Etik, berättelser och samtal : att använda skönlitteratur i etikundervisning; Olof Franck, Annika Lilja; 2022
spara 32%
3 säljare

Etik, berättelser och samtal : att använda skönlitteratur i etikundervisning Upplaga 1

av Olof Franck, Annika Lilja
Vad innebär en förmåga att möta andra människor med omsorg och respekt? Hur kan grundläggande demokratiska värden som jämlikhet och rättvisa, jämställdhet och likaberättigande, tolkas? Och på vilket sätt kan detta synliggöras och diskuteras i undervisning?

Etik är ett av läroplanens tydligast framskrivna perspektiv. Det ska genomsyra all verksamhet i skolan och finns med i de flesta av skolans ämnen, med särskild hemvist i religionskunskapsämnet.

Att undervisa i etik kan emellertid upplevas som en utmaning. Ett sätt att arbeta med svåra frågor i etikundervisningen är att ta hjälp av skönlitteraturen. Genom litteraturen ges eleverna möjligheter att möta situationer de inte hade mött annars, och på så vis förbereda sig för kommande händelser i det egna livet. I den här boken beskrivs en etikundervisning som med hjälp av skönlitteratur ger förutsättningar för elevers utveckling av en mångdimensionell etisk kompetens, det vill säga en kompetens att identifiera en etisk situation, att göra en bedömning av situationen, att motivera sina val och att sedan välja att handla.

I boken presenteras även en undervisningsmodell samt arton lektionsplaneringar för skönlitteraturbaserad etikundervisning i årskurs 5 och 8.

Olof Franck (red.) är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen och docent i religionsfilosofi vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Annika Lilja (red.) är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Camilla Erenmalm är mellanstadielärare på Bergums skola i Göteborg. 
Marie-Louise Farmängen är mellanstadielärare på Särö skola i Kungsbacka kommun. 
Anders Gjerlöv är lärare i de samhällsorienterande ämnena på Lexby skola i Partille kommun. 
Sara Johansson är lärare i svenska på Bergums skola i Göteborg. 
David Lifmark är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Hans forskningsintressen rör lärares yrkesetik och värdegrundsarbete. 
Anna Lyngfelt är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Christina Osbeck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Karin Sporre är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. 
Vad innebär en förmåga att möta andra människor med omsorg och respekt? Hur kan grundläggande demokratiska värden som jämlikhet och rättvisa, jämställdhet och likaberättigande, tolkas? Och på vilket sätt kan detta synliggöras och diskuteras i undervisning?

Etik är ett av läroplanens tydligast framskrivna perspektiv. Det ska genomsyra all verksamhet i skolan och finns med i de flesta av skolans ämnen, med särskild hemvist i religionskunskapsämnet.

Att undervisa i etik kan emellertid upplevas som en utmaning. Ett sätt att arbeta med svåra frågor i etikundervisningen är att ta hjälp av skönlitteraturen. Genom litteraturen ges eleverna möjligheter att möta situationer de inte hade mött annars, och på så vis förbereda sig för kommande händelser i det egna livet. I den här boken beskrivs en etikundervisning som med hjälp av skönlitteratur ger förutsättningar för elevers utveckling av en mångdimensionell etisk kompetens, det vill säga en kompetens att identifiera en etisk situation, att göra en bedömning av situationen, att motivera sina val och att sedan välja att handla.

I boken presenteras även en undervisningsmodell samt arton lektionsplaneringar för skönlitteraturbaserad etikundervisning i årskurs 5 och 8.

Olof Franck (red.) är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen och docent i religionsfilosofi vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Annika Lilja (red.) är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Camilla Erenmalm är mellanstadielärare på Bergums skola i Göteborg. 
Marie-Louise Farmängen är mellanstadielärare på Särö skola i Kungsbacka kommun. 
Anders Gjerlöv är lärare i de samhällsorienterande ämnena på Lexby skola i Partille kommun. 
Sara Johansson är lärare i svenska på Bergums skola i Göteborg. 
David Lifmark är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Hans forskningsintressen rör lärares yrkesetik och värdegrundsarbete. 
Anna Lyngfelt är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Christina Osbeck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Karin Sporre är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789151107547
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Vad innebär en förmåga att möta andra människor med omsorg och respekt? Hur kan grundläggande demokratiska värden som jämlikhet och rättvisa, jämställdhet och likaberättigande, tolkas? Och på vilket sätt kan detta synliggöras och diskuteras i undervisning?

Etik är ett av läroplanens tydligast framskrivna perspektiv. Det ska genomsyra all verksamhet i skolan och finns med i de flesta av skolans ämnen, med särskild hemvist i religionskunskapsämnet.

Att undervisa i etik kan emellertid upplevas som en utmaning. Ett sätt att arbeta med svåra frågor i etikundervisningen är att ta hjälp av skönlitteraturen. Genom litteraturen ges eleverna möjligheter att möta situationer de inte hade mött annars, och på så vis förbereda sig för kommande händelser i det egna livet. I den här boken beskrivs en etikundervisning som med hjälp av skönlitteratur ger förutsättningar för elevers utveckling av en mångdimensionell etisk kompetens, det vill säga en kompetens att identifiera en etisk situation, att göra en bedömning av situationen, att motivera sina val och att sedan välja att handla.

I boken presenteras även en undervisningsmodell samt arton lektionsplaneringar för skönlitteraturbaserad etikundervisning i årskurs 5 och 8.

Olof Franck (red.) är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen och docent i religionsfilosofi vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Annika Lilja (red.) är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Camilla Erenmalm är mellanstadielärare på Bergums skola i Göteborg. 
Marie-Louise Farmängen är mellanstadielärare på Särö skola i Kungsbacka kommun. 
Anders Gjerlöv är lärare i de samhällsorienterande ämnena på Lexby skola i Partille kommun. 
Sara Johansson är lärare i svenska på Bergums skola i Göteborg. 
David Lifmark är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Hans forskningsintressen rör lärares yrkesetik och värdegrundsarbete. 
Anna Lyngfelt är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Christina Osbeck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Karin Sporre är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. 
Vad innebär en förmåga att möta andra människor med omsorg och respekt? Hur kan grundläggande demokratiska värden som jämlikhet och rättvisa, jämställdhet och likaberättigande, tolkas? Och på vilket sätt kan detta synliggöras och diskuteras i undervisning?

Etik är ett av läroplanens tydligast framskrivna perspektiv. Det ska genomsyra all verksamhet i skolan och finns med i de flesta av skolans ämnen, med särskild hemvist i religionskunskapsämnet.

Att undervisa i etik kan emellertid upplevas som en utmaning. Ett sätt att arbeta med svåra frågor i etikundervisningen är att ta hjälp av skönlitteraturen. Genom litteraturen ges eleverna möjligheter att möta situationer de inte hade mött annars, och på så vis förbereda sig för kommande händelser i det egna livet. I den här boken beskrivs en etikundervisning som med hjälp av skönlitteratur ger förutsättningar för elevers utveckling av en mångdimensionell etisk kompetens, det vill säga en kompetens att identifiera en etisk situation, att göra en bedömning av situationen, att motivera sina val och att sedan välja att handla.

I boken presenteras även en undervisningsmodell samt arton lektionsplaneringar för skönlitteraturbaserad etikundervisning i årskurs 5 och 8.

Olof Franck (red.) är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen och docent i religionsfilosofi vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Annika Lilja (red.) är docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Camilla Erenmalm är mellanstadielärare på Bergums skola i Göteborg. 
Marie-Louise Farmängen är mellanstadielärare på Särö skola i Kungsbacka kommun. 
Anders Gjerlöv är lärare i de samhällsorienterande ämnena på Lexby skola i Partille kommun. 
Sara Johansson är lärare i svenska på Bergums skola i Göteborg. 
David Lifmark är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. Hans forskningsintressen rör lärares yrkesetik och värdegrundsarbete. 
Anna Lyngfelt är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Christina Osbeck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet. 
Karin Sporre är professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. 
Begagnad bok
215 kr316 krSpara 101 kr (32%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
215 kr316 krSpara 101 kr (32%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar