Drama för lärande och insikt : om dramapedagogik i teori och praktik; Gavin Bolton; 2008
spara 12%
2 säljare

Drama för lärande och insikt : om dramapedagogik i teori och praktik

av Gavin Bolton
Gavin Bolton och Dorothy Heathcote har under 40 år fungerat som ett dramapedagogiskt radarpar. Hon har varit inspiratören, han uttolkaren som har analyserat och teoretiserat kring hennes nyskapande praktik. Tillsammans har de haft en avgörande betydelse för synen på drama som läroprocess. Bolton har utvecklat deras perspektiv i böcker som Towards a Theory of Drama in Education (1979), Drama as Education (1984), New Perspectives on Classroom Drama (1992), Drama for Learning (1994) och Acting in Classroom Drama (1998). Drama för lärande och insikt består av utdrag från dessa böcker.

Utmärkande för Boltons och Heathcotes dramapedagogik är bruket av »lärare-i-roll» och arbetet med helhetliga mänskliga situationer av det slag som teater i allmänhet kretsar kring. I samspel med deltagarna fungerar ledaren som motspelare och motor i en utforskande process. Genom att leva sig in i olika personer undersöker man allmänmänskliga problem. Deltagarna får möjlighet att begrunda mänskliga relationer och maktförhållanden genom perspektivbyten. Gavin Boltons texter utgör en guldgruva för alla som är engagerade i utveckling och forskning om dramapedagogik och närliggande ämnesområden.
Fo¨r urvalet svarar Anita
Gru¨nbaum som a¨r dramapedagog och redakto¨r fo¨r tidskriften DramaForum.
Gavin Bolton och Dorothy Heathcote har under 40 år fungerat som ett dramapedagogiskt radarpar. Hon har varit inspiratören, han uttolkaren som har analyserat och teoretiserat kring hennes nyskapande praktik. Tillsammans har de haft en avgörande betydelse för synen på drama som läroprocess. Bolton har utvecklat deras perspektiv i böcker som Towards a Theory of Drama in Education (1979), Drama as Education (1984), New Perspectives on Classroom Drama (1992), Drama for Learning (1994) och Acting in Classroom Drama (1998). Drama för lärande och insikt består av utdrag från dessa böcker.

Utmärkande för Boltons och Heathcotes dramapedagogik är bruket av »lärare-i-roll» och arbetet med helhetliga mänskliga situationer av det slag som teater i allmänhet kretsar kring. I samspel med deltagarna fungerar ledaren som motspelare och motor i en utforskande process. Genom att leva sig in i olika personer undersöker man allmänmänskliga problem. Deltagarna får möjlighet att begrunda mänskliga relationer och maktförhållanden genom perspektivbyten. Gavin Boltons texter utgör en guldgruva för alla som är engagerade i utveckling och forskning om dramapedagogik och närliggande ämnesområden.
Fo¨r urvalet svarar Anita
Gru¨nbaum som a¨r dramapedagog och redakto¨r fo¨r tidskriften DramaForum.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789171732750
Förlag: Bokförlaget Daidalos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 291 st
Gavin Bolton och Dorothy Heathcote har under 40 år fungerat som ett dramapedagogiskt radarpar. Hon har varit inspiratören, han uttolkaren som har analyserat och teoretiserat kring hennes nyskapande praktik. Tillsammans har de haft en avgörande betydelse för synen på drama som läroprocess. Bolton har utvecklat deras perspektiv i böcker som Towards a Theory of Drama in Education (1979), Drama as Education (1984), New Perspectives on Classroom Drama (1992), Drama for Learning (1994) och Acting in Classroom Drama (1998). Drama för lärande och insikt består av utdrag från dessa böcker.

Utmärkande för Boltons och Heathcotes dramapedagogik är bruket av »lärare-i-roll» och arbetet med helhetliga mänskliga situationer av det slag som teater i allmänhet kretsar kring. I samspel med deltagarna fungerar ledaren som motspelare och motor i en utforskande process. Genom att leva sig in i olika personer undersöker man allmänmänskliga problem. Deltagarna får möjlighet att begrunda mänskliga relationer och maktförhållanden genom perspektivbyten. Gavin Boltons texter utgör en guldgruva för alla som är engagerade i utveckling och forskning om dramapedagogik och närliggande ämnesområden.
Fo¨r urvalet svarar Anita
Gru¨nbaum som a¨r dramapedagog och redakto¨r fo¨r tidskriften DramaForum.
Gavin Bolton och Dorothy Heathcote har under 40 år fungerat som ett dramapedagogiskt radarpar. Hon har varit inspiratören, han uttolkaren som har analyserat och teoretiserat kring hennes nyskapande praktik. Tillsammans har de haft en avgörande betydelse för synen på drama som läroprocess. Bolton har utvecklat deras perspektiv i böcker som Towards a Theory of Drama in Education (1979), Drama as Education (1984), New Perspectives on Classroom Drama (1992), Drama for Learning (1994) och Acting in Classroom Drama (1998). Drama för lärande och insikt består av utdrag från dessa böcker.

Utmärkande för Boltons och Heathcotes dramapedagogik är bruket av »lärare-i-roll» och arbetet med helhetliga mänskliga situationer av det slag som teater i allmänhet kretsar kring. I samspel med deltagarna fungerar ledaren som motspelare och motor i en utforskande process. Genom att leva sig in i olika personer undersöker man allmänmänskliga problem. Deltagarna får möjlighet att begrunda mänskliga relationer och maktförhållanden genom perspektivbyten. Gavin Boltons texter utgör en guldgruva för alla som är engagerade i utveckling och forskning om dramapedagogik och närliggande ämnesområden.
Fo¨r urvalet svarar Anita
Gru¨nbaum som a¨r dramapedagog och redakto¨r fo¨r tidskriften DramaForum.
Begagnad bok
169 kr192 krSpara 23 kr (12%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
169 kr192 krSpara 23 kr (12%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar