Barns och ungas rättigheter i utbildning; Ann Quennerstedt, Nina Thelander, Solveig Hägglund; 2020
5+ säljare

Barns och ungas rättigheter i utbildning Upplaga 2

av Ann Quennerstedt, Nina Thelander, Solveig Hägglund
Att arbeta med mänskliga rättigheter i utbildning är ett komplicerat men spännande uppdrag. Arbetet bygger på flera delar: kunskaper om rättigheter i sig, kompetens att möta och respektera barn och unga som fullvärdiga människor och rättighetsinnehavare, samt en didaktisk insikt om vad utbildning för mänskliga rättigheter innebär.
 
Barns och ungas rättigheter i utbildning 2 uppl ger en bred grund för att utveckla dessa kunskaper och kompetenser. Författarna presenterar begrepp, tankemodeller och perspektiv från olika vetenskapliga traditioner. Dessa ger en god kunskapsgrund och kan användas som inspiration och verktyg i det pedagogiska arbetet med barns och ungas mänskliga rättigheter. I boken behandlas barndoms- och ungdomsforskning, mänskliga rättigheter, FN:s konvention om barnets rättigheter och svensk barnrättspolitik. I denna kraftigt omarbetade upplaga ägnas särskild uppmärksamhet åt utbildningsmiljöns betydelse för barns och ungas rättighetslärande, och vad utbildning om och genom rättigheter behöver innehålla och hur den kan utföras. 

Boken vänder sig till alla som utbildar sig för pedagogiskt arbete i förskolan, grundskolan eller gymnasieskolan, och till dem som redan arbetar där. Boken riktar sig också till skolledare och till rektorsutbildningen, då förskolors och skolors ledare har en viktig roll i arbetet för barns mänskliga rättigheter.

Ann Quennerstedt är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Solveig Hägglund är professor emerita i pedagogik vid Karlstads universitet.
Nina Thelander är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Att arbeta med mänskliga rättigheter i utbildning är ett komplicerat men spännande uppdrag. Arbetet bygger på flera delar: kunskaper om rättigheter i sig, kompetens att möta och respektera barn och unga som fullvärdiga människor och rättighetsinnehavare, samt en didaktisk insikt om vad utbildning för mänskliga rättigheter innebär.
 
Barns och ungas rättigheter i utbildning 2 uppl ger en bred grund för att utveckla dessa kunskaper och kompetenser. Författarna presenterar begrepp, tankemodeller och perspektiv från olika vetenskapliga traditioner. Dessa ger en god kunskapsgrund och kan användas som inspiration och verktyg i det pedagogiska arbetet med barns och ungas mänskliga rättigheter. I boken behandlas barndoms- och ungdomsforskning, mänskliga rättigheter, FN:s konvention om barnets rättigheter och svensk barnrättspolitik. I denna kraftigt omarbetade upplaga ägnas särskild uppmärksamhet åt utbildningsmiljöns betydelse för barns och ungas rättighetslärande, och vad utbildning om och genom rättigheter behöver innehålla och hur den kan utföras. 

Boken vänder sig till alla som utbildar sig för pedagogiskt arbete i förskolan, grundskolan eller gymnasieskolan, och till dem som redan arbetar där. Boken riktar sig också till skolledare och till rektorsutbildningen, då förskolors och skolors ledare har en viktig roll i arbetet för barns mänskliga rättigheter.

Ann Quennerstedt är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Solveig Hägglund är professor emerita i pedagogik vid Karlstads universitet.
Nina Thelander är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789151102795
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 192 st
3 upplagor
Upplaga 3 (2023)
371 kr (endast ny)
Upplaga 1 (2013)
från 89 kr
Upplaga 2 (2020)
från 229 kr
Att arbeta med mänskliga rättigheter i utbildning är ett komplicerat men spännande uppdrag. Arbetet bygger på flera delar: kunskaper om rättigheter i sig, kompetens att möta och respektera barn och unga som fullvärdiga människor och rättighetsinnehavare, samt en didaktisk insikt om vad utbildning för mänskliga rättigheter innebär.
 
Barns och ungas rättigheter i utbildning 2 uppl ger en bred grund för att utveckla dessa kunskaper och kompetenser. Författarna presenterar begrepp, tankemodeller och perspektiv från olika vetenskapliga traditioner. Dessa ger en god kunskapsgrund och kan användas som inspiration och verktyg i det pedagogiska arbetet med barns och ungas mänskliga rättigheter. I boken behandlas barndoms- och ungdomsforskning, mänskliga rättigheter, FN:s konvention om barnets rättigheter och svensk barnrättspolitik. I denna kraftigt omarbetade upplaga ägnas särskild uppmärksamhet åt utbildningsmiljöns betydelse för barns och ungas rättighetslärande, och vad utbildning om och genom rättigheter behöver innehålla och hur den kan utföras. 

Boken vänder sig till alla som utbildar sig för pedagogiskt arbete i förskolan, grundskolan eller gymnasieskolan, och till dem som redan arbetar där. Boken riktar sig också till skolledare och till rektorsutbildningen, då förskolors och skolors ledare har en viktig roll i arbetet för barns mänskliga rättigheter.

Ann Quennerstedt är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Solveig Hägglund är professor emerita i pedagogik vid Karlstads universitet.
Nina Thelander är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Att arbeta med mänskliga rättigheter i utbildning är ett komplicerat men spännande uppdrag. Arbetet bygger på flera delar: kunskaper om rättigheter i sig, kompetens att möta och respektera barn och unga som fullvärdiga människor och rättighetsinnehavare, samt en didaktisk insikt om vad utbildning för mänskliga rättigheter innebär.
 
Barns och ungas rättigheter i utbildning 2 uppl ger en bred grund för att utveckla dessa kunskaper och kompetenser. Författarna presenterar begrepp, tankemodeller och perspektiv från olika vetenskapliga traditioner. Dessa ger en god kunskapsgrund och kan användas som inspiration och verktyg i det pedagogiska arbetet med barns och ungas mänskliga rättigheter. I boken behandlas barndoms- och ungdomsforskning, mänskliga rättigheter, FN:s konvention om barnets rättigheter och svensk barnrättspolitik. I denna kraftigt omarbetade upplaga ägnas särskild uppmärksamhet åt utbildningsmiljöns betydelse för barns och ungas rättighetslärande, och vad utbildning om och genom rättigheter behöver innehålla och hur den kan utföras. 

Boken vänder sig till alla som utbildar sig för pedagogiskt arbete i förskolan, grundskolan eller gymnasieskolan, och till dem som redan arbetar där. Boken riktar sig också till skolledare och till rektorsutbildningen, då förskolors och skolors ledare har en viktig roll i arbetet för barns mänskliga rättigheter.

Ann Quennerstedt är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Solveig Hägglund är professor emerita i pedagogik vid Karlstads universitet.
Nina Thelander är lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Begagnad bok
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
229 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar