En klassiker, nu 30:e tusendet! I denna sjunde omarbetade upplaga visas hur kommunikationsplanen blir ett verktyg för uppdragsgivaren, projektledaren och projektgruppen. Med en ny strukturering kan man enklare följa de de olika stegen i projektprocessen.
Klart och systematiskt behandlas hur man
genererar och tar till vara projektidéer
skriver direktiv och bygger upp en ändamålsenlig projektorganisation
planerar optimalt
väljer projektledare och medarbetare samt utvecklar projektgruppen
utövar framgångsrikt ledarskap.
Boken är fylld av verklighetsnära råd och erfarenheter samt checklistor och blanketter. Riskanalysen beskrivs som ett viktigt analysinstrument. I Projektledarleken - utvecklad av bokens illustratör Tanya Pérskaja - ges nya användningsråd, tips och exempel i konkreta projektsituationer.
Innehåll:
1. Projekt - från kraftsamling till resultat
2. Projektets olika faser
3. Från idé till projekt
4. Direktivet - en uppdragsbeställning
5. Planeringen - hanteringen av osäkerhet
6. Intresseanalys - före strategival och projektorganisation
7. Projektorganisationen - tillfällig men kraftfull
8. Projektledaren och projektstyrgruppen
9. Projektet - en matrisorganisation
10. Samverkansprojekt
11. Projektstart och projektplanering
12. Uppföljning och utvärdering
13. Datainsamling
14. Att driva förändringsarbete
15. Arbete i grupp
16. Projektledarskapet
17. En tredje ledardimension växer fram
18. Konflikter och konflikthanteringsstilar
19. Konsultativt arbetssätt
20. Projektledarleken
21. Organisationen Zeta - ett praktikfall
22. Rutiner och blanketter
Efterskrift, Referenslitteratur, Sakregister
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker