Barns teaterskapande : En ämnesdidaktisk studie av drama och teater i kulturskolan; Anna Johansson; 2023
endast ny

Barns teaterskapande : En ämnesdidaktisk studie av drama och teater i kulturskolan

av Anna Johansson
Att skapa teater utan manus är en komplex process som innebär att tillsammans med andra utforma roller och händelser. Förberedelserna innan en scen visas upp kan beskrivas som att det sker ”bakom kulisserna”, vilket vi som står utanför inte vet så mycket om. Vad är det då som sker när barn skapar teater inom kulturskolans verksamhet? Vilket kunnande utvecklar och tillämpar de? Denna avhandling bygger på två studier som från olika perspektiv utforskat barns teaterskapande; en etnografisk fältstudie och en learning study. I teaterskapande använder sig barnen av samma strategier som barn ofta gör när de leker rollekar, de talar om det som gestaltas medan de gestaltar. Att skapa teater tillsammans innefattar att kunna improvisera, samarbeta, använda sin fantasi och föreställningsförmåga, växla mellan fiktion och icke fiktion och att kunna utforma en handling så att en tänkt publik kan förstå. I avhandlingen beskrivs detta mer precist som ett ämneskunnande i drama och teater. Detta är en doktorsavhandling i ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2023
Att skapa teater utan manus är en komplex process som innebär att tillsammans med andra utforma roller och händelser. Förberedelserna innan en scen visas upp kan beskrivas som att det sker ”bakom kulisserna”, vilket vi som står utanför inte vet så mycket om. Vad är det då som sker när barn skapar teater inom kulturskolans verksamhet? Vilket kunnande utvecklar och tillämpar de? Denna avhandling bygger på två studier som från olika perspektiv utforskat barns teaterskapande; en etnografisk fältstudie och en learning study. I teaterskapande använder sig barnen av samma strategier som barn ofta gör när de leker rollekar, de talar om det som gestaltas medan de gestaltar. Att skapa teater tillsammans innefattar att kunna improvisera, samarbeta, använda sin fantasi och föreställningsförmåga, växla mellan fiktion och icke fiktion och att kunna utforma en handling så att en tänkt publik kan förstå. I avhandlingen beskrivs detta mer precist som ett ämneskunnande i drama och teater. Detta är en doktorsavhandling i ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2023
Utgiven: 2023
ISBN: 9789180142861
Förlag: Stockholm University
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 204 st
Att skapa teater utan manus är en komplex process som innebär att tillsammans med andra utforma roller och händelser. Förberedelserna innan en scen visas upp kan beskrivas som att det sker ”bakom kulisserna”, vilket vi som står utanför inte vet så mycket om. Vad är det då som sker när barn skapar teater inom kulturskolans verksamhet? Vilket kunnande utvecklar och tillämpar de? Denna avhandling bygger på två studier som från olika perspektiv utforskat barns teaterskapande; en etnografisk fältstudie och en learning study. I teaterskapande använder sig barnen av samma strategier som barn ofta gör när de leker rollekar, de talar om det som gestaltas medan de gestaltar. Att skapa teater tillsammans innefattar att kunna improvisera, samarbeta, använda sin fantasi och föreställningsförmåga, växla mellan fiktion och icke fiktion och att kunna utforma en handling så att en tänkt publik kan förstå. I avhandlingen beskrivs detta mer precist som ett ämneskunnande i drama och teater. Detta är en doktorsavhandling i ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2023
Att skapa teater utan manus är en komplex process som innebär att tillsammans med andra utforma roller och händelser. Förberedelserna innan en scen visas upp kan beskrivas som att det sker ”bakom kulisserna”, vilket vi som står utanför inte vet så mycket om. Vad är det då som sker när barn skapar teater inom kulturskolans verksamhet? Vilket kunnande utvecklar och tillämpar de? Denna avhandling bygger på två studier som från olika perspektiv utforskat barns teaterskapande; en etnografisk fältstudie och en learning study. I teaterskapande använder sig barnen av samma strategier som barn ofta gör när de leker rollekar, de talar om det som gestaltas medan de gestaltar. Att skapa teater tillsammans innefattar att kunna improvisera, samarbeta, använda sin fantasi och föreställningsförmåga, växla mellan fiktion och icke fiktion och att kunna utforma en handling så att en tänkt publik kan förstå. I avhandlingen beskrivs detta mer precist som ett ämneskunnande i drama och teater. Detta är en doktorsavhandling i ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2023
Ny bok
129 kr135 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
129 kr135 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)