användas effektivt för praktiskt utvecklingsarbete inom organisationer.