Pedagogisk handledning som ett redskap för kunskapsutveckling i förskolan står i fokus i denna bok. Två perspektiv, ett samhälleligt och ett intersubjektivt, används för att analysera förutsättningar för dialogiska samspelsprocesser och kunskapande.
Analysen av handledningsfältet och dess frågor tar avstamp i författarens tidigare bok "Det mångtydiga mötet" och aktuell pedagogisk handledningslitteratur.
Författaren lyfter fram olika fällor som hinder i en kunskapande process men också olika möjligheter i ett "lekfullt och narrativt handledningslaboratorium".
Det dominerande synsättet, att pedagogisk handledning främst används för kompetensutveckling, ifrågasätts och utmanas. Författaren vrider syftet med handledning genom att betona ett professionellt ansvar för kollektiv utveckling av en professionell kunskapsbas med utgångspunkt i läroplanens krav. Hur "det professionella utrymmet" som rådande målstyrning talar om nyttjas och vad pedagogiska handledningskulturer sedda som kunskapskulturer i ett kunskapssamhälle kan betyda för detta diskuteras.
Den för handledning centrala maktfrågan diskuteras utifrån relationen mellan handledare och handledda och mellan högskola och yrkesfält. Författaren aktualiserar också maktfrågor i relationen mellan de professionella i förskolan och ledningsorganisationen utifrån en värdering om betydelsen av en handledning på de handleddas egna villkor.
Författarpresentation:
Birgitta Hammarström-Lewenhagen är utbildad socionom och lärare och har mångårig erfarenhet av handledning och kon-sultation inom social och pedagogisk yrkesverksamhet. Nu är hon verksam som lektor i pedagogik och utbildningsledare vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker