Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp; Projekt Zero, Reggio Children; 2006
Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp; Projekt Zero, Reggio Children; 2006

Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp Upplaga 3

av Projekt Zero, Reggio Children

5.0 (1)

  • Upplaga: 3e upplagan
  • Utgiven: 2006
  • ISBN: 9789176565759
  • Sidor: 367 st
  • Förlag: Stockholms Universitets förlag
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Vad är en lärande grupp? I vilken utsträckning kan individuellt lärande utökas och förstärkas – eller tvärtom hämmas och undertryckas - i en lärande grupp? Kan en grupp konstruera sitt eget sätt att lära? I vilken utsträckning kan dokumentation främja nya sätt att lära? Vilka samband finns mellan dokumentation och bedömning? I vilken utsträckning kan en tillfälligt sammansatt grupp vara en lärande grupp? Läs mer Detta är några av de frågor som har undersökts av forskningsprojektet "Att göra lärande synligt: Barns individuella lärande och deras lärande i grupp", som genomfördes under åren 1997-1999 i samarbete mellan Project Zero vid Harvard Graduate School of Education och Reggio Children. I projektet deltog lärare och pedagoger vid Reggio Emilias kommunala förskolor och forskare från Project Zero. I litteraturen kan man finna talrika studier av individuellt lärande liksom av lärande i grupp, men endast ett fåtal av dessa har fokuserat individuella strategier för lärande inom en grupp och gruppens lärande - i synnerhet om gruppen består av små barn. Dessutom har mycket litet publicerats inom pedagogikens och utbildningens område gällande förhållandet mellan dokumentation och bedömning/utvärdering. Mötet mellan Reggio Children och Project Zero har inneburit en viktig möjlighet att studera dessa frågeställningar på ett mer djupgående sätt. Den hypotes som detta forskningssamarbete utmynnar i är att dokumentation kan stödja såväl individuellt lärande som lärande i grupp genom att skapa samband mellan dem. Kontaktpunkterna - men också skillnaderna! - mellan Reggios respektive Project Zeros pedagogiska er farenheter har gjort det möjligt att bygga upp ett kompetent och nyanserat samarbete mellan olika människors tankegångar och er farenheter. Tillsammans har Reggio Children och Project Zero försökt identifiera metoder och processer, som kan göra det möjligt för lärare att refl ektera inte bara kring barns utan också kring vuxnas läroprocesser, dvs utforma ett stöd för de vuxnas tanke och handling då det gäller såväl barns tänkande som dialogen med kollegorna.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp (2006)

2006 släpptes boken Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp skriven av Projekt Zero, Reggio Children. Det är den 3e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 367 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Stockholms Universitets förlag.

Köp boken Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp på Studentapan och spara pengar.

Referera till Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp (Upplaga 3)

Harvard

Zero, P. & Children, R. (2006). Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp. 3:e uppl. Stockholms Universitets förlag.

Oxford

Zero, Projekt & Children, Reggio, Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp, 3 uppl. (Stockholms Universitets förlag, 2006).

APA

Zero, P., & Children, R. (2006). Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp (3:e uppl.). Stockholms Universitets förlag.

Vancouver

Zero P, Children R. Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp. 3:e uppl. Stockholms Universitets förlag; 2006.

Köp boken

115 kr