Elever som utmanar oss : hitta lösningar som fungerar; Veronica Gustafsson; 2019
spara 30%
1 säljare

Elever som utmanar oss : hitta lösningar som fungerar Upplaga 1

av Veronica Gustafsson
Isa har svårt att samarbeta och hamnar ofta i konflikter. För Sally är det en utmaning att hantera intryck och att koncentrera sig på sådant som inte intresserar henne. Eli får ofta höra att han är ostrukturerad och slarvig.

Alla individer är unika. Alla elever är unika. Vi som jobbar i skolan vet att merparten av våra elever är mottagliga för det skolsystem vi har i dag och de anpassar sig väl efter de förväntningar som finns på dem. Denna bok handlar uteslutande om de elever som utmanar oss som lärare, men som framför allt utmanar vårt skolsystem de som håller oss vakna om nätterna, men som i slutänden gör oss till bättre pedagoger.

Veronica Gustafsson är lärare, specialpedagog och föreläsare. Hon vill öka medvetenheten om hur nedsatta exekutiva förmågor som motivation, impulskontroll och initiativförmåga påverkar elevernas skolvardag. I boken visar hon hur lärare i grundskolans verksamheter kan bemöta sina elever för att  kompensera och stötta.

Hennes egna erfarenheter varvas med teori och forskning. Det gör boken användbar, både för den enskilda läraren och för diskussioner i arbetslaget samt med elevhälsan.

Innehåll
Förord
Inledning
Kapitel 1: Våra exekutiva förmågor
Kapitel 2: Skolans uppdrag
Kapitel 3: Hur lyckas vi med inkludering?
Kapitel 4: Extra anpassningar, särskilt stöd och batteritid
Kapitel 5: Användbara modeller
Kapitel 6: Elevhälsan
En kort sammanfattning
Litteratur

Utifrån sin egen praktik som lärare visar Veronica läsaren sina erfarenheter av att skapa situationer och lärande genom empati och en ständig nyfikenhet. Initierat beskrivs de funktioner som är nödvändiga för att kunna förstå misslyckanden och vad som är viktigt för att åstadkomma en lyckad skolgång.
David Edfelt, leg psykolog och författare
Isa har svårt att samarbeta och hamnar ofta i konflikter. För Sally är det en utmaning att hantera intryck och att koncentrera sig på sådant som inte intresserar henne. Eli får ofta höra att han är ostrukturerad och slarvig.

Alla individer är unika. Alla elever är unika. Vi som jobbar i skolan vet att merparten av våra elever är mottagliga för det skolsystem vi har i dag och de anpassar sig väl efter de förväntningar som finns på dem. Denna bok handlar uteslutande om de elever som utmanar oss som lärare, men som framför allt utmanar vårt skolsystem de som håller oss vakna om nätterna, men som i slutänden gör oss till bättre pedagoger.

Veronica Gustafsson är lärare, specialpedagog och föreläsare. Hon vill öka medvetenheten om hur nedsatta exekutiva förmågor som motivation, impulskontroll och initiativförmåga påverkar elevernas skolvardag. I boken visar hon hur lärare i grundskolans verksamheter kan bemöta sina elever för att  kompensera och stötta.

Hennes egna erfarenheter varvas med teori och forskning. Det gör boken användbar, både för den enskilda läraren och för diskussioner i arbetslaget samt med elevhälsan.

Innehåll
Förord
Inledning
Kapitel 1: Våra exekutiva förmågor
Kapitel 2: Skolans uppdrag
Kapitel 3: Hur lyckas vi med inkludering?
Kapitel 4: Extra anpassningar, särskilt stöd och batteritid
Kapitel 5: Användbara modeller
Kapitel 6: Elevhälsan
En kort sammanfattning
Litteratur

Utifrån sin egen praktik som lärare visar Veronica läsaren sina erfarenheter av att skapa situationer och lärande genom empati och en ständig nyfikenhet. Initierat beskrivs de funktioner som är nödvändiga för att kunna förstå misslyckanden och vad som är viktigt för att åstadkomma en lyckad skolgång.
David Edfelt, leg psykolog och författare
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789188149466
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 119 st
Isa har svårt att samarbeta och hamnar ofta i konflikter. För Sally är det en utmaning att hantera intryck och att koncentrera sig på sådant som inte intresserar henne. Eli får ofta höra att han är ostrukturerad och slarvig.

Alla individer är unika. Alla elever är unika. Vi som jobbar i skolan vet att merparten av våra elever är mottagliga för det skolsystem vi har i dag och de anpassar sig väl efter de förväntningar som finns på dem. Denna bok handlar uteslutande om de elever som utmanar oss som lärare, men som framför allt utmanar vårt skolsystem de som håller oss vakna om nätterna, men som i slutänden gör oss till bättre pedagoger.

Veronica Gustafsson är lärare, specialpedagog och föreläsare. Hon vill öka medvetenheten om hur nedsatta exekutiva förmågor som motivation, impulskontroll och initiativförmåga påverkar elevernas skolvardag. I boken visar hon hur lärare i grundskolans verksamheter kan bemöta sina elever för att  kompensera och stötta.

Hennes egna erfarenheter varvas med teori och forskning. Det gör boken användbar, både för den enskilda läraren och för diskussioner i arbetslaget samt med elevhälsan.

Innehåll
Förord
Inledning
Kapitel 1: Våra exekutiva förmågor
Kapitel 2: Skolans uppdrag
Kapitel 3: Hur lyckas vi med inkludering?
Kapitel 4: Extra anpassningar, särskilt stöd och batteritid
Kapitel 5: Användbara modeller
Kapitel 6: Elevhälsan
En kort sammanfattning
Litteratur

Utifrån sin egen praktik som lärare visar Veronica läsaren sina erfarenheter av att skapa situationer och lärande genom empati och en ständig nyfikenhet. Initierat beskrivs de funktioner som är nödvändiga för att kunna förstå misslyckanden och vad som är viktigt för att åstadkomma en lyckad skolgång.
David Edfelt, leg psykolog och författare
Isa har svårt att samarbeta och hamnar ofta i konflikter. För Sally är det en utmaning att hantera intryck och att koncentrera sig på sådant som inte intresserar henne. Eli får ofta höra att han är ostrukturerad och slarvig.

Alla individer är unika. Alla elever är unika. Vi som jobbar i skolan vet att merparten av våra elever är mottagliga för det skolsystem vi har i dag och de anpassar sig väl efter de förväntningar som finns på dem. Denna bok handlar uteslutande om de elever som utmanar oss som lärare, men som framför allt utmanar vårt skolsystem de som håller oss vakna om nätterna, men som i slutänden gör oss till bättre pedagoger.

Veronica Gustafsson är lärare, specialpedagog och föreläsare. Hon vill öka medvetenheten om hur nedsatta exekutiva förmågor som motivation, impulskontroll och initiativförmåga påverkar elevernas skolvardag. I boken visar hon hur lärare i grundskolans verksamheter kan bemöta sina elever för att  kompensera och stötta.

Hennes egna erfarenheter varvas med teori och forskning. Det gör boken användbar, både för den enskilda läraren och för diskussioner i arbetslaget samt med elevhälsan.

Innehåll
Förord
Inledning
Kapitel 1: Våra exekutiva förmågor
Kapitel 2: Skolans uppdrag
Kapitel 3: Hur lyckas vi med inkludering?
Kapitel 4: Extra anpassningar, särskilt stöd och batteritid
Kapitel 5: Användbara modeller
Kapitel 6: Elevhälsan
En kort sammanfattning
Litteratur

Utifrån sin egen praktik som lärare visar Veronica läsaren sina erfarenheter av att skapa situationer och lärande genom empati och en ständig nyfikenhet. Initierat beskrivs de funktioner som är nödvändiga för att kunna förstå misslyckanden och vad som är viktigt för att åstadkomma en lyckad skolgång.
David Edfelt, leg psykolog och författare
Begagnad bok
215 kr304 krSpara 89 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
215 kr304 krSpara 89 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar