Denna bok är tänkt att ge pedagogik- och lärarstuderande en introduktion till pedagogiken som teoretisk och filosofisk disciplin samt visa vilka problem och frågeställningar den allmänna pedagogiken kan arbeta med. Författaren tar sin utgångspunkt i pedagogikämnets differentiering och övergår därefter till en analys av hur den allmänna pedagogiken kan förstås är allmän pedagogik en deldisciplin, en moderdisciplin eller något däremellan? Vidare diskuteras en aktuell handlingsteoretisk position, närmare bestämt Dietrich Benners teori. I ett omfattande slutkapitel behandlas dessutom ett flertal aktuella allmänpedagogiska problem från andragogik, myndighet och det fria samhällets pedagogiska paradox till intersubjektivitet och rättsfilosofi. Allmän pedagogik är avsedd för studerande inom lärarutbildning samt andra samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker